چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 334171

قصه پرغصه محیط بان ها و جنگلبان های ایران تمامی ندارد. هر از چند گاهی شکارچی های غیرمجاز، بعد از اینکه بهترین گونه های کمیاب جانوری یا گیاهی را زدند و بریدند و بردند؛ در درگیری با محیط بان ها و یا جنگلبان ها و وسط تعقیب و گریزها و بزن و بکُش هایی که عامل اصلی و اغازگرش خود آن شکارچیان هستند دچار حادثه و جراحت یا مرگ می شوند و محیط بان ها و جنگل بان ها زندانی و یا محکوم به قصاص و لابد پشیمان از انجام وظیفه به عنوان ضابط قضایی!

 قصاص محیط بان به جرم انجام وظیفه قانونی !

سلامت نیوز- الهه موسوی: قصه پرغصه محیط بان ها و جنگلبان های ایران تمامی ندارد. هر از چند گاهی شکارچی های غیرمجاز، بعد از اینکه بهترین گونه های کمیاب جانوری یا گیاهی را زدند و بریدند و بردند؛ در درگیری با محیط بان ها و یا جنگلبان ها و وسط تعقیب و گریزها و بزن و بکُش هایی که عامل اصلی و اغازگرش خود آن شکارچیان هستند دچار حادثه و جراحت یا مرگ می شوند و محیط بان ها و جنگل بان ها زندانی و یا محکوم به قصاص و لابد پشیمان از انجام وظیفه به عنوان ضابط قضایی!

به گزارش سلامت نیوز در قلب یک منطقه دورافتاده در حال گشت زنی هستند؛ همه جا پوشیده از برف است و سرما استخوان سوز. دو محیط بان هستند؛ بر دوش یکی اسلحه ای است و آن یکی کوله ای دارد که در آن آذوقه شان است. بر آستین هر دو نفر، قطعه پارچه ای دوخته شده که این کلمه بر آن دوخته شده است: "ضابط قضایی".

 دیشب خبر رسیده که یک گروه شکارچی سابقه دار غیرمجاز به منطقه وارد شده اند. صدای تیر می آید؛ بیسیم می زنند به مرکز تا موضوع را خبر بدهند و نیروی کمکی بیاید. بیسیم ها اما کار نمی کنند؛ یا مستهلک و فرسوده هستند و یا بی کیفیت و به دردنخور.

محیط بان ها می روند دنبال صدا و بعد از ساعت ها تعقیب و کمین، شکارچی ها را پیدا می کنند که دارند لاشه یک قوچ را در ماشین جاسازی می کنند. محیط بان ها ایست می دهند؛ شکارچی ها متعجب از اینکه همراه آلت جرم گیر افتاده اند و نمی توانند منکر تخلف خود شوند پا به فرار می گذارند. 4 نفر هستند با خودرو و سلاح هایی که آخرین مدل های روز بازار جهان است.

 درگیری شکل می گیرد. محیط بان ها بر حسب وظیفه سازمانی و قانونی خود باید آنها را دستگیر کنند. 3 بار ایست می دهند؛ اما شکارچی ها فرار می کنند و ناگهان یکی از آنها به سمت محیط بان ها شلیک می کند؛ محیط بان ها هم ناگزیند با اسلحه از خود دفاع کنند. وسط دعوا هم که خیرات پخش نمی کنند؛ وقتی یک طرف اسلحه می کشد مامور قانون باید از خود و طبیعت دفاع کند. اما اسلحه گاهی به خطا می رود؛ چرا که شکارچی اغلب در حال دویدن و فرار کردن است. گلوله به یکی از شکارچی ها اصابت می کند و می افتد. حالا محیط بان به جای شکارچی محاکمه می شود؛ حتی قصاص ...

                                                                                                                                ***

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که علیرغم پیگیری های صورت گرفته، دیوان عالی کشور حکم دادگاه بدوی قصاص محیط بان "برومند نجفی" را تایید و ابلاغ کرد. این محیط بان در خصوص جان باختن یک فرد در "منطقه حفاظت شده‌ بیستون" استان کرمانشاه حد فاصل روستای "سه‌چک" و پادگان حاجی آباد، در روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ و در جریان مواجهه نیروهای اجرایی "یگان حفاظت محیط زیست" با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید و کشته شدن یک نفر از سرنشینان این خودرو  به دلیل تیراندازی صورت گرفته رخ داد و محیط بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و آبان ماه سال جاری به قصاص محکوم شد.

قصه پرغصه محیط بان ها و جنگلبان های ایران تمامی ندارد. هر از چند گاهی شکارچی های غیرمجاز، بعد از اینکه بهترین گونه های کمیاب جانوری یا گیاهی را زدند و بریدند و بردند؛ در درگیری با محیط بان ها و یا جنگلبان ها و وسط تعقیب و گریزها و بزن و بکُش هایی که عامل اصلی و اغازگرش خود آن شکارچیان هستند دچار حادثه و جراحت یا مرگ می شوند و محیط بان ها و جنگل بان ها زندانی و یا محکوم به قصاص و لابد پشیمان از انجام وظیفه به عنوان ضابط قضایی!

  حادثه مرگ شکارچی ها هر چند تاسف بار است؛ اما عامل رخ داد آن چه کسی است؟ آیا اگر شکارچی مسلح، بدون جواز، وارد یک منطقه حفاظت شده یا شکارممنوع یا پارک ملی و ... شده و از اسلحه اش استفاده هم می کند و آثار جرم نیز در خودرو اش بر جا مانده، از ابتدا وارد مناطق چهارگانه نمی شد، این اتفاق تلخ رقم می خورد؟

پرسشی دیگر که دستگاه قضایی تا امروز بدان پاسخی نداده اینکه "آیا اگر این محیط بان ها چشمان خود را به روی شکار غیرمجاز ببندند و راهشان را بکشند و بروند و "شتر دیدی، ندیدی! چیزی از مناطق حفاظتی، گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری و در یک کلام تنوع زیستی  برجا می ماند؟!" آن وقت خود همین قضات محترم و نهادهای قضایی و نظارتی، محیط بان و جنگل بان را عتاب و خطاب نمی کنند که "چرا به وظایفت عمل نمی کنی؟ پس چرا دولت به تو حقوق ماهیانه می دهد؟

و یک پرسش دیگر؛ راستی، آنکه باید در راهروهای دادگستری، گردنش را در مقابل قانون کج کند و از کرده اش – یعنی قانون شکنی و حیوان کشی و ورود به منطقه شکارممنوع با اسلحه بدون جواز- پشیمان باشد محیط بان است یا شکارچی غیرمجاز!

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha