دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 333123

سلامت نیوز:ابتلا به بیماری‌های ریوی و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از مضرات سیگار است.

تاثیرات منفی سیگار بر اعضای بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استعمال دخانیات یکی از مخرب‌ترین عاداتی است که می‌تواند به مرور باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن شود. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از یک میلیارد نفر در جهان سیگار می‌کشند که از این میان، ۸۰۰ میلیون نفر از آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

سیگار تاثیرات مخربی بر چهره و زندگی افراد دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- تغییر چهره: استعمال دخانیات باعث تغییر دندان ها، مو و پوست می‌شود. فراتر از ظاهر، دود سیگار باعث تضعیف قلب، ریه ها و استخوان‌ها شده و قدرت باروری فرد را کاهش می‌دهد.

۲- تخریب پوست: دخانیات باعث تحت تاثیر قرار گرفتن عروق می‌شود که مسئول انتقال خون در بدن هستند. زمانی که پوست به میزان کافی مواد غذایی از طریق عروق دریافت نمی‌کند، تخریب سلول‌های پوستی آغاز می‌شود.

۳- بروز چین و چروک در پوست: دود سیگار دارای ۴ هزار ماده شیمیایی است که بسیاری از آن‌ها سرطان زا هستند. برخی از این مواد شیمیایی به کلاژن و سلول‌های پوست آسیب وارد می‌کنند و همین امر منجر به بروز چین و چروک در بافت پوست می‌شود.

۴- آسیب به دندان‌ها و لثه: دندان‌های زرد رنگ یکی از نشانه‌های استعمال دخانیات است. با این حال، این افراد مشکلات دیگری همچون بیماری لثه، بوی بد تنفسی، و از دست دادن دندان‌ها را نیز در بیشتر موارد تجربه می‌کنند.

۵- لکه دار شدن ناخن و انگشتان: مصرف تنباکو باعث ایجاد لکه در ناخن‌ها و دستان می‌شود. این موضوع یکی از نشان‌های افرادی است که سال هاست سیگار می‌کشند. خوشبختانه اگر افراد اقدام به ترک سیگار کنند این لکه‌ها به مرور از بین می‌رود.

۶- ریزش موی سر: استعمال دخانیات روند نازک شدن طبیعی موی سر به دلیل افزایش سن را تشدید می‌کند. مطالعات نشان داده است مردانی که سیگار می‌کشند در خطر بیشتری برای طاسی قرار دارند.

منبع: مدیسن نت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha