در سال‌های اخیر رسم سنتی یلدا، با تجملات نیز آمیخته شده است به‌طوری که مهیا کردن سور و سات برای گرفتن یک عکس یادگاری خانوادگی در شب یلدا، چند میلیون تومان آب می‌خورد.

سفره یلدای نیازمندان رنگ مهربانی گرفت

سلامت نیوز:در سال‌های اخیر رسم سنتی یلدا، با تجملات نیز آمیخته شده است به‌طوری که مهیا کردن سور و سات برای گرفتن یک عکس یادگاری خانوادگی در شب یلدا، چند میلیون تومان آب می‌خورد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در این میان خانواده‌های نیازمند و کم بضاعتی هستند که به‌دلیل گرانی‌ها، قادر نیستند حتی یکی از تنقلات این شب را تهیه کنند و به ناچار از این دورهمی‌های کوچک محروم می‌شوند. چند سالی است که جمعی از نیکوکاران و خیران در استان‌های مختلف کشور در آستانه شب یلدا، با تقسیم مهربانی‌ها و سبدهای هدیه یلدایی، محفل خانواده‌های نیازمند را در این شب‌های سرد، گرم کرده‌اند. این کمک‌های مؤمنانه در قالب «طرح ملی ایران قوی»، موجب شده تا این روزها پویش یلدای مهربانی در استان‌های مختلف در حال اجرا باشد.


توزیع 4000 بسته اهدایی شب یلدا در آذربایجان غربی
سعید فریور، مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در این باره  می‌گوید: امسال نیز مانند سال گذشته کمک‌های خیران و نیکوکاران را تا قبل از شب یلدا در بین نیازمندان اعم از خانواده‌های کودکان کار و خیابانی توزیع می‌کنیم و دیروز نیز در مراسمی 50 بسته هدیه شب یلدا به کودکان کار اهدا شد. وی می‌افزاید: امسال در 17 شهرستان استان سبدهای متنوع یلدایی در میان نیازمندانی که از قبل شناسایی شده‌اند، توزیع می‌شود.

ارزش ریالی بسته‌های اهدایی شب یلدا بر اساس میزان کمک‌های خیران در هرشهرستان، متفاوت و متنوع خواهد بود اما امسال در مجموع حدود 4 هزار بسته اهدایی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان توزیع خواهد شد. این مسئول ادامه می‌دهد: این بسته‌ها در شهرستان‌های مختلف آماده توزیع بوده به طوری که در شهرستان خوی 500 بسته، 300 بسته توسط انجمن نابینایان ارومیه و نیز 300 بسته هدیه یلدایی دیگر نیز توسط سازمان بهزیستی ارومیه برای مددجویان آماده شده است. در این بسته‌های اهدایی با توجه به نیت و میزان اعتبار جمع شده توسط خیران اقلامی نظیر آجیل، میوه، شیرینی، پشمک و نیز مواد غذایی نظیرانواع کنسرو ، روغن، برنج، ماکارونی و... وجود دارد.


 ایجاد لحظاتی شاد در شب یلدا برای کودکان کار اصفهانی
سازمان های مردم نهاد بسیاری هم این روزها در سراسر ایران دست به کار شده اند. نوید مسائلی، مدیرعامل یکی از مؤسسات مردم نهاد اصفهان نیز در این باره به «ایران» می‌گوید: یلدای امسال بهانه‌ای شد برای اینکه کودکان کار همچون سایر کودکان بتوانند لحظاتی شاد را بگذرانند و در همین راستا با برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط جوانان داوطلب ویژه برنامه‌ای در محل هنرسرای خورشید برای ۱۵۰ کودک کار برگزار شد. وی با اشاره به اینکه در این ویژه برنامه آیتم‌های کودک، آکروبات و شعبده بازی برای کودکان کار تدارک دیده شده بود، افزود: دراین برنامه 100 بسته ارزاق شب یلدا به کودکان کار اهدا شد.


برگزاری شب به یادمادنی با اهدای نذورات و هدایای مردمی در قم
مهدی پهلوانی مدیرکل بهزیستی استان قم نیز از آمادگی بهزیستی قم برای جلب کمک‌های مردمی درایام فاطمیه و در آستانه شب یلدا خبر می‌دهد و می‌گوید: شب یلدا را با کمک به نیازمندان به یاد ماندنی‌تر کنیم. این مسئول تصریح می‌کند: طبق سنت چند ساله نیکوکاران و خیران و همشهریان نوعدوست، مهربانی‌های خود را شب یلدا با حضور در آسایشگاه‌های معلولان و سالمندان و مراکز بهزیستی با مقیمان این مراکزو فرزندان بهزیستی تقسیم می‌کردند اما 2سالی است به علت شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت ورود به مراکز بهزیستی امکان برگزاری اینگونه مراسم دورهمی نیست، اما شهروندان سخاوتمند استان می‌توانند همزمان با ایام فاطمیه و در آستانه شب یلدا با ارائه کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود مدیران این مراکز را در تأمین اقلام مورد نیاز شب یلدا اعم از خواربار، گوشت، مرغ، برنج، میوه، شیرینی، تنقلات و... یاری کنند. این مسئول اضافه می‌کند: تمامی مراکز بهزیستی در سطح استان آماده دریافت هدایای غیرنقدی مردم شریف و سخاوتمند است.


 پویش یلدای کریمانه در 5 نقطه حاشیه‌نشین و محروم ایلام
احمد صمدانی، مسئول قرارگاه جهادی حضرت مهدی(عج) ایلام نیز در خصوص کمک‌های مؤمنانه شب یلدا به پانا، می‌گوید: همزمان با فرا رسیدن شب یلدا، پویش یلدای کریمانه در 5 نقطه حاشیه‌نشین و محروم شهر ایلام در حال اجراست. وی می‌افزاید: با کمک خیران و نیکوکاران بسته‌های شب یلدا برای بهره‌مند ساختن سفره نیازمندان تهیه و میان خانوارهای تحت حمایت با اولویت ایتام، زنان بی‌سرپرست و کودکان بدسرپرست توزیع خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین اهداف این پویش، حضور در کنار کودکانی است که در این شب کسی به دیدارشان نمی‌رود و چه بسا جویای احوالی ندارند و همچنین سهیم کردن آنها در دورهمی یلدا و نشاندن لبخند بر لبان این کودکان معصوم شهرمان است.


 اهدای سبد‌های میوه به خانواده‌های نیازمند در خراسان شمالی
جلوه گری شب یلدا با کمک‌های مؤمنانه در استان خراسان شمالی به چشم می‌خورد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در آستانه شب یلدا غرفه دارانی در میدان تره بار بجنورد هستند که امسال هم سبد‌هایی از میوه را به رسم نوعدوستی و با پیام همدلی راهی خانه نیازمندان می‌کنند.


این غرفه داران معتقدند این کمک‌های خیرخواهانه باعث برکت بیشتر در کسب و کارشان می‌شود. حتی تعدادی از کامیون دارانی که به حمل‌ونقل میوه مشغول هستند به‌صورت رایگان سبدهای میوه اهدایی را با کامیون به دست نیازمندان می‌رسانند. 700 خانواده نیازمند که از قبل شناسایی شده بودند از این سبدهای اهدایی بهره‌مند خواهند شد.

این کمک‌ها به مناطق حاشیه نشین بجنورد اهدا می‌شود. اگرچه اقدامات خیرخواهانه توانسته تا حدودی کمک حال نیازمندان باشد، اما با تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها می‌شود شرایط خرید را برای همه فراهم کرد. کمک به نیازمندان در یلدای امسال می‌تواند جایگزین شب نشینی‌هایی باشد که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نخواهد شد.


سعید شکوری، مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) اسفراین در استان خراسان شمالی نیز در گفت‌و‌گو با شبستان، با اشاره به کمک‌های مؤمنانه کانون امام حسن مجتبی(ع) اسفراین به محرومان، می‌گوید: به مناسبت شب یلدا به ۳۰۰ خانواده بی‌بضاعت و زیر پوشش این کانون کمک‌های مؤمنانه اعطا می‌شود.


وی با بیان اینکه یکهزار و 320 خانواده نیازمند و محروم روستای قهرمان آباد و روستاهای اطرف زیرپوشش خدمات این کانون هستند، می‌افزاید: با همت خیران پس از شیوع بیماری کرونا در چندین مرحله بسته‌های معیشتی را میان اقشار محروم توزیع کردیم و رهن و اجاره منازل، اهدای کارت هدیه، تسویه حساب نیازمندان از مغازه‌ها، توزیع گوشت قربانی به‌صورت ماهانه بخشی از خدماتی است که به این خانواده‌ها ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ع IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    کسی چیزی ندید. مگراینکه به نزدیکانشون اهدا کردند. اگرمیخاستندعادلانه توزیع شود. برروی کارتشان شارژ میکردند.