پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 333761

اگر بدانیم که مزاج هر کودک چیست شاید آن زمان بسیاری از نگرانی‌ها در خصوص بی‌اشت‌هایی و بی‌خوابی‌های فرزندان‌شان کمتر شود.

صبحانه نخوردن کودکان چه دلایلی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران زکریا روحانی با توضیح در خصوص دلایل صبحانه نخوردن کودکان گفت: اگر بدانیم که مزاج هر کودک چیست شاید آن زمان بسیاری از نگرانی‌های خانواده‌ها در خصوص بی اشتهایی و بی‌خوابی‌های فرزندان‌شان کمتر شود.

متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه یکی از معضلاتی که خانواده‌ها عموما با بچه‌های کوچکتر دارند نخوردن صبحانه است، گفت: در واقع مسئله این است که خیلی از اوقات شرایط صبحانه دادن ما به بچه شرایط مناسبی نیست، مثلا بچه صبح می‌خواهد به مدرسه برود یا تازه از خواب بیدار شده با خواب‌آلودگی می‌خواهیم به آن صبحانه بدهیم، یکی از موارد این است که اصلا بچه در آن زمان اشتها به خوردن ندارد.

او گفت: نکته جالب‌تر این است که قبل از غذا خوردن بچه‌ها ورزش یا جست‌وخیز کنند، یعنی اجازه دهند بچه کمی فعالیت بدنی داشته باشد بعد از اینکه اشتهایش تحریک شد او را سر سفره بنشانند.

این متخصص طب سنتی افزود: بارها دیدیم که بچه‌ای غذا می‌خورد و بچه دیگری اصلا میلی به غذا خوردن ندارد یا تفاوت‌هایی که در خواب بچه‌ها وجود دارد نشان می‌دهد که مزاج کودکان از کودکی با هم متفاوت است، ما از ابتدا گرمی و سردی و خشکی و رطوبت را در بچه‌ها داریم، بچه‌های خشک ذاتا اشتهای کمتری دارند لذا مادران نباید فکر کنند که بچه مشکل دارد، اگر نمودارهای رشدی او خوب است نباید نگران باشند، لذا بهتر است خانواده‌ها به مراکز معتبر و کلینیک‌های سلامت طب سنتی مراجعه و از همان ابتدا طبق مزاج فرزندشان با او برخورد کنند، چون در این صورت بسیاری از نگرانی‌های شان هم برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها در خوراندن مواد مقوی به کودکان وسواس دارند، عنوان کرد: چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم چاقی کودکان است چراکه ما خوراکی‌های مقوی را بیش از اندازه به کودکان می‌خورانیم، بچه‌ها در زمان رشد باید رشد نهال‌گونه داشته باشند یعنی اول رشد قدی داشته و در نوجوانی به سمت رشد وزنی هم بروند.

این متخصص طب ایرانی در خصوص خوراکی‌های مفید برای کودکان گفت: شیر در کلیت خودش خوب است، اما اینکه الزام داشته باشیم که حتما روزانه بخورند در صورتی که هیچ میلی ندارند درست نیست و بهتر است شیر به ویژه در فصل زمستان گرم و به همراه هل یا دارچین مصرف شود، مثلا ارده شیره غذای سالم با خون‌سازی قوی است، تخم مرغ نیز، هم آب‌پز و هم نیمرو برای بچه‌ها خوب است و بهتر تا در برنامه غذایی بچه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، املت به همراه گوجه و پیاز داغ کم نیز خوب است، نان‌های مغزدار، روغنی و شیرمال نیز برای بچه‌ها خیلی مفید است به ویژه اینکه اگر نان‌ها سبوس‌دار باشند.

روحانی با تأکید براینکه یکی از معضلات فعلی ما در بحث تغذیه کم شدن سبوس در نان‌هاست، گفت: بهتر است در هفته چند روز به بچه‌ها نان‌های سبوس‌دار بدهیم، مصرف کره هم یک یا دو بار در هفته برای بچه‌ها مناسب است، شلغم را نیز به ویژه در فصل زمستان بهتر است در رژیم غذایی بچه‌ها قرار دهیم این خوراکی را حتی به عنوان غذا هم می‌توان استفاده کرد و برای فصل زمستان یک خوراکی عالی است، همچنین ترشحات شلغم و عسل برای گلودردها، سرماخوردگی‌ها و خشکی‌های ناشی از سرما بسیار خوب است، لبو به اندازه شلغم خاصیت غذایی ندارد، اما یک تصفیه‌کننده خوب است و می‌توان هفته‌ای یکی دو بار از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha