سلامت نیوز: شاهد دو سالگی فرزند ناخلف طبیعت بنام کرونا هستیم. مولودی که دو سال است حال و روز جهان را دگرگون ساخته و جماعت میلیونی را در جهان از صفحه روزگار محو کرده و خانواده‌های بسیاری را در غم عزیزان خود سوگوار کرده است؛ اما چندی است که فرزند جدید آن بنام امیکرون نیز متولد شده است.

آخرین اطلاعات درباره فرزند جدید کرونا/«اُمیکرون» چه ویژگی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شاهد دو سالگی فرزند ناخلف طبیعت بنام کرونا یا همان کووید 19 هستیم. مولودی که دو سال است حال و روز جهان را دگرگون ساخته و جماعت میلیونی را در جهان از صفحه روزگار محو کرده و خانواده‌های بسیاری را در غم عزیزان خود سوگوار کرده است.

همان ویروس نامرئی که وقتی صحبت از آن می‌شود گوشت و تن همگان به لرزه در آمده و ترس و اضطراب عالمگیر می‌شود! اما این تنها تولد یک ویروس صرف نیست، بلکه این ویروس فرزندان ناخلف دیگری دارد که هر روز به شکل خاصی سر بر آورده و خودنمایی می‌کنند؛ از آلفا، گاما، بتا، دلتا،لامبدا تا امیکرون که آخرین فرزند این ویروس مهلک است.

آخرین اطلاعات درباره فرزند جدید کرونا/«اُمیکرون» چه ویژگی دارد؟


بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، امیکرون آخرین سویه نگران کننده کروناست که در سراسر جهان شناسایی شده است.

اُمیکرون چیست؟

اُمیکرون (Omicron)، نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است. سویه جدید که ابتدا B,۱.۱.۵۲۹ نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت، نوع Omicron نام گرفت.

همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.

ماجرای جهش‌های ویروس

این نوع (B,۱.۱.۵۲۹) دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند. انواع قبلی ویروس جهش‌های کمتری داشتند.

جهش‌های رخ داده در سویه‌ اُمیکرون به ۵۰ عدد می‌رسد. تنها ۳۰ مورد از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده‌اند. ۱۰ مورد از این جهش‌ها نیز در بخش اتصال ویروس رخ داده که از جهش‌های نوع دلتا که قدرت شیوع بسیاری بالایی دارد، به مراتب بیشتر است.

ناشناخته بودن جهش‌های اومیکرون نگرانی‌های زیادی را دامن زده است. دانشمندان نگران هستند که جهش‌های متعدد ویروس در نوع جدید، زمینه‌ساز تحول، دگردیسی و تکامل ویروس اولیه شود؛ به این معنی که با جهش‌های بعدی هر بار با ویروسی خطرناک‌تر و کاملا متفاوت با انواع قبلی روبرو باشیم.

سویه نگران کننده

سازمان بهداشت جهانی سویه B,۱.۱.۵۲۹ کروناویروس را به‌عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را اُمیکرون (Omicron) نامیده است. در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، در هر نقطه‌ای از دنیا که توالی یابی مناسبی وجود داشته باشد، سویه امیکرون شناسایی شده است.

در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد

 چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، افزایش شدید تعداد مبتلایان به امیکرون است؛ به شکلی که  در آخرین بروز رسانی سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ میلیون فرد در هفته اخیر با سویه امیکرون به کرونا مبتلا شده‌اند.

 این سویه ویروس چه تفاوتی دارد؟

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اُمیکرون مشخص شده است که دو برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه‌ای است که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود.

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی؛ یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اُمیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در نوع اُمیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

آخرین اطلاعات درباره فرزند جدید کرونا/«اُمیکرون» چه ویژگی دارد؟

منشاء این نوع ویروس از کجاست؟

تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی درباره منشاء اومیکرون مطرح است. به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL لندن، احتمالاً نوع اُمیکرون در طول عفونت مزمن در فردی با نقص سیستم ایمنی (احتمالا مبتلای به HIV/AIDS درمان نشده) تکامل یافته است.

آفریقای جنوبی دارای ۸.۲ میلیون نفر مبتلا به HIV است که بیشترین میزان در جهان است. نوع بتا هم که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، ممکن است از یک فرد آلوده به HIV منشاء گرفته باشد.

واریانت امیکرون چقدر گسترده شده است؟

امیکرون اکنون کشورهای زیادی از قاره های مختلف را درنوردیده و همچنان با سرعت بالای سرایت در حال یکه تازی است.با توجه به مدل‌های ریاضی، انتظار می‌رود اُمیکرون در چند ماه آینده باعث بیش از نصف کل عفونت‌های کرونا در اتحادیه اروپا شود.

 اُمیکرون و تزریق دُز سوم واکسن کرونا

به گفته کارشناسان، هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دز تقویتی است. تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد.

این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اومیکرون ایجاد کند.

فواید تزریق دُز سوم واکسن کرونا را بشناسید!

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه‌ از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دُز سوم یا دُز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است.

آخرین اطلاعات درباره فرزند جدید کرونا/«اُمیکرون» چه ویژگی دارد؟

تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دُز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

دلایل مختلفی برای تزریق دُز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

 نیاز به واکسن پروتئین نوترکیب کرونا برای دُز سوم

از مهم‌ترین مسائل در تصمیم‌گیری برای الزام به تزریق دُز تقویتی واکسن کرونا، میزان دسترسی به واکسن و توانایی واکسن‌سازان برای تامین گسترده واکسن در بیشتر کشورهای دنیاست. به همین علت، نیاز به تولید واکسن‌های با تکنولوژی متفاوت در کنار واکسن‌های قبلی بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

علاوه بر این، با توجه به تحقیقات موجود به نظر می‌رسد استفاده از پلتفرم‌های متفاوت از واکسیناسیون اولیه برای دُز سوم واکسن کرونا باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید- ۱۹ می‌شود.

توجه به پلتفرم واکسن پروتئین نوترکیب برای تولید واکسن کرونا به همین دلایل افزایش یافته است. در همین حال، تعداد زیادی از پروژه‌های واکسن‌های پروتئین نوترکیب علیه ویروس کرونا در سراسر دنیا حال پیشرفت و ساخت هستند.

همچنین در این گزارش دلایلی برای افزایش موارد ابتلای شدید به این ویروس گزارش شده، موتاسیون‌های موجود در این سویه قادر هستند به راحتی به سلول‌های انسانی متصل شود.

دومین دلیل موردی است که به آن فرار از ایمنی می‌گویند؛ به این معنا که افراد می‌توانند مجددا آلوده شوند و علت دیگری که مشاهده می‌شود تکثیر امیکرون در قسمت بالایی دستگاه تنفسی است.

این مورد متفاوت از دلتا و سویه‌های دیگر شامل سویه‌های اجدادی است که در آن سویه‌ها، همانند سازی در نقاط پایینی سیستم تنفسی شامل شش‌ها رخ می‌داد.

بر این اساس ترکیب تمام این موارد باعث شده تا ویروس به راحتی انتشار یابد؛ همچنین درباره امیکرون چیزی که یاد گرفته‌ایم این است که ریسک بیماری سخت در امیکرون نسبت به دلتا کمتر است، اما حجم افراد مبتلا در سرتاسر جهان عجیب است.

حتی با وجود ریسک کم بستری شدن، همچنان تعداد افراد زیادی را می‌بینیم که نیاز به مراقبت‌های بالینی دارند؛ افرادی که بستری شده‌اند بر دوش سیستم بار اضافی انداخته‌اند.

موارد پراهمیت بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 

اول اینکه؛ واکسن زدن در زمان مقرر، چون واکسیناسیون به طرز خارق العاده‌ای علیه بیماری سخت و مرگ بر اثر امیکرون و دلتا در مناطقی که هر دو سویه در حال گردش‌اند موثر است؛ بنابراین باید مطمئن شویم که بیشتر افراد حساس در همه کشورها واکسینه شده‌اند.

دوم اینکه؛ باید مطمئن باشیم سیستم خوبی برای شناسایی داریم؛ چون سیستم خوب و موثر افراد را به سمت مسیرهای درمان هدایت می‌کند؛ بنابراین آنها مراقبت‌هایی را که نیاز است دریافت می‌کنند و بقیه افراد نیز برای محافظت خودشان مسئولیت پذیری دارند.

قطعا رعایت پروتکل‌ها به محافظت شما کمک می‌کند

زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دوری از تجمعات بزرگ از شما محافظت می‌کند، اگر حقیقتا می‌توانید بعضی از این اجتماعات را به تعویق بیاندازید، این کار را انجام دهید.

توجه داشته باشیم!آنچه در حال حاضر بسیار اهمیت دارد این است که در معرض ویروس قرار گرفتن را به حداقل برسانیم؛ برای حصول به این اقدام ضروری، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن دستها همان سه اصل طلایی پیشگیرانه همچنان باید سر لوحه فعالیت روزانه ما باشد تا پنجه‌های مهلک این ویروس بر تن مان اصابت نکرده و زمین گیرمان نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha