سلامت نیوز:ادبی گفت: واکسن کرونا حداکثر یک روز قاعدگی خانم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

تزریق واکسن کرونا چه تاثیری بر قاعدگی خانم‌ها دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، اختلالات قاعدگی پس از تزریق واکسن کرونا گلایه برخی خانم ها در چند ماه اخیر بوده و مطالعاتی در کشورهای مختلف در این زمینه انجام شده است.

تاثیر واکسیناسیون بر اختلالات قاعدگی

خدیجه ادبی، متخصص زنان و فلوشیپ اختلالات کف لگن و عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران در این باره به برخی سوالات پرتکرار خانم ها پاسخ داد.

 تزریق واکسن کرونا بر اختلالات قاعدگی و شدت خونریزی تاثیر می‌گذارد؟

ادبی: این که اختلالات قاعدگی جزء عوارض واکسن باشد، هنوز به اثبات نرسیده است؛ اما خانم ها در مراجعه به متخصصان زنان از اختلالات قاعدگی مانند تاخیر در زمان بروز قاعدگی و خونریزی شدید پس از تزریق واکسن کرونا گلایه داشته اند.

در آخرین مطالعات، نشان داده شده است که تزریق واکسن به طور میانگین یک روز زمان قاعدگی را به تاخیر می اندازد؛ بنابر گزارش‌ها اختلالات حداکثر در یک تا دو دوره قاعدگی بروز می کنند و بعد از آن بدن فرد به شرایط عادی باز می‌گردد.

خونریزی پس از یائسگی هم که برخی آن را مرتبط با عوارض تزریق واکسن می‎ دانند، ارتباطی به واکسیناسیون ندارد.

ارتباط واکسیناسیون با باروری و ناباروری

 اخباری در فضای مجازی بر تاثیر تزریق واکسن بر باروری یا ناباروری مطرح شده اند؛ به عنوان مثال خانمی که ۱۳ سال نابارور بوده ۲ ماه بعد از تزریق واکسن باردار شده است یا تبلیغات منفی ضد واکسن و ناباروری داغ شده بودند. آیا این اخبار صحت دارند و تزریق واکسن بر میزان باروری خانم ها تاثیر می‌گذارد؟

 متخصص زنان و فلوشیپ اختلالات کف لگن: برخی خانم ها از ترس تاثیر بر میزان باروری واکسن تزریق نمی کنند؛ اما تزریق واکسن تاثیری بر باروری ندارد و باروری ناخواسته هم ایجاد نمی کند. مطالعه ای در یک مرکز ارائه خدمات کمک باروری و درمان ناباروی نشان داد که آمار بارداری در افراد واکسن زده و نزده یکسان بوده است.

همچنین در زوج نابارور تزریق واکسن تاثیری بر روند درمان ندارد. زوجین نابارور بدون نگرانی واکسن خود را تزریق کنند و به روند درمانی خود پس از تزریق واکسن ادامه دهند.

تاثیر انواع واکسن ها بر اختلالات قاعدگی

 واکسن هایی مانند آسترازنکا که عوارض بیشتری نسبت به واکسن های ویروس غیرفعال دارند، عوارض متفاوتی بر اختلال قاعدگی می‌گذارند؟

ادبی: انواع واکسن ها تاثیر متفاوتی بر عادت ماهانه زنان ندارند؛ زیرا اختلالات قاعدگی به واکنش سیستم ایمنی بدن مرتبط است و واکنش سیستم ایمنی بدن به تزریق واکسن در برخی خانم ها موجب تغییر در هورمون های تولید مثل و بافت دیواره داخلی رحم می شود که در نهایت اختلال قاعدگی بروز می‌کنند.

 خانم هایی که دچار خونریزی رحمی غیر طبیعی شده اند، می توانند واکسن کرونا تزریق کنند؟

ادبی: برخی خانم ها خونریزی غیر طبیعی رحمی دارند و مطالعات نشان می دهد که این خانم ها می توانند طبق برنامه واکسن تزریق کنند.

  خانم هایی که چندین ماه پس از تزریق واکسن همچنان از اختلالات قاعدگی گلایه دارند، باید چه کنند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: در صورتی که خانمی پس از تزریق واکسن کرونا بیش از سه دوره عادت ماهانه، همچنان دچار اختلالات قاعدگی شود؛ باید به پزشک مراجعه کند تا علت اختلال و خونریزی غیر طبیعی بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha