سلامت نیوز: بیل گیتس، که 1.75 میلیارد برای بررسی و ساخت واکسن کووید-19 و مبارزه با همه‌گیری کمک کرد، در خصوص واکسن جدید نوواکس گفته این واکسن احتمالا بهتر از واکسن‌های قبلی است. وی گفته:« اگرچه واکسن‌های موجود در حال حاضر از بروز بیماری‌ شدید و مرگ جلوگیری می‌کنند، اما به اندازه کافی پایداری کافی ندارند و باید در پیشگیری از ابتلا به بیماری بهتر عمل کنند.»

بیل گیتس: بعد از اومیکرون؛ کرونا از همه گیری خارج خواهد شد

به گزارش سلامت نیوز، استنلی ارک، مدیرعامل نوواکس می‌گوید که این شرکت در حال تولید «مقدار زیادی واکسن و استخراج و آزمایش آن‌ها» است و خاطرنشان کرد که این واکسن در برابر سویه اومیکرون «بسیار مؤثر» خواهد بود.

بنیانگذار مایکروسافت که دارایی خالص او براساس تخمین مجله فوربس به 135.9 میلیارد دلار می رسد، این اظهارات را در گفتگوی توییتری با دوی سریار، رئیس مجموعه بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورو بیان کرد.

گیتس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان به پایان دادن به همه‌گیری رسید، گفت: واکسن‌هایی که ما داریم به خوبی از ابتلا به قرم‌های شدید بیماری و مرگ جلوگیری می‌کنند، اما دو نکته کلیدی را از دست می‌دهند. اول اینکه آنها هنوز مانع ابتلا به بیماری نمی‌شوند(و میزان ابتلا به بیماری را به اندازه کافی کاهش نمی‌دهند) و به نظر می رسد مدت زمان ایجاد مصونیت آن هم هم محدود است.

مطالعه اخیر دانشگاه کپنهاگ نشان داد که گسترش سریع واریانت اومیکرون، که اکنون بر اساس تخمین مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا مسئول 98.3 درصد موارد جدید در ایالات متحده است، احتمالاً به دلیل توانایی آن در فرار بهتر از ایمنی ارائه شده توسط واکسن ها و عفونت قبلی نسبت به انواع قبلی است.

گیتس خاطرنشان کرد اومیکرون سیستم های بهداشتی را به چالش می‌کشد زیرا به سویه غالب در سراسر جهان تبدیل می شود، اما ممکن است به مسئولان بهداشتی جهانی و منطقه‌ای اجازه دهد تا درمان کووید 19 را به همان روشی که ویروس های بومی مانند آنفولانزا را درمان می کنند، آغاز کنند.

گیتس گفت: زمانی که اومیکرون در یک کشور شایع شود و سپس فروکش کند، بقیه سال باید موارد بسیار کمتری را ببینیم. درواقع این گونه کووید بیشتر شبیه آنفولانزای فصلی می‌ شود.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، این هفته از رهبران اروپایی خواست تا درمان کووید-19 را به عنوان یک ویروس بومی به جای یک بیماری همه گیر شروع کنند و گفت که مقامات بهداشتی در اسپانیا به زودی ردیابی آن را مانند آنفولانزا آغاز خواهند کرد. در واقع به نظر می‌رسد حالا سیاست غالب جهانی این باشد که پس از گذر موج اومیکرون بیماری کرونا را به عنوان یک بیماری منطقه‌ای(بومی) ببینند و نه یک پاندمی.

ندیم زهاوی، وزیر سابق مقابله با اپیدیم و واکسیناسیون و وزیر آموزش کنونی بریتانیا، روز سه‌شنبه به اسکای نیوز گفته که امیدوار است بریتانیا «یکی از اولین اقتصادهای بزرگی باشد که از کرونا عبور می‌کند و به دنیا نشان دهد چگونه کرونا از بیماری همه گیری به آندمیک تبدیل می شود.»

جالب است که بیل گیتس در سال 2015 در یک گفتگوی زنده(تد تاک) در مورد خطر بروز یک بیماری همه گیری در جهان هشدار داده بود و گفته بود:«اگر قرار باشد اتفاقی بیش از 10 میلیون نفر را در چند دهه آینده بکشد، به احتمال زیاد این اتفاق یک ویروس بسیار عفونی است تا جنگ.»

سازمان بشردوستانه او، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، 1.75 میلیارد دلار برای مبارزه با همه‌گیری و توسعه واکسن‌های کووید-19 اهدا کرده است که دستاورد گروه نوواکس هم یکی از پروژه‌های مورد حمایت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha