سلامت نیوز:بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، بیماران مبتلا به کووید۱۹ در معرض آسیب جدی طولانی مدت کلیوی هستند.

کووید ۱۹ می تواند به بافت کلیه آسیب برساند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، به نظر می‌رسد این آسیب ناشی از توانایی ویروس در آلوده کردن مستقیم کلیه‌ها باشد. به گفته تیمی از محققان آلمانی، هلندی و آمریکایی، «در برخی موارد، زخم و آسیب ممکن است فراتر از خود عفونت کووید باقی بماند.»

این مطالعه به بررسی عمیق چگونگی تأثیر بافت کلیه پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس در یک محیط آزمایشگاهی پرداخت.

دکتر «رافائل کرامن»، مدیر مؤسسه پزشکی تجربی و زیست‌شناسی بیمارستان دانشگاه RWTH آلمان، می‌گوید: «دیگران قبلاً نشان داده‌اند که کروناویروس می‌تواند سلول‌های کلیه را در بیماران آلوده کند، و این چیزی است که ما نیز مشاهده کردیم. اما آنچه شگفت‌انگیز بود این است که کووید ۱۹ با ایجاد فیبروز (تشکیل اِسکار) در کلیه‌های بیمار مرتبط است.»

کرامن در ادامه افزود: «ایجاد اِسکار (زخم) مسئله کوچکی نیست، زیرا در نهایت می‌تواند ساختار اندام را از بین ببرد و منجر به نارسایی عضو شود.»

در این مطالعه، ۸۹ هزار نفر که مبتلا به کووید شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد خطر آسیب دائمی کلیوی هم در بین بیماران بستری شده در بیمارستان و هم در کسانی که کووید آنها نسبتاً خفیف بود، بسیار بالاست.

محققان در مطالعه آزمایشگاهی مشاهده کردند این ویروس جدا از هرگونه پاسخ ایمنی التهابی، به سلول‌های کلیه آسیب مستقیم وارد کرده و این آسیب منجر به زخم طولانی مدت می‌شود.

کرامن گفت: «هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا داروهای ضد ویروسی جدید ممکن است در به حداقل رساندن خطر آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به کووید مفید باشند.»

محققان بر مطالعه بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

ترجمه از خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha