سلامت نیوز : مدت هاست که همه ما در قفسه های فروشگاه های بزرگ و حتی در مغازه های محلی، با طیف گسترده ای از محصولات خلاقانه و تازه با عنوان کلی «شیرهای غیر لبنی» مواجه می شویم که در اشکال مختلف و با اسامی مغزهای مختلف و مغذی خودنمایی و «دلبری» می کنند.

آشنایی با خاصیت های شیرهای غیر لبنی و مصارف آن ها

این محصولات رنگی با طرح های دلنشین و رنگ بندی های بسیار زیبا، جزو محبوب ترین ترند های مواد غذایی در دنیا هستند که مدتی است مورد استقبال شهروندان، بویژه جوانان و نوجوانان  ایرانی و همه طیف های اجتماعی قرار گرفته است.

همه این عوامل باعث شده است ترند تازه بازار شیرهای غیر لبنی، با شعارهایی مثل لذت نوشیدن، مزایای سلامتی برای همه سلایق جامعه و همگام با ترند روز دنیا،  نگاه های بسیاری را به سمت خود جلب کند.

البته مساله صرفا مرتبط با پرکردن خلائی در بازار و  یافتن مشتریان تازه نیست. بلکه برند محبوبی مانند سولیکو که دهه های طولانی ارتباط عاطفی و اجتماعی خود را با مشتریان عمدتا وفادار حفظ کرده، در قالب خلاقیت، نوآوری، مسئولیت اجتماعی و بسیاری از فاکتورهای دیگر گام در این عرصه تازه نهاده است.

شیرهای غیر لبنی تامین نیازهای بدن و تجربه طعم متفاوت

شیرهای غیر لبنی به عنوان محصولات نوظهور بازار یکی از مفیدترین نوشیدنی ها و تامین کننده بخش مهمی از نیازهای بدن هستند که در عین حال به عنوان یکی از لذیذترین نوشیدنی های محبوب هم به شمار می روند.

علاوه بر این ها، شیرهای غیر لبنی طعم های متنوع و بسیار لذیذ دارند. برند تولید کننده این محصولات یعنی گروه صنایع غذایی سولیکو اعتقاد دارد که هدف گذاری اصلی این محصولات هم مانند سایر محصولات این برند در وهله اول تامین غذاهای سلامت برای شهروندان و پاسخگویی به نیازهای غذایی برای همه طیف های جامعه است.

درباره شیرهای غیر لبنی تولید شده توسط گروه سولیکو به یک نکته هم باید اشاره کرد که همه محصولات غیر لبنی این برند بدون گلوتن هستند.

 شیرهای غیر لبنی چه هستند و از کجا آمده اند ؟

شیرهای غیر لبنی با عنوان کلی Non-Dairy Milk در صنایع غذایی جهان تاریخچه قابل ملاحظه ای دارد.

شاید اولین انگیزه های توجه و رویکرد شرکت های تولید کننده محصولات شیری «غیر لبنی» به محدودیت های پزشکی عده ای از مردم بوده باشد که به طور طبیعی نسبت به لاکتوز موجود در شیر طبیعی حساسیت دارند.

گرچه دایره حساسیت ها نسبت به لاکتوز بیشتر است، اما در حوزه پزشکی حساسیت های دیگری هم هستند که بخشی از مردم که دارای این نوع حساسیت ها هستند با قرار دادن شیرهای غیر لبنی در رژیم غذایی خود، خیالشان از بابت حساسیت های مختلفی چون حساسیت به پروتئین کازئین راحت باشد.

حتی اگر این مساله، انگیزه اصلی شروع تولید این محصولات باشد، در ادامه مسیر، خود به یک صنعت بزرگ و میلیاردی در جهان تبدیل شده است.

شیر غیر لبنی در تاریخ

شاید به نظر برسد که شیرهای غیر لبنی که اکنون در قفسه های فروشگاهی و منوی کافی شاپ ها و یخچال خانواده ها، در حال خودنمایی و گسترش هستند، پدیده ای کاملا جدید باشند. این در حالی است که شاید سابقه تاریخی شیرهای غیر لبنی، با اغماض به قرن ها برسد. البته طبیعی است که شکل صنعتی شده و تولید انبوه و تنوع بسیار زیادی که اکنون این محصولات پیدا کرده اند، کاملا موضوع جدیدی است.

قدیمی ترین مدل شیر غیر لبنی که در تاریخ ثبت شده به شیر بادام مربوط می شود. پژوهش های انجام شده اولین نمونه های ثبت شده این نوشیدنی را در کتاب های آشپزی قرون وسطی نشان می دهد که گویا در سطح قاره اروپا شهرت داشته است.

ظاهرا محبوبیت این نوشیدنی در تاریخ هم به موضوع محدودیت در شیر حیوانی ارتباط پیدا می کند. یافته های تاریخی حکایت از آن دارند که محبوبیت شیر بادام زمانی افزایش یافت که رساله ای مسیحی مصرف لبنیات را در روزهای مشخصی از هفته ممنوع کرد.

این مساله باعث شد در ادامه، مدل های مختلف شیر غیر لبنی مانند شیر فندق نیز اختراع و معرفی شود.

شیر غیر لبنی چیست؟

محصولاتی که تحت عنوان شیرهای غیر لبنی تولید و عرضه می شوند، به طور کلی از دانه های خوراکی؛ اعم از درختی و زمینی تهیه می شود. روش تولید شیر غیر لبنی به این شکل است که دانه های مورد نظر در وهله اول رست می شود و پس از آسیاب شدن و تبدیل شدن به خمیر با آب تصفیه شده، به اندازه کافی شکر مورد نیاز برای شیرین شدن به آن اضافه می شود.

شیرهای غیر لبنی بسیار سبک و ملایم هستند و طعم  کاملا متفاوت و منحصر به فردی دارند.

خصوصیات شیرهای غیر لبنی

از نظر ویژگی های تغذیه ای می توان خصوصیات شیرهای غیر لبنی را اجمالا این چنین خلاصه کرد:

● درصد کم کالری و چربی و شکر اندک.

● بدون لاکتوز و کاملا گیاهی و مناسب افرادی که به لاکتوز یا پروتئین کازئین حساسیت دارند.

● حاوی چربی اشباع شده طبیعی.

● نداشتن گلوتن

● حاوی ویتامین و مواد معدنی طبیعی.

● حاوی فیبر و مناسبت برای گیاهخواران.

● در بر داشتن آنتی اکسیدان به اندازه کافی.

شیر غیر لبنی چه فواید و مزایایی برای سلامتی دارد؟

شیرهای غیر لبنی نه صرفا برای مصرف افرادی است که به لاکتوز، پروتئین کازئین حساسیت دارند و نه صرفا برای استفاده به همراه قهوه و مواردی از این دست، بلکه این محصول خوش طعم و مقوی بیشتر به خاطر مزایا و خواصی که دارد مورد علاقه مصرف کنندگان است. این مصرف کنندگان علاوه بر گروه های اجتماعی که درباره آن ها سخن گفته شده بدون شک شامل تمام افراد جامعه و در تمام سنین است.

برای مثال در یک فنجان شیر بادام تقریبا 2 درصد کلسیم، 4 درصد آهن، 2 درصد پتاسیم و میزان قابل توجهی ویتامین E ضروری برای بدن یافت می شود.

همچنین شیرهای غیر لبنی به طور عمومی میزان بالایی ویتامین E دارند. میزان کم پروتئین در این نوشیدنی ها باعث می شود برای کسانی که نیازمند رژیم کم پروتئین هستند گزینه بسیار مناسبی باشد.

شیر غیر لبنی در عوض پروتئین محدودی که دارد از نظر ویتامین دی و کلسیم بسیار غنی هستند و اصولا برای دارندگان رژیم های کم کربوهیدرات توصیه می شود.

گیاهخواران گروه عمده مخاطبان این محصولات

صرف نظر از کسانی که حساسیت های فوق الذکر را دارند و در کنار همه فواید، مزایا و فاکتورهای محبوبیت که برای شیرهای غیر لبنی برشمردیم (که عمدتا مشوق مردم عادی برای گرایش به این نوشیدنی هاست)، باید گفت که عمده ترین و بزرگترین گروهی که از تولید این محصولات مغذی و خلاقانه خوشحال هستند، آن گروه از گیاهخواران هستند که به دلایل شخصی از مصرف فراورده های دامی، از جمله لبنیات خودداری می کنند. از آنجا که شیرهای غیر لبنی منشاء غیر دامی دارند و بر پایه محصولات گیاهی تولید می شوند، باید مهمترین گروه علاقه مندان به شیرهای غیر لبنی را  در میان گیاهخواران جست و جو کرد.

 صنعتی که آینده را در اختیار دارد

آن چه که در نهایت باید به این مساله اضافه کرد، مربوط به آینده این صنعت در حیطه مواد غذایی در جهان و ایران است.

با توجه به مطالعات و آمار و ارقامی که از روند رو به رشد این محصولات در نمودارهای بازار حکایت دارند، باید گفت آینده این صنعت بسیار درخشان است و نسل های بعدی جایگزین مناسبی برای برخی از نوشیدنی های عمدتا مضر یافته اند تا نسبت به تنظیم رژیم غذایی سلامت محور خود اقدام کنند. موضوعی که تا حدی می تواند خیال پزشکان و متخصصان سلامت و تغذیه را راحت کند که نوع بشر دستیابی به محصولی جدید، می تواند از مصرف برخی از زیانبارترین محصولات بازار بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha