سلامت نیوز:آمار و وضعیت فعلی شیوع و ابتلا به امیکرون دیگر شکی باقی نگذاشته که حالا زنگ خطر امیکرون در کشور به صدا درآمده است. این خبر را روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت هم اعلام کرده است. تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی و مطب پزشکان گواهی عینی بر این مدعاست. همچنین آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت و درمان نیز نشان می‌دهد که کرونا در برخی شهرها صعودی شده است.

افزایش ظرفیت تست کرونا تا 250هزار در روز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور گفته است: درحال‌حاضر میزان کل مراجعان سرپایی و بستری تفاوت نکرده اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است؛ ازاین‌رو تمام مراکز باید در حالت آماده‌باش قرار گیرند.براساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان در فاصله ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه 25دی‌ماه، 18هموطن دیگر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌باختگان کرونایی کشور به 132هزار و 44نفر رسید.

همچنین در این بازه زمانی 1421بیمار جدید مبتلابه کووید19در کشور شناسایی شدند که از این تعداد 194نفر در مراکز درمانی کشور بستری شدند. اگرچه وزارت بهداشت اعلام کرده است که در مدت‌زمان یادشده ۱۸استان کشور در شبانه‌روز گذشته، مرگ‌ومیر صفر و ۱۰استان نیز، فقط یک مورد مرگ‌ومیر بیماران کووید۱۹ داشته‌اند. باوجوداین همچنان رعایت پروتکل‌های درمانی باید با جدیت در دستورکار قرار بگیرد.

 واکسیناسیون، همچنان روبه‌رشد
 واکسیناسیون کرونا که از مردادماه امسال به‌طورجدی در کشور انجام شده موجب شد حالا ایران در منطقه غرب آسیا کشوری پیشرو در این زمینه باشد؛ اتفاقی مبارک که موجب شد سویه امیکرون در کشور تبدیل به حالت خفیف شده و بسیاری از مبتلایان با علائم سرماخوردگی با این بیماری سر کنند؛ البته این امر به معنای این نیست که با خیال راحت می‌توان با امیکرون سر کرد یا همه افراد در صورت ابتلا به‌شکل خفیف مبتلا خواهند شد. تجربه کشورهای غربی و نمونه‌های داخلی نشان می‌دهد آن‌هایی که حداقل دو دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند در صورت ابتلا به امیکرون با شرایط دشواری مواجه خواهند شد. باوجوداین وزارت بهداشت و درمان همچنان تلاش می‌کند تا جمعیت بیشتری از کشور را در برابر کرونا واکسینه کند.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، تا صبح روز شنبه ۶۰میلیون و ۲۸۹هزار و ۹۳۹نفر دوز اول، ۵۳میلیون و ۶۴هزار و ۲۷۵نفر دوز دوم و ۱۲میلیون و ۲۰۵هزار و ۸۲۱نفر، دوز سوم واکسن کرونا را در ایران تزریق کرده‌اند. به عبارت دیگر، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۵میلیون و ۵۶۰هزار و ۳۵دوز رسید. همچنین در شبانه‌روز گذشته نیز ۲۹۷هزار و ۸۱۴دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 تفاوت تست امیکرون با تست معمولی
تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که سویه امیکرون به‌راحتی با کیت‌های موجود که برای تشخیص کرونا استفاده می‌شوند، قابل تشخیص نیست. به همین دلیل باید کیت‌های مخصوص امیکرون را تولید کرد. رییس انستیتوپاستور ایران دراین‌باره با اشاره به ظرفیت موجود برای تست امیکرون در کشور گفت: ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می‌تواند تا روزانه ۲۰۰ یا ۲۵۰هزار تست افزایش یابد اما باید دید که دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود. دکتر علیرضا بیگلری با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر افزایش میزان تست‌های تشخیصی کرونا در کشور، به‌ویژه با توجه به خطر شیوع امیکرون به ایسنا گفت: درحال‌حاضر ۵۰۰آزمایشگاه در کشور داریم که با شبکه آزمایشگاهی پاستور همکاری می‌کنند. ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می‌تواند تا روزانه ۲۰۰ یا ۲۵۰هزار تست افزایش یابد اما باید دید که دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.
 
ضرورت پیگیری و قرنطینه کرونا مثبت‌ها
 بیگلری ادامه داد: بااین‌حال باید توجه کرد که اگر تست به میزان بالایی انجام شود و مشخص شود که تعدادی از افراد تست‌شان مثبت است، باید یک برنامه‌ریزی قوی وجود داشته باشد که افراد مثبت را بتوانیم در خانه قرنطینه کنیم. وگرنه اینطور درست نیست که تست تشخیصی انجام شود و سپس افراد کرونا مثبت در جامعه رها شوند و این به معنی ازدست‌دادن منابع است. بیگلری درباره تست تشخیصی امیکرون، گفت: در هفته دوم آذرماه تست تشخیصی امیکرون را در آزمایشگاه‌های منتخب پخش کردیم که تولید خود انستیتوپاستور ایران بود. بر این اساس، آزمایشگاه‌های منتخب کل کشور از هفته دوم آذرماه قادر بودند که امیکرون را تشخیص دهند.
 
شرایط انجام تست امیکرون
وی تاکید کرد: باید توجه کرد که نباید تست امیکرون را به‌صورت گسترده برای هر فردی که علائم دارد، استفاده کرد، بلکه تست‌های PCR و ... انجام می‌شود و اگر تشخیص بر کووید شد و احتمال ابتلا به سویه امیکرون در فرد وجود داشت، از تست مربوط به شناسایی امیکرون استفاده می‌شود. درعین‌حال طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای کسانی که طی دو هفته گذشته وارد کشور شدند و علائم دارند، کسانی که در آی‌سی‌یو بستری هستند، کسانی که در مدرسه، کارخانه و هر جایی به صورت خوشه‌ای مبتلا و کرونا مثبت می‌شوند که فقط کافی است یک نفر از آن‌ها تست شود تا متوجه شویم آیا مبتلا به امیکرون هستند یا خیر، تست امیکرون برای‌شان انجام می‌شود.معاون درمان وزارت بهداشت و درمان: درحال‌حاضر میزان کل مراجعان سرپایی و بستری تفاوت نکرده اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha