سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 333629

سلامت نیوز:روز گذشته 3نفر در استان فارس بر اثر سیلاب، یک نفر در استان بوشهر بر اثر صاعقه و یک نفر هم پیش از این در استان هرمزگان بر اثر سیلاب جان خود را از دست داده بودند.

 سیل جنوب همچنان جان می‌گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، 3روز از فعالیت سامانه بارشی جدید و یک هفته از بارش‌های سیل‌آسا در جنوب ایران می‌گذرد. شهروندان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، فارس و خوزستان بیش از همه از این بارندگی‌ها آسیب دیده‌اند و به جز آبگرفتگی معابر، مسدودشدن گاه‌به‌گاه راه‌های ارتباطی، خسارت‌ در بخش زیرساختی، مسکونی و کشاورزی، 5کشته داشته است. روز گذشته 3نفر در استان فارس بر اثر سیلاب، یک نفر در استان بوشهر بر اثر صاعقه و یک نفر هم پیش از این در استان هرمزگان بر اثر سیلاب جان خود را از دست داده بودند.


بعد از هشدارهای مسئولان استانی، صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرده بود در بوشهر، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده‌ است و سامانه بارشی جدید بیش از همه خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری، خراسان‌جنوبی، بخش‌هایی از خراسان‌رضوی، اصفهان، یزد، ایلام، لرستان، جزایر خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

سیلاب در فارس 3کشته بر جای گذاشت
هرچند فارس در میان استان‌های جنوبی از سامانه بارشی پیشین که از چهارشنبه هفته گذشته فعال بود، آسیب چندانی ندید، اما با فعالیت سامانه بارشی جدید از یکشنبه در این استان هم هشدار قرمز صادر شد. با وجود توصیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران استان،‌ اما سیلاب‌ روز گذشته در این استان 2کشته برجای گذاشت.در مورد اول، باران شدید و تجمع آب در کانال‌های جدول خیابان موجب شد یک خانم ۵۳ساله در بلوار صدرای شهر داراب بیفتد و غرق شود. فوت دوم مربوط به فردی بود که در رود فصلی شهر مُهر، جان خود را از دست داد.


مجاهد دبستانی، مسئول آتش‌نشانی داراب شامگاه یکشنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: در پی بروز حادثه و تماس با آتش‌نشانی داراب در ساعت ۲۰:۳۰دقیقه یکشنبه‌شب، تیم امداد و نجات این مرکز به محل اعزام شد و خانم ۵۳ساله را که در پشت مانعی گیر افتاده بود، از آب بیرون کشید و جسد بی‌جان وی را تحویل اورژانس داد.همچنین در پی طغیان رودخانه و جاری شدن سیل ۳محور ارتباطی بخش وراوی از توابع شهرستان مُهر مسدود شد که حمزه محمدی، فرماندار در این‌باره گفت: به‌دلیل طغیان رودخانه وراوی راه ارتباطی شهر خوزی به مرکز بخش وراوی نیز مسدود شده است.


همچنین بنابر اعلام سیدمحمد عباسی، مسئول روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در پی بارش شدید باران یکشنبه‌شب در لامرد و مُهر، جاده دسترسی لامرد به سایت منطقه ویژه اقتصادی نیز برای مدتی بسته شد. بسته شدن راه‌های ارتباطی باغگر، پازنویه، چاه تلخ، زردزال، خفت بیده، گودظهرو، انبارآباد، خلزهلدان، حسنی، دابست، سکده و شیردان از روستاها یا آبادی‌های بخش مرکزی جهرم با مجموع جمعیتی حدود 1500نفر، اختلال در پروازهای فرودگاه لارستان و خسارت به بخشی از کوه (قلعه) شاه‌نشین شهر بنارویه لارستان فارس و خسارت آن به برخی خانه‌های مسکونی بخش دیگری از مشکلاتی است که بارندگی‌های اخیر برای استان فارس رقم زد.

جنوب کرمان را آب گرفت
بخش‌های جنوبی استان کرمان هم از گزند باران‌های سیل‌آسای این روزها در امان نمانده‌اند؛ به‌طوری که طبق اعلام مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان بارش باران در جنوب کرمان در نخستین گام، موجب طغیان آبنما و مسدود شدن ۲مسیر فرعی زهکلوت- ایرانشهر و رودبار-کهنوج شده است. هرچند تأکید شد بعد از پایان بارش‌ها و فروکش کردن آب، این محورها مجدد بازگشایی خواهند شد، اما هشدار قرمزرنگ بارندگی همچنان در این استان هم برقرار است.


مسدود شدن راه ارتباطی 17روستای بخش مرکزی قلعه گنج در جنوب استان، بالا آمدن سطح آب رودخانه کهنوج و آبگرفتگی چند منزل در این شهر، آبگرفتگی 4روستا در سوغان و یک روستا در بخش مرکزی ارزوئیه، طغیان رودخانه آموزش و پرورش و جاری شدن آب در خیابان اصلی رودبارجنوب، آبگرفتگی برخی خانه‌های روستاهای بخش مرکزی رودبارجنوب و آبگرفتگی برخی روستاهای حاشیه جازموریان و روستای مرادآباد و گزگنجی فاریاب بخش دیگری از تبعات بارندگی‌های اخیر در کرمان است. در مجموع می‌توان گفت به‌علت بارش باران، طغیان رودخانه‌های فصلی و نیز بارش برف، راه ۵۹روستا در شهرستان‌های رودبارجنوب، قلعه گنج، فاریاب و بافت تا اطلاع بعدی مسدود است.


بنابر اعلام مسئولان کرمان، به‌علت آبگرفتگی شدید مراحل تخلیه ساکنان و اسکان اضطراری شماری از روستاییان سیل‌زده این شهرستان شروع شده و در دست انجام است. طبق گزارش‌های اولیه ۳۲خانوار در این حوادث دچار حادثه شدند و تاکنون به ۱۳۳نفر نیز از طریق جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده است. اسکان اضطراری در روستاها ازجمله شهید چاه نصیری‌زر، حاجی‌آباد، چراغ‌آباد، جنگل‌آباد و رستم‌آباد در قلعه‌گنج انجام شد.مدیرکل مدیریت بحران کرمان درباره وضعیت امدادرسانی به همشهری گفت: امدادرسانی از ساعات اولیه بامداد دوشنبه 13دی آغاز شد، اما دسترسی به بعضی مناطق روستایی به‌دلیل آبگرفتگی به‌سختی ممکن بود.


مجید سعیدی با بیان اینکه دستوری برای تخلیه کامل هیچ روستایی صادر نشده است، افزود: بعضی از خانه‎های روستایی که دچار آبگرفتگی شده بود، با کمک نیروهای امدادی تخلیه شد. خیلی از روستاها هم متأسفانه در محاصره سیلاب هستند و دسترسی به آنها برای امدادرسانی میسر نیست. با این حال همه نیروها و امکانات به مناطق جنوبی استان اعزام شده‌اند. وی ادامه داد: استان کرمان از 10روز قبل در آماده‌باش کامل قرار دارد و تمام ستادهای مدیریت بحران شهرستان‌‎ها آماده هستند. آماده‌باش هم فعلا تمام نشده است و ما کماکان آماده مقابله با حوادث ناشی از بارندگی‎های اخیر و بارندگی‌های پیش‌رو هستیم.


مدیرکل مدیریت بحران کرمان درباره ادامه بارش باران در این استان هم گفت: بارش‎ها از اواخر وقت روز دوشنبه به اتمام رسید، اما هواشناسی توده‎های دیگری را پیش‎بینی کرده است که در روزهای آینده موج دیگری از بارش را به همراه دارند که برای این بارش‎های جدید هم آماده هستیم.

خسارت باران به 965خانوار در هرمزگان
در هرمزگان فعالیت سامانه بارشی پیشین در سطح نارنجی بود و تا شنبه فعالیت‌های پراکنده‌ای در بندرعباس، جزایر و در شرق استان و به‌ویژه بشاگرد داشت، اما از ابتدای هفته جاری تا پایان وقت امروز در همه مناطق هشدار قرمز صادر شده و همه دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش هستند. طبق اعلام رئیس اداره مدیریت راه‌های هرمزگان، ۱۰راه اصلی و روستایی هرمزگان بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود شدند.

محمد خزایی در این‌باره گفت: جاده اصلی بندرعباس به جلابی، رودان، بندرعباس به سمت کهنوج، جاسک به بشاگرد، جاسک به سیریک، بندرخمیر به بندرلنگه از آبنما کنف، بندرچارک به بندرآفتاب و میناب به سه‌راهی چاه‌شیرین مسدود بود. در این مدت همچنین 3راه روستایی رویدر به کهورستان بندرخمیر، تنگ دالان دشت جیهون بستک و لَبَنی سیریک نیز بسته شده است. به‌گفته وی، ‌تا فروکش کردن آب رودخانه‌ای فصلی امکان بازگشایی جاده‌ها وجود نداشت که درحال حاضر همه راه‌های اصلی بازگشایی شده است.


همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان با اشاره به جاری شدن سیل در برخی نقاط استان گفت: این جمعیت به ۹۶۵خانوار آسیب از بارندگی‌های اخیر امدادرسانی کرد.مختار سلحشور افزود: این تعداد خانوار 4954نفر را شامل می‌شود که توسط نجاتگران امدادرسانی شدند و از این تعداد ۹۰خانوار اسکان اضطراری داده شدند.به‌گفته وی، همچنین ۵۴چادر امدادی، ۱۵۴موکت، ۲۲۲پتو، 7165کیلوگرم نایلون، ۱۱۷بسته غذایی ۷۲ساعته و ۵۲شعله والور میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.

تخلیه اضطراری 6روستا در هرمزگان
مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان با اشاره به وضع بحرانی این استان پس از بارندگی‌های اخیر به همشهری می‌گوید: علاوه بر آبگرفتگی شدید منازل و معابر در شهرستان‌های  میناب، پارسیان، رودان، بندرعباس و قشم، برق 37روستا و آب 25 روستا نیز قطع شد. با وجود بازگشایی مسیرهای اصلی و فرعی اما همچنان راه ارتباطی 65روستا مسدود است.مهرداد حسن‌زاده با بیان اینکه خانواده‌های آسیب‌دیده اسکان اضطراری یافته‌اند از تخلیه اضطراری 5روستا در میناب، یک روستا در بندرعباس و برخی محله‌ها در شهر پارسیان خبر می‌دهد.  به گفته او، وضعیت اضطراری بارندگی و سیلاب تا اواخر ظهر امروز ادامه خواهد داشت.

ورود سامانه بارشی جدید به مازندران
در مازندران هم بارندگی منجر به بروز مشکلاتی شد؛ هرچند این بحران شبیه به بحران سیلاب و آبگرفتگی در جنوب نیست، اما تعطیلی مدارس بابلسر در روز گذشته (دوشنبه) و اعلام آماده‌باش را به‌دنبال داشت.معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی‌بر ورود سامانه بارشی به این استان که با بارش شدید باران و کاهش محسوس دما همراه است، گفت: دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان برای امدادرسانی احتمالی در مناطق مختلف در حالت آماده‌باش قرار دارند.


عطاءالله داداش‌پور با بیان اینکه با ورود این سامانه جدید از اواخر یکشنبه‌شب، بارش باران در مناطق مختلف مازندران آغاز و در برخی شهرستان‌ها نیز علاوه بر بارش رگباری باران، بارش لحظه‌ای و نقطه‌ای تگرگ نیز گزارش شده است، افزود: بارش رگباری باران و تگرگ صبح روز گذشته در بابلسر که آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد را نیز به همراه داشت، علاوه بر تعطیلی تمامی مدارس این شهرستان، باعث لغو امتحانات غیرنهایی دانش‌آموزان این منطقه شد. با وجود خسارت‌های جزئی و اختلال در تردد، با خروج سامانه بارشی، استان مازندران امروز (سه‌شنبه) آسمانی نیمه‌ابری همراه با افزایش دما را سپری می‌کند.


سازمان هواشناسی مازندران خبر داده است که فردا، چهارشنبه 15دی سامانه بارشی جدیدی وارد استان خواهد شد که به‌دنبال آن دمای هوا کاهش خواهد یافت. با ورود سامانه بارشی به این استان، احتمال آبگرفتگی معابر در مناطق ساحلی و جنوبی وجود دارد. بارش‌ها در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود. با توجه به مه‌آلودگی هوا به رانندگانی که قصد عبور ازمحورهای کوهستانی دارند هشدار داده شده است که ضمن تجهیز خودروهای خود به زنجیر چرخ، احتیاط‌های لازم را انجام دهند. برای پنجشنبه و جمعه جوی پایدار گزارش شده است.
      
جاری‌شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌های محلی و بسته شدن 4مسیر در جنوب سیستان‌وبلوچستان و همچنین قطعی برق در برخی مناطق دلگان، فوت یک تبعه افغانستانی بر اثر برخورد صاعقه در روستای صعب‌العبور سرچشمه شهرستان جم از توابع بوشهر، آبگرفتگی معابر در شهرهای مختلف خوزستان، آبگرفتگی معابر و خانه‌ها در خراسان جنوبی، تعطیلی مدارس در برخی مناطق هم از پیامدهای برف و بارانی است که حال و هوای استان‌های کشور را زمستانی کرده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha