سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 333044

مشاور خانواده یکی از زیرشاخه‌های رشته روانشناسی است، روانشناس در آن سعی می‌کند تا مشکلات مشکلات موجود در خانواده را با استفاده از تکنیک‌های مختلف برطرف کند. امروزه افراد بسیاری در رابطه با خانواده، تربیت فرزندان، مشکلات زناشویی و... دچار مشکل می‌شوند. در گذشته بیشتر زوجین برای حل مشکلات خود از ریش سفیدان و بزرگان خاندان کمک می‌گرفتند، اما به مرور زمان و با پیشرفت علم پزشکی مشاوران به کمک خانواده‌ها وز جین آمدند. امروزه یکی از بهترین و اصولی‌ترین راه‌های بهبود این مشکلات خانوادگی، مراجعه به روانشناس است. در ادامه با ما همراه باشید تا با روانشناس خانواده و وظایفی که دارد بیشتر آشنا شوید.

یک مشاور خانواده خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشاور خانواده یکی از زیرشاخه‌های رشته روانشناسی است، روانشناس در آن سعی می‌کند تا مشکلات مشکلات موجود در خانواده را با استفاده از تکنیک‌های مختلف برطرف کند. امروزه افراد بسیاری در رابطه با خانواده، تربیت فرزندان، مشکلات زناشویی و... دچار مشکل می‌شوند. در گذشته بیشتر زوجین برای حل مشکلات خود از ریش سفیدان و بزرگان خاندان کمک می‌گرفتند، اما به مرور زمان و با پیشرفت علم پزشکی مشاوران به کمک خانواده‌ها وز جین آمدند. امروزه یکی از بهترین و اصولی‌ترین راه‌های بهبود این مشکلات خانوادگی، مراجعه به روانشناس است. در ادامه با ما همراه باشید تا با روانشناس خانواده و وظایفی که دارد بیشتر آشنا شوید.

در تهیه این مطالب از مقالات موجود در وبلاگ سایت پزشک خوب استفاده شده است. پزشک خوب وبسایت جستجوی متخصص روانشناسی و رزو و نوبت‌دهی آنلاین است در آن می‌توانید از سراسر ایران بهترین متخصص‌ها را پیدا کنید. برای خواندن مقالات مشابه و پیدا کردن بهترین روانشناس، مشاور و روانپزشک‌ها می‌توانید به Pezeshkekhoob.com مراجعه کنید.

مشاور خانواده در چه زمینه‌ای به ما کمک می‌کند؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مشاوره خانواده اصلا در چه مواردی می‌تواند به شما کمک کند، آیا می‌توان در صورت مواجه با هر مشکلی به مشاوره خانواده مراجعه کرد؟ در ادامه با ما باشید تا از پاسخ آن‌ها آگاه شوید.

مشاوره خانواده؛ طلاق عاطفی

بسیاری از زوج‌ها با وجود اینکه با یکدیگر مشکل دارند اما نمی‌خواهند طلاق بگیرند. طلاق عاطفی بسیار مخرب و آسیب‌زننده است، در این شرایط فرزندان بیش از دیگران مورد هدف عواقب آن قرار می‌گیرند. ادامه زندگی برای این دسته از افراد عاقبت خوشی ندارد، پس بهتر است به جای ادامه دادن یک مسیر اشتباه، نسبت به حل آن اقدام کنید.

مشاوره خانواده؛ ارتباط با همسر

پایه و اساس یک زندگی مشترک داشتن ارتباط درست با شریک زندگیتان است. اگر نتوانید با همسر خود ارتباط خوبی داشته باید قطعا رضایت از زندگی کاهش پیدا می‌کند، همین امر می‌تواند بستر را برای جدایی و خیانت مهیا کند. اگر در برقراری ارتباط خود با همسرتان دچار مشکل شده‌اید، بهتر است برای حل آن به مشاور خانواده مراجعه کنید.

مشاوره خانواده؛ چالش‌های زندگی زناشویی

زندگی همه‌ی زوجین همیشه شاد و بدون مشکل نیست، بسیاری از زوج‌های جوان بعد از ازدواج با چالش‌های مربوط به زندگی زناشویی مواجه می‌شوند. آن‌ها به تنهایی قادر نیستند که این مشکلات را حل کنند و برای حل این چالش‌ها بهتر است به مشاوره مراجعه کنند تا با استفاده از بهترین روش‌ درمانی از این بحران عبور کنند. تازه آن زمان متوجه می‌شوید که این مشکلات چقدر ساده هستند.

مشاوره خانواده؛ رفتارهای منفی

ماشینی شدن زندگی، اقتصاد ناپایدار، فشار عصبی و... که افراد تجربه می‌کنند باعث بروز رفتارهای منفی در آن‌ها شده است. در واقع افراد بسیاری هستند که به دلیل داشتن مشکلات اقتصادی، کاری یا مشکلات این چنینی اخلاق مثبت و خوبی ندارند و با پرخاشگری و عصبی بودن باعث ایجاد تشویش در خانواده می‌شود.

مشاوره خانواده؛ تربیت فرزندان

بسیاری از والدین با وجود علم و آگاهی بالایی که دارند، هنوز در مواجه شدن با برخی از چالش‌های تربیت فرزندان خود ناتوان هستند. برای حل این چالش‌ها باید به یک مشاور خانواده مراجعه کنند تا بتوانند از بهترین شیوه و روش با این موقعیت‌ها برخورد کنند.

مشاوره خانواده؛ انتخاب طلاق به عنوان آخرین راه

در مواقع و شرایط خاصی زوجین تصمیم بر جدایی می‌گیرند. بهتر است قبل از اینکه هرگونه اقدامی در رابطه با طلاق کنند، به یک مشاوره خانواده مراجعه کنند. مشاور سعی می‌کند با گفتن نکات منفی و مثبت زوجین را به سمت واقع‌گرایی می‌برند. اما در نهایت خودشان برای طلاق یا ادامه زندگی تصمیم می‌گیرند.

مشاوره خانواده؛ ادامه زندگی تنها به هر قیمتی

بسیاری از زنان و مردان در زندگی مشترک به دلیل داشتن بچه، حرف مردم، نداشتن تکیه‌گاه و... به ناچار زندگی خود را ادامه می‌دهند. این تصمیم یک تصمیم اشتباه است. اگر در زندگی مشترکتان به این نقطه رسیدید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به یک مشاوره خانواده مراجعه کنید. مشاوره خانواده تلاش می‌کند تا زندگی مشترک را پایدار نگه‌ دارد.

چه زمانی باید به مشاور خانواده مراجعه کنید؟

افراد زمانی به مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند که دیگر به تنهایی قادر به حل مشکلات نیستند. فرد دیگر نمی‌تواند با توجه به علم و آگاهی خود شرایط را تغییر دهد و حال روحی افراد خانواده روز به روز بدتر خواهد شد. به منظور جلوگیری از بحران بزرگتر و حل مشکلات به مشاوره خانواده باید مراجعه کند..

یک مشاور خانواده خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در انتخاب مشاوره تحقیق کنید، سعی کنید فردی را انتخاب کنید که از همه لحاظ کامل باشد. بدون شناخت و تحقیق به هیچ عنوان مشاوره خانواده انتخاب نکنید. یک مشاور خانواده خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • راز نگهدار باشد : یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مشاور، رازنگه‌دار بودن آن است. هیچکسی دوست ندارد که مشکلات خصوصی خود را نشر دهد. امانت‌داری و رازنگهدار بودن یکی از مهم‌ترین اصول انتخاب مشاور است.
  • پیشنهادات کاربردی دهد : مشاوره باید با استفاده از بهترین و کاربردی‌ترین تکنیک‌ها، به خانواده در حل مشکلات کمک کند.
  • مراحل مشاوره را بشناسد : یک مشاور خوب باید بتواند که ابتدا به صحبت‌های فرد گوش دهد سپس او را راهنمایی کند و اشتباهاتش را به وی گوشزد کند. بعد با استفاده از تکنیک‌های مختلف آن را درمان کند.
  • صبور باشد : یک مشاور خوب باید صبور باش و بتواند به صحبت‌های فرد مراجعه‌کننده بدون هیچ کم و کاستی گوش دهد، سپس می‌تواند در رابطه با این موضوع به فرد کمک کند و مشاوره دهد.
  • هشدار دادن به موقع : یک مشاور خوب باید در زمان‌های لازم به فرد در رابطه با رفتار خود هشدار دهد. زمانی که رفتار فرد اشتباه است باید او را متوجه رفتار و اخلاق اشتباهش کرد.

توجه داشته باشید مشاور خانواده تنها مشکلات موجود در خانواده را حل نمی‌کند، سعی می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف موجب بهبود روابط، طرز فکر، رفتار و... افراد خانواده شود. مشاور خانواده به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا ارزش با هم بودن را درک کنند و قدر یکدیگر را بیشتر بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha