یکی از روش‌های رایج دندانپزشکی که به بهبود وضعیت دندان‌­ها و زیبایی لبخند کمک مؤثری می‌­کند لمینت دندان است. در این روش غیرتهاجمی، رنگ، اندازه و شکل دندان‌­هایی که دچار مشکلات جزئی شده­‌اند ترمیم می‌شود. در واقع یکی از دلایلی که افراد را ترغیب می­‌کند تا به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنند داشتن دندان­‌هایی است که لب پریده، بدشکل، دارای فواصل نامنظم یا دچار لک و تغییر رنگ شده‌­اند. د

راز یه چهره جذاب و دوست داشتنی | لمینت دندان جادوی قرن اخیر

سلامت نیوز : جذاب باشید

یکی از روش‌های رایج دندانپزشکی که به بهبود وضعیت دندان‌­ها و زیبایی لبخند کمک مؤثری می‌­کند لمینت دندان است. در این روش غیرتهاجمی، رنگ، اندازه و شکل دندان‌­هایی که دچار مشکلات جزئی شده­‌اند ترمیم می‌شود. در واقع یکی از دلایلی که افراد را ترغیب می­‌کند تا به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنند داشتن دندان­‌هایی است که لب پریده، بدشکل، دارای فواصل نامنظم یا دچار لک و تغییر رنگ شده‌­اند. دندانپزشک متخصص با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار و بررسی نواقص دندان بهترین روش را برای طرح یک لبخند زیبا انتخاب و به بیمار خود پیشنهاد می‌­کند. باید گفت لبخند زیبا و سالم دومین عامل اثرگذار در زیبایی صورت می‌­باشد. از این‌­رو لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین روش­‌های درمانی دندانپزشکی است که افراد واجد شرایط خواهان انجام آن هستند.

راز یه چهره جذاب و دوست داشتنی | لمینت دندان جادوی قرن اخیر

لمینت دندان یک روکش نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت بوده که توسط دندانپزشک به قسمت جلو دندان متصل می­‌شود و باعث سفید و درخشان شدن دندان و برطرف کردن عیوب دندان­‌ها می‌­شوند. روکش سرامیکی در کیفیت بالا در آزمایشگاه دندانپزشکی با ظاهری یکدست و طبیعی ساخته می­‌شود. برای قرار دادن این نوع لمینت، مینای دندان نیاز به تراشیده شدن دارد که بعد از قرار گرفتن روی دندان موجب درخشندگی دندان­‌ها می‌­شود و اگر به درستی از آن مراقبت شود به مدت 15-20 سال دوام می‌­آورد، پوسیده نمی­‌شوند و تغییر رنگ پیدا نمی­‌کنند. از این‌­رو هزینه درمانی این نوع لمینت دندان بالا است. لمینت کامپوزیتی داخل مطب در یک جلسه دندانپزشکی ساخته و روی دندان­‌ها قرار می‌­گیرد که برای انجام آن نیازی نیست که مینای دندان تراشیده شود و از لحاظ کیفیت، مقاومت و طول عمر، ضعیف‌تر از روکش سرامیکی عمل می‌­کنند ولی از نظر زیبایی یکسانند. همچنین هزینه لمینت کامپوزیتی ارزان‌تر از روکش سرامیکی می­‌باشد. به عبارتی هر یک از انواع لمینت دندان دارای مزایا و معایب ویژه‌­ای هستند که بیماران برحسب سلیقه، بودجه یا مشاوره‌­ای که از دندانپزشک خود می‌گیرند یکی را انتخاب می­‌کنند.

بلیچینگ دندان چیست و چگونه انجام می­‌شود؟

عوامل مختلفی برای تغییر رنگ دندان­‌ها ­وجود دارند مانند کشیدن سیگار، مصرف برخی داروها، خوردن غذاهای ادویه­‌دار و موارد دیگر که باعث می­‌شوند به مرور زمان رنگ دندان‌­ها زرد شود. برای رفع این مشکل چندین روش درمانی وجود دارد که یکی از مؤثرترین راه‌ها بلیچینگ دندان است. لازم بذکر است کسانی که لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر را بر روی دندان­‌های خود اعمال کرده‌­اند نمی­‌توانند از این روش استفاده کنند. این روش که برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند بکار می‌­رود به دو روش، یکی در مطب دندانپزشکی و دیگری در خانه صورت می­‌پذیرد. در بلیچینیگ خانگی متخصص ترمیمی و زیبایی قالبی بر اساس فرم دندان‌­های شخص آماده می‌کند و ژل مخصوص سفیدکننده با میزان غلظت کمتر در اختیار شخص قرار می­‌دهد تا در منزل طبق دستور انجام دهد و در صورتی که بدرستی از مواد استفاده کند عوارضی برای او نخواهد داشت.

راز یه چهره جذاب و دوست داشتنی | لمینت دندان جادوی قرن اخیر

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی توسط متخصص بلیچینگ در طی دو یا سه جلسه در شرایط ایمن انجام می­‌شود. برای این کار با توجه به شرایط دندان‌­ها اگر نیاز به جرم­‌گیری باشد ابتدا متخصص ترمیمی و زیبایی جرم­‌ها را از روی دندان برداشته و با قرار دادن یک وسیله پزشکی برای باز نگه داشتن دهان کار سفید کردن دندان را شروع می­‌کند. او برای اینکه لثه‌­ها دچار آسیب نشوند با مواد مخصوصی بافت لثه را می‌­پوشاند سپس به مدت 15 الی 30 دقیقه یک ژل سفیدکننده حاوی پراکسید هیدروژن را بر روی دندان قرار می‌­دهد و برای فعال کردن این مواد با کمک دستگاه لایت کیور یا لیزر به ژل روی دندان نور را می‌­تاباند. این فرایند ممکن است چند بار تکرار شود تا دندان­‌ها به سفیدی مورد نظر برسند. این روش تنها برای کسانی که قصد سفید کردن دندان را دارند کاربرد دارد و اگر کسی می­‌خواهد علاوه بر تغییر رنگ دندان مشکلاتی از قبیل نامرتبی یا فواصل بین درمانی را ازبین ببرید بهتر است با مشورت دندانپزشک خود از لمینت دندان استفاده کند.

لمینت دندان و بلیچینگ دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

درمان‌های دندانپزشکی که به منظور اصلاح و زیبایی مشکلات دندانی بکار می‌­رود هر یک کاربرد و ویژگی‌های خاصی دارند که تشخیص این‌که کدامیک از روش­‌های درمانی برای بیمار مؤثرترند بر عهده متخصص ترمیمی و زیبایی است. بلیچینگ دندان و لمینت دندان اگرچه هر دو برای سفید کردن دندان بکار می­‌روند اما با یکدیگر متفاوت هستند. بلیچینگ دندان طول عمر کمتری مابین 1 تا 3 سال دارد و از دو ماده سفیدکننده یعنی کارباماید پراکساید و هیدوژن پراکساید برای تغییر رنگ دندان‌­هایی که زرد شده‌­اند استفاده می‌­شود اما برای دندان‌­هایی که لکه­‌های قهوه‌ای دارند کاربرد ندارد. در لمینت دندان قالبی را متناسب با دندان­‌های شخص می‌­سازند که هدف آن علاوه بر سفید و درخشان کردن دندان، پوشاندن نواقص خفیف دندانی است که قبل‌­تر ذکر شد، طول عمر بالاتری دارد و از لحاظ هزینه گران‌تر از بلیچینگ می­‌باشد. در این روش ساختار دندان بدلیل تراشی که می‌­خورد تغییر می‌­کند در حالی که در روش بلیچینگ دندان، تغییری در ساختار دندان بوجود نمی‌­آید به همین علت زیر 18 سال می‌­توانند از این روش به تشخیص متخصص دندانپزشک استفاده کنند ولی لمینت سرامیکی برای کودکان و نوجوانان انجام نمی­‌شود.

راز یه چهره جذاب و دوست داشتنی | لمینت دندان جادوی قرن اخیر

ویژگی­‌های بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

از آنجایی که هزینه­‌های دندانپزشکی گران می­‌باشد پیدا کردن بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی همواره با حساسیت همراه بوده است. همچنین علاوه بر هزینه، فرایندی که برای ترمیم و زیبایی دندان­‌ها برای بهتر کردن وضعیت ظاهری آنها از جمله لمینت دندان، کامپوزیت ونیر و بلیچینگ دندان انجام می­‌شود نیاز به تخصص و مهارت دندانپزشک دارد و اگر بدرستی انجام نشود سلامتی بیمار به خطر می­‌افتد؛ از این‌­رو لازم است قبل از مراجعه به کلینیک یا مطب دندانپزشکی با فاکتورهای بهترین متخصص دندانپزشک آشنا شوید و به خوبی در مورد متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تحقیق کنید.

اما بهترین متخصص کسی است که باموفقیت دوره‌­های آموزشی تئوری و عملی را گذرانده باشد و از مهارت، تجربه و تخصص کافی برخوردار باشد، در کلینیک خود از تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی به ­روز استفاده کند، دارای صبر و اخلاق حرفه‌­ای باشد، در کار خود دقت عمل داشته باشد، کادر درمان او مجرب و کاربلد باشند، محیط آرامش‌­بخشی را برای بیماران خود مهیا کرده باشد، از مواد باکیفیت و مرغوب استفاده کند و از لحاظ هزینه منصف عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha