سلامت نیوز:ممکن است هنگام بروز استرس یا افسردگی هوس خوردن غذاهای چرب داشته باشیم اما این غذاها در عین حال که می‌توانند لذیذ باشند هیچ مزیتی برای سلامت روان ندارد. به همین دلیل باید از غذاهایی استفاده کنیم که هم سلامت جسم و هم سلامت روان ما را تامین کند.

مواد غذایی که هم برای سلامت جسم مفیدند هم روان

   سویا
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اسیدهای آمینه سویا  برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها ضروری هستند و به رفع اختلالات خواب و بی خوابی کمک می کنند. اسیدهای آمینه احتمال ابتلا به بیماری های جدی تری همچون آلزایمر را هم کاهش می دهند. بسیاری از زنان در دوران یائسگی با مشکلات مختلفی همچون نوسانات خلقی، نداشتن تمرکز و خستگی دست و پنجه نرم می کنند و هیچ درمانی هم بهتر از روش های طبیعی نیست. سویا حاوی ایزوفلاون است، یک ماده شیمیایی گیاهی است که می تواند در دوران یائسگی جایگزین هورمون استروژن شود. این ماده در شیر سویا، ماست سویا و آرد سویا وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید که ایزوفلاون می تواند باعث بلوغ و یائسگی زودرس شود، بنابراین اگر هنوز دچار یائسگی نشده اید، در مصرف سویا زیاده روی نکنید.
 

ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از امگا به ویژه امگا-۳ است. این ماده اثری مستقیم بر مغز دارد و عملکرد سلول‌ها را بهبود می بخشد، امری که احتمال بروز غم، افسردگی، اختلال در حافظه و در افراد مسن، زوال عقل را کاهش می دهد.مصرف این ماهی پرچرب سطح هورمون‌ها در بدن را متعادل می‌سازد و باعث می شود کمتر نفخ کنید و سطح سروتونین یا همان هورمون شادی را بالا می برد.
 

سیر خام
سیر خام فواید زیادی برای مغز دارد، از جمله بهبود حافظه که مصرف آن برای افراد مسن امری ضروری است. آلیسین ترکیبی حاوی گوگرد است و این ترکیب تنها در سیر خام وجود دارد. آلیسین در زمینه پیری و بیماری‌ها مفید است و به افزایش سطح سروتونین یا همان هورمون شادی کمک می کند.
 

شکلات تلخ
شکلات تلخ اندک تفاوتی با شکلات های شیرین معمول دارد. تفاوتش آن است که شکلات تلخ، کاکائوی زیادی دارد. (بین ۵۰ تا ۹۰ درصد آن از کاکائو تشکیل شده ) و کاکائو ماده تشکیل دهنده اصلی آن است . کاکائو باعث می شود خون بیشتری به سمت مغز جریان یابد. این موضوع باعث بهبود عملکرد ذهنی افراد مسن می شود و کمک می‌کند تعادل بیشتری داشته باشند.

گردو
بسیاری از دانه‌های خوراکی مثل تخم کدو، تخم کتان و دانه چیا، برای سلامت مغز بسیار مفیدند اما بهترین آن ها گردوست. گردو منبع بسیار خوبی از پروتئین و چربی سالمی است که کمک می‌کند سطح قند خون متعادل و عروق خونی پاک تر بماند.گردو حاوی امگا-۳ است که اثر مثبتی بر خلق و خو دارد و در عین حال، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. بنابراین، مصرف روزانه آن شما را از خوش بینی، انرژی، امید و تمرکز بهره مند می سازد.
 

مریم گلی
این گیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به ارتقای حافظه، قدرت استدلال، حل مسئله و توجه و دقت کمک می کند.مریم گلی عنصر دیگری به نام فلاونوئید هم دارد، نوعی ترکیب گیاهی که سلامت مغز را بهبود می بخشد و مانع از بروز بیماری های جدی همچون آلزایمر می شود.
 

نکات مهم درباره تغذیه و افسردگی
  اولین و مهم‌ترین نکته درباره تغذیه و سلامتی پرهیز از زیاده‌روی در مصرف مواد مغذی است. مصرف مواد غذایی به همان میزان که مفید است، می‌تواند مضر باشد. بنابراین هر خوراکی را به میزان مناسب و معتدل استفاده کنید.  اگر بیماری جسمی خاصی دارید، بهتر است پیش از مصرف مواد غذایی با پزشک معالج خود مشورت کنید و از بی‌ضرر بودن مواد غذایی برای خود مطمئن شوید. اصلاح تغذیه و تاثیر آن در رفع افسردگی و مشکلات روحی به تدریج و به آرامی صورت می‌گیرد. بنابراین در این مسیر صبور باشید و تا رسیدن به نتیجه مطلوب صبر کنید. اگر علایم افسردگی در شما زیاد است و زندگی طبیعی شما را مختل کرده است، حتما با یکروان شناس و مشاور متخصص مشورت و در صورت لزوم روان درمانی را امتحان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha