سلامت نیوز : عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اینکه مدام در حمل و نقل و عبور و مرور مردم توقف ایجاد شود و مثلا یک روز تردد پلاک‌های فرد ممنوع باشد و روز دیگر تردد پلاک‌های زوج یا یک روز به عنوان روز هوای پاک اعلام شود و هیچ خودرویی حق تردد نداشته باشد همه این‌ها موقتی و مسکنی است.

اقدام‌ها برای مهار آلودگی هوا مسکنی و موقتی است

به گزارش سلامت نیوز سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اولویت مدیریت شهری ششم درقبال طرح‌های زودبازده یا برنامه‌های بلندمدت برای توسعه‌ی حمل و نقل عمومی به میزان گفت: این مساله به شرایط هر کدام از ناوگان‌ها بستگی دارد. چون در مورد موضوع تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها لازم است تا ما دنبال اجرای طرح‌های زودبازده باشیم. اما درباره مساله‌ی توسعه‌ی خطوط مترو ضرورت دارد تا یک نگاه بلندمدت حاکم باشد.

علتش هم در این است که موضوع توسعه‌ی مترو یک پروسه زمانبر به شمار می‌رود. چون برای احداث خط جدید مترو زمان زیادی باید صرف شود. همینطور در بحث تجهیز و راه اندازی این خط جدید هم زمان زیادی را باید صرف کرد. در کنار این باید به یاد داشته باشیم که این فرایند مستلزم صرف هزینه‌ی بسیاری زیادی است. پس طبیعی است که نگاه مدیریت شهری درباره‌ی توسعه‌ی خطوط مترو یک نگاه بلندمدت باشد.

وی ادامه داد: اما در موضوع توسعه‌ی ناوگان تاکسی و اتوبوس نگاه کوتاه مدت حاکم است. همانطور هم که اعلام شده تا آخر امسال هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد. تلاش ما این است که تا پایان این دوره‌ی چهار ساله‌ای که در خدمت مردم تهران هستیم ناوگان اتوبوسرانی را به حداقل شش هزار دستگاه اتوبوس جدید مجهز کنیم. اما درباره‌ی ناوگان تاکسیرانی، چون سرمایه گذار بخش خصوصی دخالت دارد افزایش تعداد خودروها مستلزم فراهم شدن تسهیلات مالی است. البته ما در زمینه‌ی افزایش ظرفیت ناوگان تاکسیرانی هم خوشبین هستیم و انشاالله این اتفاق هم محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش اینکه آیا تحقق همه‌ی برنامه‌های مربوط به توسعه‌ی حمل و نقل عمومی متکی به ارائه‌ی کمک‌های مالی از طرف دولت است گفت: اینطور نیست که تامین اعتبارات در این زمینه به طور کامل بر دوش دولت باشد. بخشی از این منابع مالی توسط دولت تامین می‌شود، اما بخش اعظم این تامین مالی از طرف خود شهرداری انجام می‌شود.

آقامیری در پاسخ به اینکه آیا در زمینه‌ی مقابله با آلودگی هوا مانند دوره‌ی گذشته‌ی مدیریت شهری وعده‌ی اجرای طرح‌های گوناگونی نظیر خرید اتوبوس‌های برقی یا استفاده از سوخت‌های پاک بدون سرانجام مشخصی ادامه پیدا خواهد کرد گفت: درباره‌ی این موضوعات ضرورت دارد تا به شکلی واقعی فکر کنیم. یعنی باید مسائل کلان کشور و نیز مسائلی که در شهرداری جریان دارد را به شکلی درست و اصولی نگاه کنیم. اگر این نگاه اصولی اتفاق بیفتد و برنامه ریزی‌ها هم مبتنی بر این نگاه اصولی شکل بگیرد اقدام‌های ما هم واقع بینانه خواهد بود. در چنین حالتی ما اگر صحبتی را هم مطرح کنیم مستدل و مبتنی بر واقعیات خواهد بود. مسوولان دوره‌ی گذشته‌ی شهرداری و شورای شهر به خاطر نداشتن همین نگاه درمورد تدوین بودجه‌ی ۱۴۰۰ به درستی و واقع بینانه برنامه ریزی نکرده بودند و به شکل باری به هر جهت بودجه‌ای را به تصویب رسانده بودند که محقق شدنش خارج از توان و تحمل شهرداری است.

وی اضافه کرد: درباره‌ی مشکل آلودگی هوا هم همین مساله وجود دارد. تا زمانی که ناوگان حمل و نقل شهری و نیز چیزی حدود ۵۰ درصد از خودروهای شخصی ما به صورت برقی درنیاید وضعیت آلودگی هوا شرایطی بهتر از امروز پیدا نخواهد کرد. درواقع در بحث آلودگی هوا ما زمانی به یک حاشیه‌ی امن خواهیم رسید که بتوانیم پنجاه درصد از حمل و نقل را از طریق وسایل نقلیه‌ی برقی تامین کنیم.

تا زمانی که این اتفاق محقق نشود و ایران خودرو هم سالانه دویست تا سیصد هزار دستگاه خودروی جدید به چرخه‌ی حمل و نقل تهران اضافه بکند همه‌ی اقدامات مسکنی خواهد بود. یعنی وضع آلودگی هوا بدتر می‌شود و بهتر نخواهد شد. اینکه مدام در حمل و نقل و عبور و مرور مردم توقف ایجاد شود و مثلا یک روز تردد پلاک‌های فرد ممنوع باشد و روز دیگر تردد پلاک‌های زوج یا یک روز به عنوان روز هوای پاک اعلام شود و هیچ خودرویی حق تردد نداشته باشد همه این‌ها موقتی و مسکنی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha