سلامت نیوز: پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند سطوح بالای ژن gbuA با رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز و افزایش تری متیل آمین ان-اکسید و در نهایت بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، لخته شدن خون و سکته مرتبط است.

این ژن شما را گوشتخوار می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این بیماری انواع مختلف آسیب شناسی مانند سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، نارسایی قلبی و بیماری عروق محیطی را در بر می گیرد. عواملی که می توانند باعث پیشرفت این بیماری ها شوند شامل وراثت، سن، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، سبک زندگی کم تحرک، کلسترول بالا، چاقی و رژیم غذایی نامناسب است.

تیمی از محققان به تازگی عامل رژیم غذایی نامناسب و به طور خاص تأثیر مصرف گوشت قرمز بر بدن را مورد بررسی قرار داده اند. به گفته دانشمندان در این مطالعه، افرادی که گوشت قرمز مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.  

در تحقیقات قبلی، دانشمندان دریافتند که تری متیل آمین ان-اکسید (TMAO) خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، لخته شدن خون و سکته را افزایش می دهد. تری متیل آمین ان-اکسید مولکولی است که از طریق متابولیسم میکروبی روده هنگام هضم یک مشتق اسید آمینه به نام کارنیتین تولید می شود که در گوشت قرمز وجود دارد.
محققان در آزمایش های خود فرآیند دو مرحله ای را مشاهده کردند که طی آن باکتری های روده کارنیتین را به TMAO تبدیل می کنند. تعداد کمی از باکتری ها در روده قادر به تبدیل این اسید آمینه به TMAO هستند. در مرحله اول، میکروب های روده کارنیتین را به مولکولی به نام γ-Butyrobetaine تبدیل می کنند. در مرحله بعد، نوع خاصی از باکتری به نام Emergencia Timonensis مولکول γBB را به TMAO بدل می سازد.  

نمونه مدفوع گرفته شده از شرکت کنندگان در مطالعه این مشاهدات را تایید کرد. باکتری Emergencia Timonensis تبدیل کارنیتین به TMAO را گسترش داده، بنابراین سطح TMAO بیماران را افزایش داد. علاوه بر این، مطالعه آزمایش‌ های خون سه هزار شرکت‌ کننده نشان داد افرادی که سطح γBB بالایی داشتند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بالاتری داشتند.

محققان توانستند چهار ژن (gbuA، gbuB، gbuC و gbuE) را شناسایی کنند که برای تبدیل γBB به TMAO ضروری هستند. به گفته محققان، سطوح بالای ژن gbuA در خون با رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و سطوح بالای TMAO مرتبط است. رژیم غذایی بدون گوشت با کاهش سطح میکروب های روده و ژن gbuA مرتبط است. دانشمندان خاطرنشان کردند که گیاهخواران و وگان ها توانایی کمی برای تبدیل کارنیتین به TMAO دارند یا اصلاً توانایی آن را ندارند و بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتری دارند.

در نهایت محققان معتقدند که کاهش مصرف گوشت قرمز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. در درازمدت، کشف این فرآیند تبدیل کارنیتین به TMAO می‌ تواند توسعه درمان‌های جدید و هدفمندتر را امکان‌ پذیر کند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله میکروبیولوژی طبیعت (Nature Microbiology) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع: gilmorehealth
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha