زگیل تناسلی در حال حاضر در همه جوامع یک بیماری مقاربتی شایع است که آمار ابتلا به آن روز به روز درحال افزایش است. این عارضه توسط نوعی ویروس اچ پی وی ایجاد می شود که از طریق برقراری رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی محافظت نشده به راحتی منتقل می شود.

زگیل تناسلی چیست؟ هزینه درمان زگیل چقدر است؟

زائده های زگیل تناسلی معمولا به شکل توده های کوچکی هستند که معمولاً در اطراف آلت تناسلی، واژن، مقعد یا کشاله ران دیده می شوند. در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی، احتمال بروز این زائده ها در دهان و روی زبان هم وجود دارد. اگر فکر می کنید ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید، باید آنها را توسط یک دکتر متخصص بررسی کنید.

یکی از بهترین مراکز تخصصی درمان زگیل تناسلی و سایر بیماری های نشیمنگاهی، کلینیک پایتخت در تهران است که خدمات لیزر و کرایو این عارضه را به مبتلایان ارائه می دهد. برای آگاهی از هزینه کرایو و لیزر زگیل تناسلی در کلینیک پایتخت می توانید به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

همچنین اگر درباره علائم و دلایل و روش های درمان زگیل تناسلی اطلاعات کافی ندارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید:

زگیل تناسلی چیست؟


زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط برخی از گونه‌های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. ویروسی که منجر به این بیماری می شود با گونه های پرخطری که می توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند، متفاوت هستند.

HPV شایع ترین بیماری مقاربتی است. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای زنان خطرناک است زیرا برخی از انواع این ویروس می توانند باعث سرطان دهانه رحم و فرج نیز شوند. خود زگیل ها قابل درمان و حذف هستند، اما ویروسی که باعث ایجاد آنها می شود قابل درمان نیست.

علائم ظاهری زگیل در زنان و مردان

زگیل های تناسلی در زنان و مردان در حقیقت به شکل زائده های گوشتی برآمده یا تخت هستند که رنگ آنها کمی روشن تر یا تیره تر از پوست است و در داخل یا اطراف اندام های جنسی نمایان می شوند. زگیل ها ممکن است به شکل گل کلم و دسته ای نمایان شوند. یا ممکن است بسیار ریز باشند و به سختی دیده شوند. 

آنها اغلب در دسته های سه یا چهارتایی ظاهر می شوند و ممکن است به سرعت رشد کرده و گسترش یابند. زائده ها معمولاً دردناک نیستند، اگرچه ممکن است باعث درد خفیف، خونریزی و خارش شوند.

علائم زگیل تناسلی می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از تماس شما با ویروسی که آنها را ایجاد می‌کند ظاهر شود. اگر علائم زگیل دارید، مهم است که به دکتر و کلینیک تخصصی مراجعه کنید تا آنها را بررسی کنید.این علائم عبارتند از:

زگیل تناسلی می تواند به صورت یک زگیل منفرد یا به صورت چندین زگیل در یک خوشه ظاهر شود.
مشاهده یک یا چند توده کوچک گوشتی رنگ یا خاکستری بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی، مقعد یا کشاله ران شما
خارش یا خونریزی از ناحیه تناسلی یا مقعد
تغییر در جریان طبیعی ادرار شما (مثلاً به پهلو)، که از بین نمی رود.
توجه داشته باشید که تشخیص زگیل ها در صورتی که داخلی باشند (داخل واژن یا مقعد) ممکن است دشوار باشد و بسیاری از افراد نمی دانند که آن را دارند.

چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

زگیل تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی مقعدی یا واژینال بدون کاندوم و با استفاده از اسباب بازی های جنسی مشترک منتقل شود. این ویروس از طریق تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی منتقل می شود. به این معنی که در صورت تماس با پوستی اندام تناسلی، حتی اگر دخول یا انزال نداشته باشید، می توانید به زگیل مبتلا شوید.

اگر چه این مورد نادر است اما ابتلا به زگیل تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی هم منتقل شود و دهان و گلو را تحت تاثیر قرار دهد. شما فقط می توانید زگیل تناسلی را از شخص دیگری دریافت کنید که این ویروس را دارد، اما توجه داشته باشید که همه نمی دانند که آیا آن را دارند یا خیر؟ اگر زگیل‌ها داخلی باشند، ممکن است فرد متوجه آنها نشود این ویروس حتی اگر فرد هیچ علائمی نداشته باشد هم منتقل کنند.

شما از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، استخر شنا، استفاده از حوله یا کارد و چنگال به زگیل تناسلی مبتلا نمی شوید.

اگر زنی در دوران بارداری زگیل تناسلی داشته باشد، این خطر وجود دارد که در بدو تولد آن را به نوزاد خود منتقل کند. این خیلی رایج نیست، اما مهم است که زنان باردار در صورت مشاهده علائم زایمان سزارین انجام دهند.

منبع: avert.org

آیا می توانیم برای زگیل تناسلی تست یا آزمایش بدهیم؟

زگیل تناسلی در زنان معمولا با مراجعه به یک متخصص زنان و انجام معاینه تا حدی قابل تشخیص است. آنها ممکن است با نگاه کردن به داخل واژن و یا مقعد، زگیل های پنهان را هم بررسی کنند و در صورت نیاز کولپوسکوپی و تست پاپ اسمیر برای تشخیص نوع ویروس اچ پی وی انجام می شود.

ممکن است برخی از زنان به نوع پرخطر ویروس اچ پی وی مبتلا شوند که منجر به سرطان رحم می شود و باید هر چه زودتر برای پیشگیری و درمان آن اقدام کنند. در مورد تشخیص اچ پی وی در آقایان، هنوز هیچ آزمایش دقیق وجود ندارد و در صورتی که علائم ظاهری داشته باشند میتوان با انجام تست DNA و بیوپسی این عارضه را تشخیص داد.

راه های درمان قطعی

بسیاری از افراد به دنبال روش های خانگی و استفاده از پماد و محلول برای درمان زگیل تناسلی هستند. توصیه می کنیم بدون تجویز پزشک از دارو و پماد برای از بین بردن این زائده ها استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث پخش شدن ویروس اچ پی وی شود. در مواقعی ممکن است با استفاده از برخی داروها، این زائده ها برطرف شوند اما دو نوع درمان اصلی برای زگیل تناسلی وجود دارد. درمانی که برای شما تجویز می شود، به نوع زگیل شما و محل قرار گیری آن بستگی دارد. درمان ها عبارتند از:

درمان قطعی زگیل با لیزر

لیزر یکی از روش های پرکاربرد و قطعی برای درمان زگیل تناسلی و همچنین درمان زگیل واژن و مقعد است که اخیرا مورد استقبال بیماران بسیاری قرار گرفته و به عنوان روشی نوین توانسته رضایت بالای بیماران را جلب کند. 

در این روش با تابش اشعه لیزر co2 بافت زگیل را از بین می‌برند و معمولا از آن برای زائده‌های بزرگ و با تعداد زیاد هم استفاده می‌شود. روش لیزر زگیل تناسلی معمولا در مطب یا کلینیک، تحت بی حسی موضعی یا عمومی و در زمان کوتاهی انجام می شود و تنها روشی است که به عمق زائده ها نفوذ می کند و آن ها را بصورت ریشه ای از بین می برد. به همین دلیل احتمال بازگشت و عود مجدد در این روش وجود نخواهد داشت.

لیزر زگیل

کرایو زگیل

در کرایوتراپی زگیل تناسلی، با منجمد کردن نیتروژن مایع و فریز کردن زگیل‌ها در چند مرحله این زائده ها را از بین می برند. به دلیل اینکه دمای نیتروژن مایع خیلی پایین است، هر دمایی می‌تواند باعث ذوب شدن این ماده شود. بنابراین بعد از اسپری ازت مایع روی زگیل ها، گرمای بدن باعث ذوب شدن این مایع می‌شود و طی این فرآیند، سلول ها تخریب شده و از بین می روند. البته با توجه به اندازه و تعداد زائده ها ممکن است نیاز به تکرار این فرآیند باشد.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا درمان اثر کند. در این مدت، ممکن است به شما توصیه شود که از صابون ها، کرم ها و لوسیون هایی که می توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود تا زمانی که شما یا همسرتان درمان خود را به پایان نرسانید و زگیل ها از بین رفته اند، رابطه جنسی نداشته باشید.

اگرچه این درمان ها می توانند زگیل ها را از بین ببرند، اما هیچ درمانی برای ویروسی که باعث زگیل می شود وجود ندارد. با این حال، بدن برخی افراد می تواند ویروس را در طول زمان پاک کند.

هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو

هزینه لیزر زگیل تناسلی واژن و مقعد به عوامل گوناگونی وابسته است که در ادامه برخی از آنها را عنوان کرده ایم:

  • تعداد زائده ها
  • اندازه
  • میزان پراکندگی
  • محلی که زائده ها ایجاد شده اند
  • تخت یا برجسته بودن زگیل

همچنین تعداد جلسات کرایوتراپی هم با توجه به تعداد و اندازه زگیل ها تعیین می شود. بنابراین هزینه کرایو زگیل هم به تعداد زائده ها و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان این عارضه بستگی دارد.

بنابراین برای تعیین دقیق هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو نیاز به معاینه است. زیرا علاوه بر تمامی عواملی که در بالا گفته شد، گاهی بیماران قادر به مشاهده زگیل های داخل واژن و مقعد خود نیستند و در زمان معاینه زائده های جدیدی شناسایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha