سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: چاقی کودکان باعث افزایش خطر بیماری‌های مزمن غیر واگیر در سنین بالاتر می‌شود.

کودکان چاق بیشتر در خطر بیماری‌های غیر واگیر هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا غیاثوند درباره تعریف اضافه وزن در سنین پایین گفت: کودکانی که شاخص توده بدنی بین صدک ۸۵ و ۹۵ دارند، در معرض خطر اضافه وزن و آن‌هایی که شاخص توده بدنی بالاتر از صدک ۹۵  دارند، دچار اضافه وزن هستند. با توجه به این تعریف، شیوع اضافه وزن در سال ۱۹۹۸ در کودکان سه تا پنج ساله ایرانی حدود ۳ درصد و در کودکان شش تا یازده ساله و ۱۲ تا ۱۹ ساله حدود ۱۲ درصد بوده است. این شیوع در سال ۲۰۰۲ به ترتیب به ۴، ۱۹ و ۱۶ درصد رسیده بود اما اکنون آمار، شیوع بالاتری را نشان می‌دهند.

این متخصص تغذیه درباره عوارض و پیامدهای چاقی کودکان گفت: علاوه بر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شیوع بیماری‌های مختلف، عوارض و ضایعات متعدد در سیستم‌های قلبی، عروقی، متابولیکی، ریوی و تنفسی، کبدی و صفراوی، ارگان‌های حسی ، سیستم حرکتی - اسکلتی و عضلانی، عصبی و روانی و اختلالات جنسی به صورت بلوغ زودرس در دوران کودکی را به دنبال دارد. چاقی کودکان باعث افزایش خطر بیماری‌های مزمن غیر واگیر خوش خیم و بدخیم در سنین بالاتر، یعنی بزرگسالی و حتی سالمندی می‌شود.

غیاثوند تاکید کرد: پرداختن به این مشکل رو به گسترش در جوامع شهری و روستایی و چاره جویی و رایزنی‌های به موقع و ضروری را اجتناب ناپذیر کرده و لازم است برای مبارزه و کنترل چنین رخدادی به طور جدی و همزمان در دو بعد پیشگیری و درمان، اقدامات سریعی برای مهار و درمان‌ اصولی اضافه وزن و چاقی‌ ایجاد شود.

این متخصص تغذیه افزود: بهترین راه مبارزه با چاقی‌ و پیامدهای این بیماری، پیشگیری به موقع از عوامل زمینه ساز این مشکل رو به گسترش در جامعه است.

غیاثوند گفت:  کودک سالاری و اجرای بی چون و چرای خواسته‌های غیرمنطقی یا نامقبول کودک و از همه بدتر، ایجاد انحراف فکر و حواس پرتی برای هدایت لقمه‌ای غذا به دهان کودک با رفتارهایی نامعقول و درآوردن صداهای عجیب و غریب و یا با نشاندن بچه مقابل فرستنده‌های تلویزیونی و یا مشغول کردن آن‌ها به تماشای انواع کارتون‌ها و فیلم‌های عجیب و غریب باعث می‌شود، عادات غذایی غلط در کودک شکل گیرند و در سال‌های بعدی زندگی این الگوی غذا خوردن منجر به چاقی می‌شود که عوارض غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد.

او گفت: پیروی از هرم راهنمای غذایی و رعایت سه اصل تعادل، تنوع و کفایت در رژیم غذایی کودکان بسیار حائز اهمیت است. تاکید بر مصرف گروه‌های غذایی سبزی ها، میوه ها، لبنیات، حبوبات و میانه روی در مصرف برنج، نان و سایر فرآورده‌های نشاسته ای، همچنین گوشت‌های قرمز و به طور کلی پروتئین‌های حیوانی و تاکید بر عدم مصرف فست فودها (انواع پیتزا، ساندویچ، سوسیس، کالباس، همبرگر، اسنک)، نوشابه‌های گازدار، تنقلاتی نظیر چیپس، پفک، کرانچی و نیز غذاهای شیرین، شور و چرب و سفارش و تاکید بر انجام روزانه فعالیت بدنی می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی و اضافه وزن کودکان بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha