سلامت نیوز: یکی از نگرانی‌های رایج حوزه سلامت در سراسر جهان ناباروری یا ناتوانی در باردار شدن است. ناباروری در تعریف یعنی پس از 12 ماه یا بیشتر از رابطه جنسی منظم محافظت نشده زن باردار نشود. بر اساس یک تحقیق آمریکایی در مورد «بیماری‌های مقاربتی، زنان و ناباروری» بیماری‌های مقاربتی، بخصوص سوزاک و کلامیدیا، ممکن است با بیماری التهابی لگن (PID) مرتبط باشند و این گروه از بیماری‌ها می‌تواند باعث آسیب به لوله‌های فالوپ و ناباروری شود.

بیماری‌های مقاربتی باعث ناباروری می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی برای افراد ناآشنا با این واژه‌ها باید بگوییم بیماری‌های مقاربتی (STD) یا عفونت های مقاربتی (STI) و بیماری‌های منتقل شونده از راه رابطه جنسی عفونت‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. انتقال معمولاً از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی است و می‌تواند باعث ناباروری در زنان شود.

ناباروری ناشی از بیماری‌های مقاربتی چیست؟

ناباروری ناشی از بیماری‌های مقاربتی یک بیماری التهابی لگن (PID) است که مرحله پیچیده بعدی بیماری‌های مقاربتی است. طبق گزارش مجله  وب ام دی، PID نوعی عفونت و التهاب ناشی از آن است که اندام‌های تولیدمثل داخلی زنان را درگیر می‌کند و ممکن است منجر به ناباروری، بیماری جدی و مرگ شود.

بیماری التهابی لگن زمانی ایجاد می‌شود که میکروارگانیسم‌ها، مانند باکتری‌ها، اندام‌های تناسلی زنانه را آلوده کنند. به طور معمول دهانه رحم یا قسمت پایین رحم که به داخل واژن کشیده می‌شود، به‌عنوان مانع و سد جلوگیری از ورود میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به اندام‌های تولیدمثل داخلی عمل می‌کند، اما در شرایط خاص، دهانه رحم آلوده می شود و ورود میکروارگانیسم‌ها را تسهیل می‌کند. عفونت رحم، لوله‌های فالوپ (لوله‌هایی که تخمک‌ها را از تخمدان به رحم می‌برند) و سایر اندام‌های تناسلی منجر به ناباروری می‌شود. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بدون درمان، حدود 10 تا 15 درصد از زنان مبتلا به کلامیدیا به PID مبتلا می‌شوند. کلامیدیا همچنین می‌تواند بدون هیچ علامتی باعث عفونت لوله فالوپ شود. PID در دستگاه تناسلی فوقانی ممکن است باعث آسیب دائمی به لوله‌های فالوپ، رحم و بافت‌های اطراف شود که می‌تواند منجر به ناباروری شود.

علل:

کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که توسط ارگانیسمی به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. دکتر آنوبا ساینی، متخصص زنان و متخصص ناباروری می‌گوید: «به‌غیراز این، آن دسته از زنانی که چندین شریک جنسی دارند و آن‌هایی که در گروه سنی مناسب برای باردار شدن قرار دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.»

او می افزاید: «زنان زیر 25 سال نیز نسبت به زنان بالای 25 سال بیشتر در معرض ابتلا به بیماری التهابی لگن (PID) هستند، علت این امر این است که دهانه رحم دختران زیر 25 سال به طور کامل برای مبارزه با بیماری‌های مقاربتی آماده نیست که این عامل مساعدکننده‌ای است که بعداً منجر به PID می شود.»

فرد می‌تواند از راه‌های مختلفی به PID مبتلا شود و انواع مختلفی از باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های التهابی لگن  شوند، اما بیشتر موارد نتیجه یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک هستند. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کلامیدیا و سوزاک از علل مهم قابل پیشگیری بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری هستند. بیشتر موارد PID ناشی از عفونتی است که از واژن یا گردن رحم (دهانه رحم) به اندام‌های تناسلی بالاتر منتشر شده است و بیشتر زنان فعال از نظر جنسی بین سنین 15 تا 24 سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

علائم بیماری‌های التهابی لگن:

واژن ملتهب

ترشحات واژن

درد زیر شکم

خونریزی بین قاعدگی

تب

استفراغ

خونریزی بعد از رابطه جنسی

راه‌حل‌ها:

دکتر آنوبا ساینی می‌گوید مؤثرترین راه برای پیشگیری از  PID، محافظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی با استفاده از روش‌های پیشگیری مانند کاندوم مردانه یا زنانه و انجام معاینات منظم سلامت جنسی است.

دکتر شوبا گوپتا شارم، مدیر پزشکی مرکز ناباروری مادران فردا در دهلی‌نو، در همین مورد توضیح می‌دهد: «این عفونت با کمک یک دوره آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان است. درمان کلامیدیا بسیار مهم است زیرا کلامیدیای درمان نشده می‌تواند منجر به مشکلات ناباروری شود و بعداً باعث مشکلات سلامتی کلی و بیماری‌های جدی بدن شود. اگر از نظر جنسی با شرکای جدید درگیر هستید، مهم است که در فواصل زمانی منظم از لحاظ بیماری‌های مقاربتی آزمایش انجام دهید. حتماً به دنبال کمک پزشکی باشید؛ تشخیص زودهنگام می‌تواند از پیامدهای شدید جلوگیری کند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.»

او افزود: «اگر فرد مبتلا به بیماری مقاربتی است، باید به موقع تحت درمان قرار گیرد، انجام رابطه جنسی ایمن، استفاده از کاندوم‌های لاتکس باکیفیت برتر که می‌تواند خطر ابتلا به STD را کاهش دهد بسیار مهم هستند.»

دکتر شوبا گوپتا، انجام آزمایش‌های منظم بررسی عفونت منتقله از تماس جنسی را برای زنان فعال جنسی 25 ساله یا کمتر، زنان بالاتر از این سن که شریک جنسی جدید دارند و همه زنان باردار پیشنهاد می‌کند.

هر گونه علائم تناسلی مانند زخم غیرعادی، ترشحات همراه با بو، سوزش در هنگام ادرار یا خونریزی بین دوره های قاعدگی می تواند به معنای عفونت مقاربتی باشد. در چنین شرایطی باید از رابطه جنسی خودداری کرد و با پزشک متخصص زنان مشورت کرد.

از آنجایی که بیماری التهابی لگن می‌تواند منجر به عواقب جدی از جمله ناباروری یا حاملگی خارج رحمی (مثلاً در لوله فالوپ)، ایجاد زخم و دردهای مزمن لگنی شود، مهم است که این علائم را بی‌اهمیت فرض نکنید و در اولین فرصت به دنبال تشخیص و درمان این موارد باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha