سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 334070

سلامت نیوز: محققان دریافتند که احتمال ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ در مقایسه با بیماران بدون سابقه ابتلا، ۱۶۶ درصد بیشتر است.

کرونا، خطر دیابت در نوجوانان را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) اعلام کرد: کووید خطر ابتلا به دیابت را در نوجوانان تا ۲ برابر افزایش می دهد.

طبق داده‌های آماری سلامت در آمریکا، نوجوانانی که سابقه عفونت ویروسی کووید دارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. یافته‌های اولیه مشاهده‌ای هستند و محققان خواستار مطالعه بیشتر در مورد ارتباط بین کووید و دیابت شده اند.

در بازه زمانی ماه مارس ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱، محققان به بررسی میزان تشخیص‌های جدید دیابت در افراد زیر ۱۸ سال پرداختند و افرادی که عفونت کووید - ۱۹ را تجربه کردند و کسانی که تجربه نکردند را مقایسه کردند.

با بررسی یک و نیم میلیون کودک و نوجوان، محققان دریافتند که احتمال ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ در مقایسه با بیماران بدون سابقه ابتلا، ۱۶۶ درصد بیشتر است.

در بررسی داده‌ای دیگر که کمتر از ۹۰۰۰۰۰ پرونده بیمار را پوشش می‌دهد، افزایش ۳۰ درصدی در تشخیص دیابت به دنبال ابتلا به کووید مشاهده شد. البته محققان تفاوتی میان دیابت نوع یک و دو قائل نشده اند و معتقدند که پزشکان باید نوجوانان را از نظر دیابت، در ماه‌های بعد از ابتدا به کووید غربالگری کنند.

محققان می‌گویند: کووید ۱۹ ممکن است از طریق حمله مستقیم به سلول‌های لوزالمعده که گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ را بیان می‌کنند، از طریق افزایش قند خون و تغییرات در متابولیسم گلوکز به دلیل عفونت، به دیابت منجر شود.

مشخص نیست که آیا شدت ابتلا به کووید بر ابتلا به دیابت تاثیر می‌گذارد یا خیر و این که واکسیناسیون تا چه اندازه خطر دیابت را کاهش می‌دهد.

با این حال، عدم قطعیت در داده‌ها در حال حاضر باعث می‌شود محققان واکسیناسیون و پیشگیری از عفونت را در افراد برای کاهش هرگونه افزایش احتمالی خطر دیابت توصیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha