سلامت نیوز: مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه نباید در طول روز بیش از نیم ساعت را به خواب اختصاص داد، گفت: بهبود کیفیت خواب بر عملکرد سیستم ایمنی موثر است و خواب کم یا نامناسب سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

خواب نامناسب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  این روزها به خاطر شیوع کرونا اکثر مردم حضور در منزل را به بیرون از خانه ترجیح می دهند. اما گاهی در خانه ماندن موجب می شود برنامه عادی زندگی تغییر کند. ممکن است نظم زندگی به هم بخورد و ساعات غذا خوردن، خواب و بیداری و فعالیت های روزمره از حالت عادی خارج شود. با توجه به اینکه بیشتر در خانه هستیم تا در برابر ابتلا به کرونا ایمن تر باشیم، باید گفت که خواب کافی، از مهم ترین عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

پژوهش ها نشان می دهد بی خوابی مزمن تاثیر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و موجب ایجاد واکنشی مانند استرس می شود. خواب ناکافی منجر به ابتلا به انواع بیماری های ذهنی و جسمی می شود که بسیاری از آن ها به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می دهند.

بر اساس تحقیقات انجام شده شب زنده داری و خواب طولانی در طول روز علاوه بر ضعف سیستم ایمنی، باعث کوچک شدن مغز، ضعف حافظه به ویژه حافظه کوتاه مدت، افزایش استرس، یبوست، مشکل در سیستم گوارش، تضعیف عملکرد کبد، پیری زودرس و ضعف اعصاب می شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه بهترین زمان خواب برای استراحت حدود ساعت ۲۲ تا قبل از اذان صبح است، افزود: از دیگر راههای تقویت سیستم ایمنی بدن زندگی در آب و هوای سالم و استفاده از رایحه های خوشبو و ملایم همانند برخی میوه ها از قبیل پرتقال، نارنج، لیمو، به، گلاب و غیره است.

نفیسه حسینی یکتا با بیان اینکه در طب ایرانی بهترین روش برای تنظیم و تقویت سیستم دفاعی بدن، داشتن یک سبک زندگی سالم و متناسب با مزاج است، تصریح کرد: از منظر طب ایرانی توصیه‌های سبک زندگی در ۶ اصل شامل خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، حرکت و سکون، آب و هوا، حالات روحی و روانی و ورود و خروج مواد به بدن عنوان می شود.

وی با اشاره به اینکه می توان با اصلاح سبک زندگی پیشگیری و درمان کرده و سراغ دارو نرفت، ادامه داد: در اصل علاوه بر تغذیه مناسب و آداب خوردن و آشامیدن پرهیز از مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم  مانند ماکارونی، غذاهای آماده، گوشت های صنعتی، شیرینی های خمیری. پرهیز از پرخوری و همچنین بسیار کم خوردن، باید برای یک زندگی سالم مورد توجه قرار گیرد.

حسینی یکتا گفت: در این میان حرکت و سکون داشتن و فعالیت کافی و مناسب برای هر مزاج موجب تعادل جسم و روان می شود و سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند،  بنابر این داشتن فعالیت فیزیکی معتدل و ورزش ملایم روزانه ضروری است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی با بیان اینکه پیشگیری از یبوست نیز به عنوان یکی از عوامل حبس مواد زاید برای تنظیم سیستم ایمنی بدن لازم است، افزود: در این ارتباط مصرف انواع سوپ سبزیجات (با آلو و روغن زیتون)، سبزیجات بخارپز، جوانه غلات و میوه¬ها بخصوص در افراد دچار یبوست می تواند مفید باشد.

وی با تاکید بر دوری از عوامل استرس زا در قالب توجه به عوامل روحی و روانی ادامه داد: در طب ایرانی توجه به عوامل روحی و روانی نیز برای اصلاح سبک زندگی، بهترین و اولین قدم در پیشگیری و درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha