سلامت نیوز : سیل زمستانی ناشی از بارش های سنگین در استان‌های جنوبی کشور با وجود پیش‌بینی‌ها و هشدارهای قبلی خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشت. 8 هموطن در استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بر اثر حوادث مرتبط با سیل جان خود را از دست دادند و هزاران خانواده در این استان‌ها در شب‌های سرد زمستان بی سرپناه شدند.

 سیلی سیل و سوز سرما

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،هرچند جمع‌بندی و ارزیابی قطعی خسارات سیل به زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌ای و خدماتی و همچنین اراضی کشاورزی اعلام نشده است اما برآوردهای اولیه حجم این خسارات را چشمگیر و سنگین ارزیابی کرده است. در این میان آنچه باعث دلگرمی و امید سیلزدگان و خسارت دیدگان این حادثه شده است، حضور مسئولان کشوری و لشکری در میدان حادثه و بسیج کمک‌های مردمی و نیروهای جهادی و همدلی و همراهی همه هموطنان با آسیب‌دیدگان سیل است.
 
۱۳ هزار خانوار در سیستان و بلوچستان درگیر سیل
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به بارندگی‌های ۳۴۰ میلیمتری و خسارت جدی به راه‌ها، مزارع کشاورزی و خانه‌های مسکونی، گفت: طبق آخرین برآوردها ۱۳ هزار خانوار در سیستان و بلوچستان درگیر تبعات ناشی از سیل هستند. رحمدل بامری، اظهار داشت: همزمان با وقوع بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب، رئیس جمهور به وزیر نیرو به عنوان نماینده ویژه دستور داد تا روند جبران خسارت‌های سیل و امدادرسانی تسریع شود.


وی اضافه کرد: حضور سایر مسئولان ازجمله وزیر کشور، رئیس ستاد مدیریت بحران، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هلال احمر کشور و فرماندهان نظامی و انتظامی و بویژه استقرار استاندار سیستان و بلوچستان و پیگیری مشکلات مردم جنوب استان قابل قدردانی است.بامری افزود: بیشترین بارندگی‌ها ۳۴۰ میلیمتر باران در کنارک را شاهد بودیم که در پی آن ۲ هزار خانوار آسیب دیدند و خانه‌های آنها قابل سکونت نیست و لوازم خانگی آنها نیز ازبین رفته است. در سایر شهرستان‌های استان هم مجموعاً حدود 11 هزار خانوار دچار مشکلات ناشی از سیل هستند. وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده و برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران در مرکز استان و شهرستان‌های درگیر سیل، خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی‌های سیل‌آسا ۲ نفر در شهر نِگور بر اثر ریزش سقف جان باختند و مردم این منطقه نیازمند جبران خسارت‌ها هستند.


معاون استاندار به قطعی ارتباطات برخی روستاها اشاره کرد و افزود: خدمات لازم توسط نیروهای مختلف اداری، جهادی و خیران در حال انجام است و هم اینک بیشترین نیاز سیلزدگان تأمین لوازم خانگی، موادغذایی، پوشاک، پتو و چادر است که امیدواریم تهیه و ارسال شود.معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: تکمیل طرح‌های فاضلاب شهری، طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، هدایت روان‌آب‌ها در حوزه دشتیاری و پایین‌دست سدهای پیشین راسک و زیردان ساربوک و تخصیص اعتبار ویژه برای استاندارسازی خانه‌های غیر مستحکم، بهسازی راه‌های روستایی و جبران خسارت‌های سیل در تمامی بخش‌ها و تأمین زیرساخت‌ها مورد تأکید است.
 
 حوادث غمبار در جنوب و شرق فارس
سیل جنوب و شرق فارس توام بود با مصیبت‌های غمبار و رنج‌آمیز که غمبارترینش جان سپردن و قربانی شدن ۶ تن در شهرهای بیرم و لار و زرین دشت و داراب و مُهر و لامرد بود.
رنجدیده‌تر و تلخ‌تر و غمگین‌تر وهراس انگیزتر از همه مصیبت‌های جانکاه سیل در جنوب فارس آن فرد روستایی و عشایری در روستای زاهد محمود و یا بیرم و صحرای باغ و یا بنارویه لارستان است که همه دارایی اش یعنی چند گوسفند همراه با آغلشان طعمه سیل شده است. یا آن مرد بیرمی در بند سیلی که فریادکنان ناله مظلومیت خواهی سر داد؛ او که یک کارگر ساده است عمر و جوانی‌اش را همه به کار و سختی و رنج و فقر گذرانده و با وجود چندسال کار و تلاش و تحمل گرمای سوزان عسلویه اما یکباره و در چشم بهم زدنی کل زندگی‌اش را از دست رفته می‌بیند.
 
زخم ناسور در شهر قدیم لار  دهان باز کرد
به گزارش ایرنا بامداد روز دوشنبه، هجوم و ریزش تخته سنگ روی یک خانواده ۲ نفره در محله پاقلعه شهر قدیم لار بی گمان شاید تلخ‌ترین حادثه از بروز ویرانی‌ها و خسارات‌های ناشی ازبارش‌های سنگین و ناگهانی سه روز گذشته در لارستان و جنوب فارس بود.   در این حادثه دلخراش و پس از ساعت‌ها تلاش نیروهای آتش‌نشانی لار مادر کهنسال و نابینا از زیر آوار و ریزش تخته سنگ نجات یافت.
همچنین عصر روز دوشنبه نیز با تلاش نیروهای امداد و نجات هلال احمر و آتش‌نشانی لار جسد بی جان یک جوان قربانی بارش‌های سیل آسا یافت شد.
 
بیرم محاصره در سیل و فرو رفته درغم
در حادثه غمبار و داغدار دیگر ناشی از وقوع سیل و بارش‌های سنگین در لارستان فارس زنی میانسال و از مددجویان کمیته امداد شهر بیرم در رودخانه فصلی این شهر غرق و طعمه سیل شد.
خبرهای رسیده و تصاویر و کلیپ‌ها همچنین از شهر و بخش بیرم در همسایگی عسلویه حاکی از وضعیتی بحرانی و بغرنج برای بسیاری از خانواده‌ها و ساکنان این شهر است.یکی از شهروندان در همین زمینه با ارسال تصاویری از آبگرفتگی شدید منازل مسکونی و تحمل خسارات سنگین از وقوع سیل و بارش‌های دو روز گذشته سخن گفت و خواستار شتاب بخشی برای کمک و امدادرسانی نیروها و دستگاه‌های خدمات رسان شده است. این شهروند بیرمی گفت که حتی در برخی مناطق و منازل در قسمتی از شهر تا ارتفاع ۲ متر آب بالا آمده و باعث وحشت و تخلیه مردم از منازل خود شده است.او تصریح کرد که حتی شامگاه دوشنبه و با نفوذ و هجوم آب به خانه‌ام تنها کاری که کردم خانواده‌ام را از مرگ و غرق شدن در آب نجات دادم و به منزل یکی از اقوام در بخش دیگری از شهر پناه بردم.
 
ریزش کوه شاه نشین در بنارویه
از دیگر خبرهای حوادث ناشی از بارش‌های سیل آسا باید به ریزش بخشی از کوه (قلعه) شاه‌نشین یکی از آثار و بنایای تاریخی شهر بنارویه لارستان فارس در عصر یکشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد که در اثر ریزش این قلعه به برخی خانه‌های مسکونی در پایین دست نیز خساراتی وارد شد. همچنین خبرهای رسیده در بنارویه حاکی است که سیل به بسیاری از تأسیسات آب و برق و کشاورزی این منطقه خسارات سنگین وارد کرد و زمین در برخی میادین شهر نیز فرونشست داشته است.
 
عمق فاجعه سیل در لارستان بالا است
اما گویا این دردها و مشاهده صحنه‌های دلخراش و خرابی‌های سیل از چشم مسئولان دور نمانده؛ این فریادها چه بسا رساتر و عمیق‌تر و جدی‌تر به گوش مسئولان محلی، ملی و استانی نیز رسیده است.
سرپرست فرمانداری لارستان در همین زمینه گفت: عمق فاجعه سیل در برخی مناطق از جمله بیرم بالاست و بسیاری از منازل مسکونی به طور ۱۰۰ درصد تخریب و بیش از ۲۰۰ خانه در بیرم نیز بالای ۶۰ درصد خسارت دیده‌اند.


داریوش دهقان تصریح کرد: امدادرسانی و کمک به سیل زدگان بدون شک در توان شهرستان و حتی استان نیست و به طور حتم نیازمند همت و تصمیم درخور از سوی دولتمردان سیزدهم هستیم.
او تصریح کرد: البته عمق فاجعه و ویرانی‌های سیل به مقامات و مسئولان اجرایی در دولت از طریق استاندار فارس نیز گزارش شده و منتظر تصمیم و تأمین اعتبار و اعزام نیروها و کمک‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف هستیم.وی ابراز داشت: البته حجم خرابی‌ها و نیازمندی‌های مردم نیز به گونه‌ای بالاست که نیازمند مشارکت عظیم و کمک‌های مردمی و گروه‌های مختلف جهادی و بسیج و انجمن‌های مردم‌نهاد از اقصی نقاط کشور هستیم.
 
گاز و برق همه مناطق سیلزده وصل است
معاون عمرانی فرماندار لارستان نیز گفت: با وجود سنگینی و حجم بالای خرابی‌های سیل بویژه در بخش‌های بیرم و صحرای باغ و مناطقی از بخش مرکزی لارستان اما با تلاش نیروهای امدادی و خدمات رسان وضعیت تا حدودی عادی شده و هم اینک نیز گاز، برق و آب همه مناطق وصل است.


احمد دلاور گفت: جاده‌های ارتباطی به خصوص در بخش بیرم نیز باز است، تاکنون سه اکیپ شامل تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس در مناطق مختلف از جمله بیرم لارستان حضور دارند و مشغول ارزیابی میزان خسارات هستند.


وی تصریح کرد: ظرف ۴۸ ساعت آینده میزان کلی خسارات و تخریب منازل آسیب دیده از سیل از سوی کارشناسان بنیاد مسکن اعلام خواهد شد. وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ خانوار سیلزده بیرم لارستان امدادرسانی شده‌اند و اقلام مورد نیاز شامل مواد خوراکی، پوشاک و چادر نیز بین آنها توزیع شده است.
 
مددجویان سیلزده صاحب مسکن می‌شوند
 مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان فارس هم گفت: منازل مسکونی تخریب شده ناشی از وقوع سیل در بخش بیرم لارستان در کمترین زمان ممکن ساخته و بازسازی خواهد شد.
محمد بذرافشان افزود: هم اینک و با دستور و تأکید استاندار فارس، کار توزیع بیش از ۳۰۰ بسته معیشتی اعم از برنج، روغن، قند و سایر اقلام و مایحتاج ضروری و خوراکی بین سیلزدگان منطقه بیرم آغاز شده است.


وی اضافه کرد: برخی وسایل برقی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در این منطقه دچار خسارت شده و از بین رفته که در اسرع وقت نسبت به تأمین این وسایل اقدام خواهد شد.
مدیرکل کمیته امداد فارس اضافه کرد: در خصوص منازلی که به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده و قابل سکونت نیست بر اساس برآورد و ارزیابی کارشناسان و معرفی آنها به کمیته امداد با قید فوریت مسکن جدید ساخته خواهد شد و خانه‌هایی که دچار آسیب شده نیز کار بازسازی و مرمت آنها نیز در دستور کار این نهاد قرار خواهد گرفت.
 
اعطای وام ۱۵۰ میلیون تومانی به سیلزدگان
اما خبر خوش و امیدوارکننده را نیز رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داده و گفته که دولت با ارزیابی نهایی و میزان برآورد خسارات با جدیت در کنار سیلزدگان خواهد بود وتا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره با نرخ سود پنج درصد در مناطق شهری و چهار درصد در روستاها اعطا می‌کند. اسماعیل نجار اظهار داشت: مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال نیز کمک بلاعوض برای منازل تخریب شده و همچنین ۲۰۰ میلیون ریال برای تعمیر و بازسای واحدهای دچار خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی در مناطق شهری و روستایی اعطا خواهد کرد.


وی بیان کرد: هنوز برآورد میزان خسارات در مناطق سیلزده در جنوب کشور و شهرهای جنوبی فارس گزارش نشده و ارزیابان و کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ارزیابی نهایی هستند. نجار بیان کرد: کمک‌ها و ارائه خدمات به سیلزدگان از سوی دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی نیز بر اساس سطح حوادث پیش‌بینی شده که در ماده ۱۱ قانون مدیریت بحران نیز به صراحت بیان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha