چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 333310

سلامت نیوز:کیفیت اولیه میوه نقش مهمی در قابلیت نگهداری آن دارد. برخلاف بسیاری از میوه‌ها که پس از برداشت قابلیت رسیدن دارند، رسیدن مرکبات با برداشت آنها متوقف می‌شود. با این تفاسیر، دانستن نکات زیر به نگهداری بهتر مرکبات بسیار کمک می‌کند.

ترفندهای کلیدی در نگهداری از مرکبات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،سعی کنید میوه‌های کاملا رسیده را بخرید. میوه‌های رسیده معمولا ظاهر براق و رنگ بسیار جذابی دارند. برای مثال وجود لکه‌های سبز بزرگ روی ظاهر طبیعی پرتقال نشان‌دهنده این است که هنوز مراحل رسیدن آن کامل نشده است. در میوه‌های نارس هنوز عطر و طعم شیرین به‌خوبی توسعه نیافته است.


مرکبات و به‌ویژه پرتقال بهتر است در دماهای پایین و خنک و در یخچال نگهداری شوند. این میوه‌ها در جاهای گرم سریع کیفیت خود را از دست می‌دهند. برای افزایش قابلیت نگهداری و حفظ تازگی، آنها را در یخچال نگهداری کنید. پرتقالی که بیش از حد نرم شده یا دارای علائم مشخص کپک‌زدگی و ترشیدگی است، باید دور انداخته شود. بخش‌های به‌ظاهر سالم میوه را استفاده نکنید؛ زیرا ریسه‌های کپک با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.


برای نگهداری آنها در یخچال بهتر است آن را در بسته‌بندی مشبک که هوا به‌راحتی در اطراف آنها جریان داشته‌باشد، قرار دهید. جریان هوا از کپک‌زدگی و نرم‌شدن آنها جلوگیری می‌کند. در خلال نگهداری مرکبات در یخچال حتما به آنها سر بزنید و جابه‌جایشان کنید تا در صورت کپک‌زدگی، میوه‌های معیوب یا نرم را جدا کنید. در صورتی که محل نگهداری آنها در یخچال تمیز بوده و شرایط بالا رعایت شود، پرتقال حداکثر تا دو ماه قابل نگهداری در یخچال است با وجود این در بسیاری از موارد بعد از یک ماه علائم چروکیدگی و کوچک‌ترشدن و خشک‌شدن در آنها دیده می‌شود. درست است که پرتقال‌هایی که سطح آنها خشک‌شده برای مصرف ایمن هستند اما طعم مناسبی نخواهندداشت و بخش زیادی از ارزش غذایی خود را از دست داده‌اند.


در صورتی که قصد نگهداری مرکبات روی میز یا کانتر آشپزخانه را دارید، حتما سعی کنید آن را در جاهای خنک خانه قرار دهید. هرگز روی ظرف را با پلاستیک یا فویل نپوشانید. جریان هوا برای حفظ تازگی آنها الزامی است.پس از شستن حتما میوه‌ها را خشک کنید. باقی ماندن رطوبت در سطح میوه سبب تسریع فرآیند کپک‌زدن خواهدشد.در مورد لیموترش پس از قراردادن در زیپ‌کیف، آنها را در یخچال نگهداری کنید.

لیمو حداکثر تا یک هفته در دمای اتاق قابل نگهداری است و پس از آن رطوبت خود را از دست داده و سخت می‌شود. لیمو در فریزر نیز تا حدود سه ماه قابل نگهداری است ولی نگهداری بیشتر سبب تلخ شدن آن می‌شود. اگر لیمو را به‌صورت اسلایس در چای یا دمنوش استفاده می‌کنید می‌توانید آن را به صورت اسلایس و تک لایه در یک سینی در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند سپس آنها را در زیپ‌کیف یا ظرف مناسبی قرار داده و در مواقع نیاز از آنها استفاده کنید.


لیموی سنگی نسبت به لیموی معمولی بافتی سفت‌تر دارد و برخلاف پرتقال و لیمو دو سه هفته در دمای اتاق قابل نگهداری است. نگهداری آنها در دمای اتاق همچنین به آبدارشدن آنها کمک می‌کند. لیمو سنگی در صورت نگهداری طولانی دچار تغییر رنگ به سمت قهوه‌ای می‌شود. بنابراین می‌تواند شاخص خوبی از تازگی میوه باشد. در صورت نگهداری در یخچال حتما دقت کنید جریان هوا در اطراف آنها برقرار باشد.


اگر مقدار زیادی مرکبات در دسترس دارید و فضای کافی برای فریزکردن آنها ندارید، می‌توانید آنها را آبگیری کرده و در فریزر نگهداری کنید. به این صورت خیلی راحت می‌توانید آب لیمو را برای مصارف غذایی در ابعاد مناسب فریز کرده و در زمان مناسب استفاده کنید. همچنین محتوای ویتامین C در فریزر تا حد زیادی حفظ می‌شود و می‌توانید از قطعات آب پرتقال فریزر شده نیز به‌صورت‌های مختلف برای تغذیه کودکانتان استفاده کنید.


در کل مرکبات به‌دلیل محتوای آب بالا در صورت نگهداری طولانی‌مدت به‌صورت منجمد، کیفیت خوراکی و طعم خود را از دست می‌دهند. هر چند ممکن است هنوز برای مصرف ایمن باشند. برای خروج از انجماد مرکبات منجمد از ماکرویو یا وسایل حرارتی استفاده نکنید زیرا حالت پختگی و تغییر رنگ شدید در آنها ایجاد می‌شود و بخش زیادی از آب خود را پس از برش از دست می‌دهند. در صورتی که میوه به‌طور کامل فریز شده باشد، می‌توانید آنها را چند ساعت در آب بخیسانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha