سلامت نیوز: محققان در پژوهشی تاثیر عصاره چای سبز را بر میزان هورمون‌های جنسی در سندرم تخمدان پلی کیستیک بررسی کرده‌اند.

اثر چای سبز بر مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به عنوان عمومی‌ترین عامل ناباروری زنان در نظر گرفته می‌شود. امروزه با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی مطالعه روی گیاهان مورد استفاده در طب سنتی با هدف رسیدن به ترکیبات جدید و مؤثر در اولویت قرار گرفته است. بسیاری از گیاهان دارویی منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که می‌توانند اثرات ناشی از اکسیدان‌ها و عوارض برخی از بیماری‌ها را کاهش دهند.

محققان در پژوهشی اثر عصاره چای سبز را بر میزان هورمون‌های جنسی در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک القا شده توسط لتروزول (بر اساس تعریف ویکی‌پدیا، لتروزول برای تحریک تخمک‌گذاری در زنان نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک استفاده می‌شود) در موش‌های صحرایی ماده بالغ نژاد ویستار بررسی کرده‌اند.

بر اساس آن چه در این مقاله آمده است، در این مطالعه تجربی تعداد ۴۸ سر موش ماده صحرایی بالغ نژاد ویستار در هشت گروه ۶‌تایی قرار گرفتند.

گروه ۱ (کنترل سالم): موش‌هایی که هیچ گونه تیمداری دریافت نکردند.
گروه ۲ (کنترل PCOS): موش‌هایی که لتروزول را در دوز ۱ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت ۲۸ روز متوالی به صورت خوراکی دریافت کردند.
گروه‌های ۳ و ۴ و ۵ (تجربی سالم): موش‌هایی که عصاره چای سبز را در دوزهای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت خوراکی به مدت ۲۸ روز دریافت کردند.
گروه‌های ۶ و ۷ و ۸ (تجربی PCOS): حیوانات علاوه بر لتروزول، عصاره چای سبز را در دوزهای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت خوراکی به مدت ۲۸ روز دریافت کردند.

در این پژوهش آمده است: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تیمار عصاره چای سبز در دوزهای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن، تغییر معنی‌داری را در میزان تستوسترون در مقایسه با گروه کنترل سالم نشان نداد. تیمار لتروزول افزایش معنی‌داری در میزان هورمون تستوسترون در گروه کنترل PCOS در مقایسه با حیوانات کنترل سالم ایجاد کرد.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: همچنین عصاره چای سبز در دوز ۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم در گروه PCOS تحت درمان تغییر معنی‌داری را در میزان تستوسترون در مقایسه با گروه کنترل PCOS نشان نداد، اما تیمار عصاره چای سبز در دوزهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن کاهش معنی‌داری در میزان تستوسترون سرم در مقایسه با گروه کنترل PCOS ایجاد کرد.

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تیمار لتروزول موجب افزایش میزان هورمون‌های LH(هورمونی که در تولید مثل و سلامت اندام‌های جنسی نقش دارد)، تستوسترون، استرادیول (یکی از هورمون‌های اصلی جنسی در زنان) و کاهش میزان FSH موجب القای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در موش‌های صحرایی شد. از طرفی، تیمار عصاره چای سبز موجب بهبود پارامترهای هورمونی در موش‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شد.

این پژوهش توسط سید ایمان خدارحمی، کارشناس ارشد زیست‌شناسی سلولی و تکوینی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، اکرم عیدی، استاد گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و پژمان مرتضوی، دانشیار گروه پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات انجام شده و نتایج آن در دومین شماره سیزدهمین دوره‌ی نشریه فیزیولوژی و تکوین جانوری منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha