سلامت نیوز :دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور به بیان توضیحاتی در خصوص میزان ایمنی بخشی واکسن‌های ایرانی در برابر اومیکرون پرداخت.

واکسن‌های ایرانی چه میزان در برابر اومیکرون ایمنی بخشی دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،آمیتیس رمضانی در پاسخ به این سوال که واکسن‌های ایرانی چه میزان در برابر اومیکرون ایمنی بخشی دارند؟، گفت: کارایی همه واکسن‌های دنیا در برابر اومیکرون کاهش پیدا کرده است و اثربخشی واکسن‌هایی که ۲ دزشان ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کرد، به ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما دریافت دز سوم واکسن می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها در برابر این سویه را افزایش دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه با توجه به جهش‌های متعددی که در ویروس رخ داده به نظر می‌رسد کارایی واکسن‌های ایرانی هم در مقابل اومیکرون کاهش یافته باشد، ادامه داد: هنگامی که دز سوم دریافت می‌شود از طرفی تیتر آنتی بادی به میزان قابل توجی بالا می‌رود و از طرفی دیگر سیستم ایمنی سلولی که در برابر اومیکرون عملکرد خوبی داشته است با تزریق دز سوم تقویت می‌شود و کمک می‌کند که ویروس خنثی شود و به طور کلی می‌توان گفت که در اغلب واکسن‌ها ۲ دز کارایی لازم را در برابر اومیکرون ندارد و ما برای مقابله با اومیکرون به ۳ دز واکسن احتیاج داریم. در خصوص میزان اثربخشی واکسن‌های ایرانی در برابر اومیکرون هم اقداماتی در حال انجام است، اما زمان‌بر است چرا که ویروس باید کشت داده شود و مطالعاتی صورت گیرد و از این رو نتایج آن هنوز اعلام نشده و هنگامی که تکمیل شود، اعلام می‌گردد.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در رابطه روند واکسیناسیون در کشور افزود: من روند واکسیاسیون در کشور را به طور کلی مثبت می‌بینم البته حدود ۹ میلیون نفر هنوز واکسینه نشده اند، اما تعدادی از این افراد ممکن است به دلیل بیماری این اقدام را انجام نداده باشند و منتظر عبور از مرحله سخت بیماری باشند و یا اینکه به دلیل بارداری نسبت به تزریق واکسن تردید داشته باشند و بعد از طی این دوران برای دریافت واکسن اقدام  کنند. با اینکه یکسری از افراد ضد واکسن هستند و یا از تزریق واکسن هراس دارند، اما غالب جامعه استقبال خوبی از تزریق واکسن داشتند و تا کنون ۶ میلیون واکسن در دز سوم تزریق شده که این امر نشان می‌دهد، مردم ما درک خوبی از واکسن دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha