سلامت نیوز _*محمدرضا محبوب فر: پس از اینکه رنگ ‌بندی (۲۷ آذر امسال) در اپلیکیشن ماسک منتشر شد، برای نخستین بار تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا به صفر رسید. در آن هنگام مطرح شد با عبور کامل کشور از خیز پنجم کرونا، هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست اما به دلیل گسترش سویه اُمیکرون کرونای آفریقای جنوبی در بیش از ۸۰ کشور جهان، رعایت مراقبت‌های بهداشتی کماکان ضروری است.

اُمیکـرون خزنده می‌تــازد، از محدودیت‌ها خبری نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، تاکنون با وجود تایید ورود اُمیکرون به ایران از دو هفته قبل و درخواست فوری و اضطراری کمیته علمی کرونا جهت اعمال تعطیلی و قرنطینه کشور و محدودیت‌های فعالی برای مدارس و دانشگاه‌ها و تجمعات، گزارش‌ها از حضور حداکثری دانش آموزان و معلمان در مدارس و همچنین حضور حداکثری کارکنان در ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دلالت می‌کند.

وضعیت شیوع کرونا در کشور از افزایش موارد بستری و ابتلا به کرونا حکایت دارد. کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، قزوین، تهران، خراسان‌رضوی، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان، استان‌هایی‌اند که در یک هفته اخیر با افزایش موارد بستری مواجه شده‌اند. این افزایش در اردبیل قابل توجه است، به‌طوری‌که میزان بستری در مقایسه با 2هفته اخیر از 66 ابتلا به 83 ابتلا رسیده و در سیستان و بلوچستان هم در 14روز اخیر روند افزایشی بستری کرونا تداوم داشته است.

براساس آمارهای رسیده به همشهری، میانگین مرگ در کشور در 2هفته اخیر، 3. 74درصد گزارش شده که استان‌های یزد، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بیشترین موارد مرگ و استان‌های همدان، قم و بوشهر، کمترین موارد مرگ را داشته‌اند. موارد مرگ در همدان در یک هفته، هر روز صفر بوده است. به استناد این گزارش، با توجه به میانگین 13. 66درصد مرگ‌زایی کرونا در بیماران بستری، استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان، بیشترین موارد مرگ‌زایی بیماری و استان‌های همدان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان مرگ‌زایی را داشته‌اند.

هر چند دولت اعلام کرده است که سفرهای هوایی و زمینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برای هشت کشور آفریقایی به مدت 15 روز لغو شده است، خبرها حاکی است که پروتکل‌های ممنوعیت سفرهای زمینی لغو و بخش زیادی از مسافرین نیز در سفرهای هوایی مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها نیستند. دیپلمات‌ها و دو تابعیتی‌ها و دانشجویان اتباع کشورهای خارجی از محدودیت‌های 15 روزه سفرهای هوایی مستثنی شده‌اند. در گذشته نیز در بدو ورود ویروس کرونا به کشور در سال 1398، به‌رغم خواست پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و سلامت کشور درخصوص قرنطینه و ممنوعیت‌های مرزی برای مسافران چینی به ایران متاسفانه دانشجویان اتباع چین آزادانه به کشور تردد می‌کردند و در قم بیماری منتشر شد و سپس به شهرهای دیگر انتقال یافت. 

  تکرار تجربه تاخیر در محدودیت‌ها؟ 

با وجود آنکه دقیقا دو هفته پیش نسبت به اعلام رسمی و دیرهنگام حضور ویروس جدید در ایران هشدار داده شد و متخصصان سلامت کشور در نهادهای دولتی برای جلوگیری از پیک ششم کرونا خواستار مداخله فوری و در لحظه دولت زودتر از آنکه خیلی دیر شود شدند، تاکنون اقدام موثر و عاجلی برای اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در سطح شهرها صورت نگرفته است. اقدامات دولتی بیشتر به صورت توصیه و پیشنهاد و ممنوعیت‌های نصفه و نیمه و ناقص در عرصه مسافرت‌های هوایی به مدت محدود بوده است و حتی محدودیت‌های سفرهای زمینی بلافاصله پس از ابلاغ به دلایل نامعلوم لغو گردید.

شواهد و مدارک و گزارش‌های میدانی از سطح شهرها نشان می‌دهد به رغم تایید رسمی موارد ویروس اُمیکرون و ضرورت آمادگی کشور برای پیشگیری از شکل‌ گیری موج بعدی کرونا، پیشنهاد جدیدی که طی هفته گذشته برای فرمول رنگ ‌بندی از سوی کمیته‌های علمی و اپیدمیولوژی تهیه شده بود، در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا مطرح شده است اما با وجود تصویب در این ستاد، رنگ ‌بندی جدید تاکنون به ‌روزرسانی و منتشر نشده است. در همین حال گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان حاکی از حرکت خزنده و مرموز ویروس اُمیکروندر سطح کشور و ابتلای مردم به کرونا است. 

  اُمیکرون یا آنفلوآنزا 

معلوم نیست که چرا آمار رسمی و روزانه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان درباره تعداد مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور هر روزه در اعداد تقریبا ثابت یا افزایش مختصر و جزئی در تعداد مبتلایان سیر می‌کند. حتی از رقم مشخص تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا در استان‌ها خبر دقیقی در دست نیست و این در صورتی است که طی 10 روز گذشته آمار ابتلا به بیماری کرونا اُمیکرون با علائم خفیف سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش یافته است که همین مساله باعث ترس و وحشت و نگرانی مردم شده است.

در این روزها تعداد مراجعه کنندگان به آزمایشگاه‌ها و مراکز تعیین شده برای آزمایش پی سی آر به طور سرسام‌آور و وحشتناکی افزایش یافته است و به دلیل کمبود کیت‌های تشخیصی اُمیکرون یا فقدان آموزش و تخصص کافی برای تشخیص ویروس، بیماران با پاسخ منفی تست‌های آزمایشگاهی مواجه می‌شوند و دست خالی همراه با درد و رنج بیماری شبیه به اُمیکرون به خانه‌های خود باز می‌گردند. در این میان، بیماران به خیال اینکه عاری از ویروس کرونا هستند نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به امید تست‌های منفی و واکسیناسیون اهمال می‌کنند و آزادانه در اجتماعات حاضر می‌شوند.

آنچه مسلم است؛ نمی‌توان به آمار وزارت بهداشت و درمان اعتماد کرد و خوشبین بود. اُمیکرون اکنون در کل کشور در گردش است و به ضرس قاطع می‌توان بیان نمود ویروسی که میان کودکان و جوانان و افراد بزرگسال شیوع پیدا کرده، اُمیکرون است. در همین راستا، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه موارد ابتلا به اُمیکرون در کشور ۱۰۰ درصد از تعداد اعلام شده بیشتر است، تاکید کرده است: «اینکه بگوییم تعداد موارد اُمیکرون تنها ۳۰ یا ۳۴ مورد تایید شده است، درست نیست و قطعا تعداد موارد بیماری در کشور بیش از رقم‌های کنونی است.»

پیام طبرسی در عین اینکه پیش‌تر آمار رسمی در کشور درخصوص کرونا زیر سوال قرار گرفته بود و متخصصان و کارشناسان سلامت رقم‌های متفاوت 20، 4 و 7 برابری درباره بیماری در رسانه‌ها مطرح می‌کردند، اینبار اعتراف داشته است که نمی‌توان براساس انجام 20 هزار تست روزانه برای کشوری مثل ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری به آمارهای موجود اطمینان پیدا کرد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد.

او همچنان که به لزوم انجام حداقل یک میلیون تست روزانه در کشور اشاره می‌کند می‌توان دریافت که تاکنون تمام آمارهای منتشرشده از پیک اول کرونا تا به امروز که پیک ششم کرونا از سوی وزارت بهداشت و درمان تکذیب می‌شود، غیرواقعی بوده و این آمار صرفا برای عادی انگاری بیماری در جامعه و بازگشت کشور به شرایط عادی اقتصادی برای جلوگیری از اتلاف سرمایه بیشتر و ضرر و زیان وارده به مجموعه دولتی مطرح می‌شده است. 

  آسترازنکا، تنها راه حل مقابله با اُمیکرون

آمارهای فعلی وزارت بهداشت اعلام می‌شود که پس از اینکه انگلستان اولین مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون را ۶ آذر شناسایی کرد، ۲۳ روز بعد، آمار انگلستان با رسیدن به حدود صدهزار مبتلای جدید در روز رکورد شکست.  همین موضوع در فرانسه نیز تکرار شده و حالا اُمیکرون، سویه قالب در این کشور و جایگزین کامل دلتا شده است. تکرار ماجرای کرونا در انگلستان و چندین کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا قریب الوقوع اتفاق خواهد افتاد.

اما تفاوت عمده‌ای که می‌توان بین ایران و کشورهای جهان قائل شد، درصد پوشش واکسیناسیون در این کشور است. تنها واکسن موثر در این خصوص، آسترازنکا است که با وجودی که در کشور انگلستان برای سویه اخیر ویروس به روزرسانی و تولید و برای تزریق نوبت چهارم در حال عرضه است، ایران ورود واکسن از مبدأ اصلی را ممنوع کرده و در حال حاضر گزارش شده که واکسن‌های آسترازنکای اخیری هم که به کشور وارد شده است از نوع نسخه‌های قدیمی بوده است. 

* کارشناس حوزه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha