علائم اولیه ابتلا به سرطان معده مشابه بسیاری از بیماری‌های معده، درد شکمی، کاهش وزن، عدم تمایل به غذا خوردن، نفخ و ناراحتی گوارشی و حتی زخم معده است.

علل، علائم و راههای تشخیص و درمان سرطان معده را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، سرطان معده رشد سلول هایی است که از معده شروع می شود. معده در قسمت میانی بالای شکم، درست زیر دنده ها قرار دارد. معده به تجزیه و هضم غذا کمک می کند.

سرطان معده ممکن است در هر قسمتی از معده رخ دهد. در بیشتر نقاط جهان، سرطان معده در قسمت اصلی معده اتفاق می افتد. این قسمت را بدن معده می نامند.

در ایالات متحده، سرطان معده بیشتر از محل اتصال معده به مری شروع می شود. این قسمتی است که در آن لوله بلندی که غذایی را می بلعید به معده می رسد. لوله ای که غذا را به معده می رساند، مری نامیده می شود.

جایی که سرطان در معده شروع می شود یکی از عواملی است که پزشکان هنگام تهیه یک برنامه درمانی به آن فکر می کنند. سایر عوامل ممکن است شامل مرحله سرطان و نوع سلول های درگیرشده باشد. درمان اغلب شامل جراحی برای برداشتن سرطان معده است. درمان های دیگر ممکن است قبل و بعد از جراحی استفاده شود.

اگر سرطان فقط در معده باشد، درمان سرطان معده به احتمال زیاد موفقیت آمیز است.با پیش آگاهی بسیاری می توانند انتظار درمان داشته باشند. بیشتر سرطان های معده زمانی پیدا می شوند که بیماری پیشرفته شده باشد و احتمال درمان آن کمتر است.

سرطان معده که از طریق دیواره معده رشد می کند یا به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، درمان سخت تری دارد.

علائم سرطان معده

علائم و نشانه های سرطان معده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در بلع
  • شکم درد
  • احساس نفخ بعد از غذا خوردن
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • احساس گرسنگی نکردن در زمانی که انتظار دارید گرسنه باشید
  • سوزش سردل
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • احساس خستگی بسیار
  • مدفوع سیاه

سرطان معده همیشه در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که آنها رخ می دهند، علائم ممکن است شامل سوء هاضمه و درد در قسمت بالای شکم باشد. علائم ممکن است تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد رخ ندهد.

مراحل بعدی سرطان معده ممکن است علائمی مانند احساس خستگی بسیار، کاهش وزن بدون تلاش، استفراغ خون و داشتن مدفوع سیاه ایجاد کند.

سرطان معده که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، سرطان معده متاستاتیک نامیده می شود. باعث ایجاد علائم مخصوص به محل انتشار می شود. به عنوان مثال، زمانی که سرطان به غدد لنفاوی گسترش می یابد، ممکن است باعث ایجاد توده هایی شود که می توانید از طریق پوست احساس کنید.

سرطانی که به کبد سرایت می کند ممکن است باعث زردی پوست و سفیدی چشم شود.

اگر سرطان در داخل شکم گسترش یابد، ممکن است باعث پر شدن مایع شکم شود و ممکن است شکم متورم به نظر برسد.

بیشتر بدانید: عدم درمان زخم معده احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. بسیاری از شرایط می توانند علائمی مانند علائم سرطان معده ایجاد کنند. پزشک شما ممکن است قبل از آزمایش سرطان معده، آن علل دیگر را آزمایش کند.

علل بروز سرطان معده

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان معده می شود. کارشناسان معتقدند اکثر سرطان های معده زمانی شروع می شوند که چیزی به پوشش داخلی معده آسیب برساند. به عنوان مثال می توان به عفونت در معده، رفلاکس اسید معده طولانی مدت و خوردن مقدار زیادی غذاهای شور اشاره کرد.

با این حال، همه افراد دارای این عوامل خطر به سرطان معده مبتلا نمی شوند. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود دقیقاً چه چیزی باعث بروز سرطان معده می شود.

سرطان معده زمانی شروع می شود که چیزی به سلول های لایه داخلی معده آسیب می زند. باعث می شود سلول ها تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت تکثیر شوند. سلول ها زمانی می توانند به زندگی خود ادامه دهند که سلول های سالم به عنوان بخشی از چرخه زندگی طبیعی خود بمیرند. این باعث ایجاد تعداد زیادی سلول اضافی در معده می شود. سلول ها می توانند توده ای به نام تومور تشکیل دهند.

سلول های سرطانی در معده می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آنها را از بین ببرند. ممکن است شروع به رشد بیشتر در دیواره معده کنند. با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند شکسته شده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. زمانی که سلول های سرطانی به قسمت دیگری از بدن گسترش می یابند به آن متاستاز می گویند.

انواع سرطان معده

نوع سرطان معده شما بر اساس نوع سلولی است که سرطان شما از آنجا شروع شده است. نمونه هایی از انواع سرطان معده عبارتند از:

آدنوکارسینوم

سرطان معده آدنوکارسینوما در سلول هایی که مخاط تولید می کنند شروع می شود. این شایع ترین نوع سرطان معده است. تقریباً تمام سرطان هایی که از معده شروع می شوند، سرطان های آدنوکارسینومایی معده هستند.

تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST)

GIST در سلول های عصبی خاصی که در دیواره معده و سایر اندام های گوارشی یافت می شوند شروع می شود. GIST نوعی سارکوم بافت نرم است.

تومورهای کارسینوئیدی

تومورهای کارسینوئید سرطان هایی هستند که از سلول های عصبی غدد درون ریز شروع می شوند. سلول های عصبی غدد درون ریز در بسیاری از نقاط بدن یافت می شوند. آنها برخی از عملکردهای سلولهای عصبی و برخی از کارهای سلولهای سازنده هورمون را انجام می دهند. تومورهای کارسینوئید نوعی تومور عصبی غدد درون ریز هستند.

لنفوم

لنفوم سرطانی است که از سلول های سیستم ایمنی شروع می شود. سیستم ایمنی بدن با میکروب ها مبارزه می کند. لنفوم گاهی اوقات می تواند در معده شروع شود اگر بدن سلول های سیستم ایمنی را به معده بفرستد.

اگر بدن در تلاش برای مقابله با عفونت باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اکثر لنفوم هایی که از معده شروع می شوند نوعی لنفوم غیر هوچکین هستند.

بیشتر بدانید: سرطان کشنده معده به سادگی قابل درمان است

عوامل خطر سرطان معده

عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند عبارتند از:

  • مشکلات مداوم با برگشت اسید معده به مری که به آن بیماری ریفلاکس معده می گویند.
  • رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی
  • رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات
  • عفونت در معده توسط میکروبی به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود
  • تورم و تحریک داخل معده که به آن گاستریت می گویند
  • سیگار کشیدن
  • رشد سلول های غیر سرطانی در معده به نام پولیپ
  • سابقه خانوادگی سرطان معده
  • سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی که خطر سرطان معده و سایر سرطان ها را افزایش می دهد، مانند سرطان معده منتشر ارثی، سندرم لینچ، سندرم پولیپوز نوجوانان، سندرم پتز-جگرز و پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی.

جلوگیری از سرطان معده

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، می توانید:

  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.
  • میزان مصرف غذاهای شور و دودی را کاهش دهید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.
  • سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید، مصرف‌ آن را شروع نکنید. سیگار خطر ابتلا به سرطان معده و بسیاری از انواع سرطان های دیگر را افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند بسیار سخت باشد، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهید.
  • اگر سابقه سرطان معده در خانواده شما وجود دارد، به پزشک خود اطلاع دهید. افراد با سابقه خانوادگی قوی سرطان معده ممکن است غربالگری سرطان معده را انجام دهند. آزمایش های غربالگری می توانند سرطان معده را قبل از ایجاد علائم تشخیص دهند.

بیشتر بدانید: مصرف زیاد نمک؛ عاملی برای ابتلا به سرطان معده

سوابق بیماری های شکمی مانند نفخ می تواند از علائم سرطان معده باشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حمیدرضا دهقان منشادی،متخصص رادیوانکولوژی درباره‌ «علل سرطان معده و علائم آن»،اظهار داشت:علائم اولیه ابتلا به این سرطان مشابه بسیاری از بیماری‌های معده، درد شکمی، کاهش وزن، عدم تمایل به غذا خوردن و سوابق بیماری‌های شکمی مانند نفخ و ناراحتی گوارشی و حتی زخم معده است.


وی افزود:بسیاری از بیماران به دلیل اینکه علائم سرطان معده مشابه سایر بیماری‌های معده است چندان آن را جدی نمی‌گیرند و در زمان مناسب به پزشک مراجعه نمی‌کنند.


این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به اینکه دلیل بسیاری از بیماری‌های معده از جمله سرطان معده عفونت با هلیکوباکتر است، گفت: بر اساس برخی از بررسی‌های انجام گرفته بیش از ۷۰ درصد مردم ایران آزمایش هلیکوباکتر در آنها مثبت است؛ این باکتری از مسیر آب و دستگاه گوارش منتقل می شوند و سطح بهداشت پایین از دلایل بروز آن است.


دهقان منشادی ادامه داد: وراثت نیز می‌تواند از دلایل ابتلا به سرطان معده باشند و افرادی که در خانواده و خویشاوندان نزدیک خود سابقه ابتلا به این بیماری را دارند باید نسبت به انجام غربالگری در زمان مناسب حساس باشند.


به گفته وی در ایران سرطان معده یکی از شایعترین سرطان‌هاست و در استان‌هایی در شمال غرب کشور از جمله اردبیل و آذربایجان حتی میزان ابتلا به سرطان معده از سرطان ریه هم بیشتر است


وی یادآور شد:‌این در حالی بوده که سرطان معده در بسیاری از کشورهای دنیا جزو چهارمین و پنجمین سرطان شایع محسوب می‌شود ولی در برخی از استان‌های ما اولین سرطان گوارشی و دومین سرطان به طور مثال در زنان بعد از سرطان پستان است.


این متخصص رادیو آنکلوژی خاطرنشان کرد: اولین اقدام تشخیصی برای شناسایی سرطان معده انجام آندوسکوپی است و اگر شک بر وجود تومور گرفته شود حتما نمونه برداری صورت می‌گیرد و اگر از این طریق تومور معده تشخیص داده شد سی تی اسکن و پت اسکن نیز انجام می‌گیرد تا مرحله و گرید بیماری مشخص شود. لاپاراسکوپی تشخیصی نیز در مرحله بندی تومور و شناسایی میزان رشد آن حائز اهمیت است.


وی با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن پنل درست درمانی در کمک به بیمار بسیار حائز اهمیت است،گفت: قدم اول در درمان سرطان معده این است که بدانیم سرطان در کدام مرحله قرار دارد.


منشادی گفت:در صورتی که سرطان در مرحله اول قرار داشته باشد درمان با جراحی شروع و پایان می‌یابد ولی در صورتی که سرطان در مرحله دوم و سوم باشد ابتدا شیمی درمانی شروع و سپس جراحی انجام می‌گیرد و حتی گاهی پس از آن نیز دوباره شیمی درمانی و در صورت نیاز رادیوتراپی انجام می‌شود.
این متخصص رادیوانکولوژی خاطرنشان کرد:اگر سرطان در مرحله ۴ و یا متاستاز باشند درمان فقط با شیمی درمانی و با هدف کنترل بیماری انجام می‌گیرد و عمل جراحی چندان کمک‌کننده نیست.


وی درباره «میزان مرگ و میر افراد در اثر ابتلا به این سرطان»،گفت: متاسفانه میزان مرگ و میر افراد در صورت ابتلا به بیماری سرطان بالاست و بیشترین مرگ و میر را بعد از ابتلا به تومور ریه دارد؛البته تشخیص به موقع و به هنگام بیماری در درمان موفقیت آمیز آن بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha