سلامت نیوز:در طول این دو سالی که از همه گیری کرونا خبرهای زیادی درباره مصرف ویتامین D بر بهبود این بیماری شنیده ایم اما این بار دکتر «زهرا عبداللهی»، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بدون اشاره به این ویتامین از نتایج تحقیقات جهانی صحبت می‌کند که بر تاثیر استفاده از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین «آ»، «سی» ، «زینک» و «سلنیوم» در بهبود کرونا نقش مهمی دارند. 

تاثیر آنتی اکسیدان‌ روی و سلنیوم  در پیشگیری و بهبود کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، به همین بهانه در ادامه به معرفی بیشتر  آنتی اکسیدان‌ روی و سلنیوم  می‌پردازیم:


آنتی اکسیدان چیست؟
آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از انجام فرایند اکسیداتیو (مخرب) در بدن پیشگیری می‌کنند و رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند و در نتیجه آسیبی به بدن وارد نمی‌شود. روی و سلنیوم و ویتامین‌هایی مانند آ، سی و دی از این دسته‌اند.


 نقش زینک ( روی) در بدن
روی به تحریک فعالیت حداقل 100 آنزیم مختلف کمک می کند. امروزه دوز مجاز روی یا زینک برای زنان 8 میلی گرم و برای مردان 11 میلی گرم است.
 بنا به مطالب مجله ایمونولوژی اروپا، بدن انسان برای فعال کردن لنفوسیت های T (سلول های T) نیاز به عنصر روی دارد. کمبود روی می تواند به شدت به کارکرد سیستم ایمنی آسیب بزند.
 قرص روی می تواند به کاهش اسهال کمک کند. مصرف قرص زینک در یک دوره 10 روزه برای درمان اسهال اثربخش است  و می تواند به پیشگیری از اسهال کمک کند.
 نتیجه مقاله Cochrane نشان داد که مصرف قرص زیر زبانی یا شربت زینک با شروع علایم سرماخوردگی طی 24 ساعت در کاهش مدت و شدت آن در افراد سالم مفید و موثر است.
 کاهش جذب روی می تواند عامل خطر در ناباروری مردان باشد.


    مواد غذایی حاوی روی
گوشت| گوشت گاو، گوشت بره و گاو نر
طیور| بوقلمون و مرغ
ماهی| ساردین و ماهی آزاد
حبوبات| نخود، عدس، لوبیای سیاه، لوبیای قرمز و …
آجیل| دانه کدو تنبل، بادام هندی، دانه کنف و …
محصولات لبنی| شیر، ماست و پنیر
غلات کامل| جو دوسر، کینوا و برنج قهوه‌ای
سبزیجات| قارچ، کلم‌پیچ، نخودفرنگی، مارچوبه و برگ چغندر


ضرورت مصرف سلنیوم برای بدن
سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب  و بخش مهمی از آنزیم‌هایی است که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. تاثیر سلنیوم بر سلامت بدن عبارت است از :
1- اثر سلنیوم در باروری


سلنیوم با افزایش طول عمر و تحرک اسپرم ها سبب افزایش قدرت باروری می‌شود.
2- حفظ جوانی پوست
مصرف سلنیوم به هنگام سوختگی های پوستی می تواند سبب کاهش تخریب پروتئین ها در بافت سوخته شود و با محافظت از بافت های پوست و مو در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید مانع از پیری و چروک پوست می شود.


3- تقویت سیستم ایمنی بدن
سلنیوم با خاصیت آنتی اکسیدانی خود سبب افزایش عملکرد و تعداد گلبول‌های سفید خون  می شود و از این طریق در تقویت سیستم ایمنی بیماران مبتلا به ایدز موثر است. همچنین کمبود سلنیوم سبب می‌شود تا بیماری‌زایی و تکثیر ویروس‌ها افزایش یابد.


 منابع غذایی سلنیوم
این عنصر در انواع غذاها به خصوص نان، ماهی، گوشت و تخم مرغ یافت می شود. میزان سلنیوم در غلات مستقیما با میزان سلنیوم در خاک تناسب دارد. برخی مغزها به خصوص گردو، منبع خیلی خوبی از سلنیوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha