سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 333606

سلامت نیوز:در شرایطی که در 9 ماه از سال مردم جنوب کشور دست به دعا برمی‌دارند که باران ببارد، باران‌های سیل آسا در جنوب کشور باعث بروز خسارت‌های مالی و جانی بسیار زیادی شده است.

ایــران در خطــرسیــل

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در حالی بارش‌ باران در کشور همچنان ادامه دارد و باعث بروز سیل و روان آب‌های شدید شده است. شدت بروز سیلاب به حـــدی است که تاکنون چندین نفر کشته و هزاران نفر بی‌خانمان یا مجبور به ترک منازل خود شده‌اند. سه روز پیش بود که سازمان هواشناسی با هشدار قرمز به چندین استان از بارش‌های سیل آسا خبر داد.

شـدت این بارش‌ها، در جنـــوب کشور به شکل سیلاب در استان‌های هرمزگان، فارس و سیستان و بلوچستان بود. در این خبر اعلام شده بود که در دیماه امسال در حوزه آبریز جنوب کشور بیش از 412 میلی‌متر بارش خواهیم داشت. پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد که در دیماه امسال در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان بارندگی چشمگیری رخ خواهد داد که متوسط بارش پیش‌بینی شده ۳۵.۹ میلیمتر با بیشینه ۴۱۲.۵ میلی‌متر است.

البته این امر مختص جنوب کشور نیست و استان‌های گیلان و مازندارن نیز در حالت آماده باش قرار دارند. بنا بر اعلام معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی ورود سامانه بارشی به این استآنکه با بارش شدید باران و کاهش محسوس دما همراه است، «دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان برای امدادرسانی احتمالی در مناطق مختلف در حالت آماده‌باش قرار دارند.»

 بحران در راه است؟‌ 

۲۲ دی ماه فقــط در حـــوزه کنارک طی ۲۰‌دقیقه  ۱۰۰ میلی‌متر باران بارید که به گفته فرماندار این شهرستان این میزان بارش در طول تاریخ این شهرستان بندری، بی‌سابقه بوده است. این درحالی است که  طی  دو سه روز گذشته ۳۲۲ میلمتر باران باریده است که این میزان بارش در یاد و خاطره هیچ‌کدام از مردم و ریش‌سفیدان منطقه نیست و تصور نمی‌کردند که کنارک طی چند روز شاهد این حجم از بارندگی باشد. بر اساس این گزارش، در پی این بارش‌ها، آب به بیش از ۲ هزار خانه نفوذ پیدا کرده است.

در محلات سورگ، محله مسجد عثمانی، تیاب دپ، کلوک و قسمتی‌هایی از زیبا شهر، محله کوهیان، محله چهار راه نامیزان، خیابان شهید رجایی و امام خمینی (ره) و بسیاری از محله‌های دیگر شهر کنارک منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شده و خسارت جدی به آنان وارد شده است. بارش باران و جاری شدن سیلاب در چابهار هم باعث طغیان رودخانه تیس و آبگرفتگی بسیاری از خانه‌های این روستا شد.

همچنین بارندگی‌ برق ۶ روستای شهرستان دلگان در سیستان و بلوچستان را قطع کرد. ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد که  «بارندگی‌های شبانه روز گذشته تاکنون سبب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌های محلی و بسته شدن چهار مسیر در جنوب این استان شد و هم اینک راه‌های دلگان- رودبار، زهکلوت - ایرانشهر، کتیج - رمشک و تمامی مسیرهای مرتبط به کتیج در جنوب سیستان و بلوچستان به علت بارندگی و طغیان رودخانه‌های محلی بسته شده است.»

راه‌های ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و جنوب خوسف دچار سیلاب و ۱۰ مسیر مسدود شد که با تلاش عوامل راهداری و سایر نهادهای امدادی بازگشایی شده است. همچنین راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در جنوب استان که به خاطر بارندگی‌های اخیر دچار سیلاب و خسارت شد با تلاش راهداران در حال ایمن‌سازی است.

 4 کشته در فارس 

مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد: تاکنون در این استان چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند. پیشتر مقام‌های هلال احمر و اورژانس گفته بودند که در جریان وقوع سیل در شهرهای داراب، لامرد، لار، گراش، مهر و اوز در استان فارس، دست‌کم سه نفر کشته و 12 نفر مصدوم شده‌اند. به گفته مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات هلال احمر استان فارس، در پی طغیان رودخانه فصلی لامرد سه خودرو همراه با ۹ سرنشین در این سیل گرفتار شدند.

با این حال در 5 روز گذشته حداقل 7 نفر جانشان را از دست داده‌اند. به گفته سخنگوی اورژانس کشور «مناطقی چون جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان درگیر بارش‌های شدید هستند و در حال حاضر دستگاه‌های بهداشت و درمانی در این مناطق در آماده باش کامل هستند.» جنوب استان کرمان هم در پی‌بارش‌های اخیر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و خسارات زیادی به این منطقه وارد شده است. بارش باران و جاری شدن سیلاب موجب مسدود شدن ۲ محور اصلی و یک محور فرعی شامل زهکلوت به ایرانشهر، کلکسورک به کهنوج و آب‌نمای مظفرآباد و بیژن‌آباد در جنوب کرمان شد.

 مردم در محاصره سیل 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: «در بارندگی‌های روزهای گذشته تعدادی از محورهای فرعی در استان‌های کرمان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان مسدود شدند.» در ادامه مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز اعلام کرده: «هم اکنون راه ارتباطی ۶۵ روستا در استان به علت بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی قطع است و انتشار شایعه آسیب دیدگی سد بردول صحت ندارد. اکنون برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی ۲۵ روستا در هرمزگان نیز به علت بارندگی‌های اخیر قطع شده است.»

بنا به گفته مهرداد حسن زاده، با توجه به اینکه سد استقلال میناب در مرحله آبگیری کامل است، پس از صدور هشدار و اطلاع‌رسانی لازم، تخلیه اضطراری سد به منظور کنترل و مدیریت سیلاب در حال انجام است. مختار سلحشـــور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمـــزگان بیــان کرد: «به دنبال وقوع بارندگی شدید در استــان هرمزگان از ۱۱ دی ماه، امدادرسانی به مــردم آسیب دیده توسط تیم‌های امداد و نجات در حال انجام است.

تعداد ۹۶۵ خانوار آسیب دیده به تعداد ۴۹۵۴ نفر توسط نجاتگران امدادرسانی شدند که از این تعداد ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شدند.» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس از اعلام ۲۲۲ مورد شکستگی و ۴۵ مورد سقوط درخت در طوفان شب گذشته خبر داد. عضو شورای اسلامی شهر رودان خواستار رسیدگی به وضعیت بغرنج شهر رودان پس از بارندگی شدید روزگذشته شد.

مصیب داوری افزود: «از ساعت ۵ صبح سیل در محله سنگی شهر رودان جاری و بیش از ۱۰۰ منزل مسکونی دچار آبرگفتگی کامل شده اند.» وی با اشاره به اینکه وسایل منازل همگی زیر آب بوده و امکان استفاده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مردم در حال حاضر با مشکل تردد و عدم دسترسی به پخت و پز مواجه هستند که باید هرچه زودتر به وضعیت این محله رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha