خرید عینک مناسب، بیش از آنچه به نظر می‌رسد، اهمیت دارد اما برخی از افراد در خرید عینک به دنبال جنبه زیبایی بوده و بی توجه به تبعاتی که خرید عینک نامناسب برای بینایی به همراه دارد، اقدام به خرید آن از فروشگاه‌های مواد غذایی، دست فروشان و مراکز غیرمعتبری مانند آنها می‌کنند، با « جواد ملایی» عضو هیأت مدیره انجمن اپتومتری ایران در این باره صحبت کرده‌ایم.

 عینک را از دست فروشان و فروشگاه‌های نامعتبر نخرید

خرید عینک از مراکز غیر معتبر چه مشکلاتی برای فرد به همراه دارد؟

ساخت و فروش عینک های طبی دو مرحله بسیار مهم هستند و از کارهای تخصصی به حساب می‌آیند، قانون گذار هم آن‌ها را زیر مجموعه حرف پزشکی معرفی کرده است. به این معنی که این دو مرحله در سلامت چشم و بینایی اهمیت زیادی دارند، اگر بهترین نسخه را بگیرید، اما سازنده و فروشنده عینک، عینک متناسب چشم شما را بر اساس اصول علمی به شما ندهد، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید. خصوصا در مرحله تنبلی چشم کودکان، این قضیه حساسیت زیادی دارد، اگر مرکز " اپ تی جی" عدسی رعایت نشود، چشم کودک دچار مشکلات زیادی می‌شود.در فردی که دچار انحراف چشمی است اگر عینک مناسب تجویز نشود، چه بسا مشکل بینایی فرد بدتر شود. لذا توصیه می‌کنیم که عینک از مراکز دارای مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و موسساتی که پروانه بهداشت دارند و مسئولین فنی اپتومتریست دارند، خریداری شود.

انتخاب فریم مناسب عینک چه تاثیری در بینایی افراد دارد آیا جدا از شیشه عینک انتخاب فریم هم مهم است؟

انتخاب فریم عینک از آنچه به نظر می‌رسد، اهمیت بیشتری دارد و با توجه به شرایط افراد، متفاوت است. خصوصاً در کودکان این موضوع اهمیت زیادی دارد و شرایط متفاوتی می‌طلبد؛ انتخاب فریم در عینک‌های نزدیک بینی و دوربینی متفاوت است؛ به طور نمونه اگر افرادی که "آستیگماتیسم" دارند، فریم نا مناسب انتخاب کنند، به طور نمونه فریم از نوع گرد باشد، امکان دارد عدسی داخل فریم بچرخد. مثلاً اگر محور چشم فردی ۱۷۰ باشد و این فرد فریم گرد استفاده کند، این عدسی می‌چرخد و بعد از مدتی که نمره عینک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم، که این عینک با نسخه قبلی کاملا متفاوت است. به این دلیل است که انتخاب فریم اهمیت بسیار زیادی دارد و حتما باید زیر نظر "اپتومتریست" و کسانی باشد که مجوز ساخت عینک از وزارت بهداشت را دارند تا مشکلات چشمی پیش نیاید.

در مرحله تنبلی چشم کودکان، اگر مرکز " اپ تی جی" عدسی رعایت نشود، چشم کودک دچار مشکلات زیادی می‌شود.در فردی که دچار انحراف چشمی است اگر عینک مناسب تجویز نشود، چه بسا مشکل بینایی فرد بدتر شود.

برخی از افراد با مراجعه به مراکزی که تخصص ساخت این کار ندارند اقدام به خرید عینک های پیر چشمی می کنند اگر عینک های مطالعه را از این مراکز خریداری کنیم چه مشکلاتی برای بینایی به وجود می آید؟

اصولا چشم افراد بعد از سنین ۴۰ سالگی دچار پیری چشم میشود به نحوی که افراد ممکن است فواصل نزدیک را به خوبی نبینند، اما نمره چشم افراد پیرچشم با هم متفاوت است و همه نمره‌ها مثل هم نیست. متاسفانه برخی مواقع افراد با مراجعه به فروشگاه یا حتی دست فروشان اقدام به خرید عینکهای مطالعه می‌کنند و صرفا با بزرگ نشان دادن مطالب به همین عینکها اکتفا می‌کنند. درحالی که این کار باید کاملاً بر اساس نمره چشم افراد باشد و اصول علمی در ساخت عینک لحاظ شود، به طور نمونه فردی نمره پیرچشمی یک و نیم دارد اما عینک مطالعه مناسب افرادی که نمره چشم ۴ دارند را استفاده می‌کند و چون خاصیت ذره بینی داشته به آن عادت کرده، زمانی که پزشک نسخه دقیق یک و نیم چشم را به او می‌دهد، قادر به خواندن نیست، چرا چون مدتها عینک ذره بینی استفاده کرده است.

علاوه بر این کیفیت عدسی و ویژگی این شیشه ها ممکن است بسیار پایین و برای چشم مضر باشد؛ ضمن اینکه فاصله دو مردمک و پیری چشم در افراد مختلف متفاوت است، اما این عینک ها برای تمامی افراد یک فاصله دارد و لذا چشم هر فرد باید از این نظر بررسی و بر اساس آن عینک ساخته شود.

این موضوع در کودکان چقدر حساسیت دارد؟

انتخاب عینک در کودکان حساسیت بیشتری دارد ،کودکی برای رشد بینایی افراد سن حساسی است و فاصله کانونی، فاصله

اپ تی جی چشم، فاصله دو مردمک، مهم است. اگر در کودکانی که "تنبلی چشم" دارند، این فاصله رعایت نشود، ممکن است مشکلات چشمی آن ها حتی بدتر شود. نمونه های زیادی از این مورد دیده شده است. بنابراین بررسی چشم کودکان باید با حساسیت بیشتری انجام شود و برای تهیه فریم حتماً باید به اپتومتریست مراجعه شود.

زمانی که از عینک آفتابی نامناسب و غیر استاندارد استفاده می شود آسیب زیادی به چشم می رسد به این دلیل که مردمک چشم در محیط تاریک گشاد می شود و زمانی که عینک آفتابی غیر استاندارد استفاده کنیم، مردمک چشم، پشت عدسی باز می‌شود و نور مضر خورشید و اشعه یو وی با شدت بیشتری به چشم تابیده می شود، در نتیجه به لنز و شبکیه آسیب می‌زند

ستفاده از عینک آفتابی برای کودکان تا چه حد ضرورت دارد و اگر این عینک ها از مراکز معتبر خریداری نشوند چه مشکلاتی به همراه دارد؟

آفتاب و اشعه " یو وی" تأثیرات مخربی برای چشم افراد ایجاد می کند، این قضیه در کودکان حساسیت بیشتری دارد. آب مروارید و کاتاراگ یکی از مشکلاتی است که به دلیل عوارض آفتاب ایجاد می‌شوند."ناخنک" هم از عوارض دیگر اشعه "یو وی" خورشید است. اگر عینک نامناسبی استفاده شود که فاکتورهای علمی در ساخت آن لحاظ نشده باشد، ممکن است چشم افراد به ویژه کودکان آسیب جدی بینند، عینک آفتابی باید پلاریزه باشد و "یو وی" عینک در نظر گرفته شود.

زمانی که از عینک آفتابی نامناسب و غیر استاندارد استفاده می شود آسیب زیادی به چشم می رسد به این دلیل که مردمک چشم در محیط تاریک گشاد می شود و زمانی که عینک آفتابی غیر استاندارد استفاده کنیم، مردمک چشم، پشت عدسی باز می‌شود و نور مضر خورشید و اشعه یو وی با شدت بیشتری به چشم تابیده می شود، در نتیجه به لنز و شبکیه آسیب می‌زند اما اگر این عدسی ها یووی۴۰۰ و پلاریزه باشند و استانداردهای علمی را داشته باشند، هیچ مشکلی برای چشم ایجاد نمی کنند به همین دلیل افراد باید برای خرید عینک آفتابی به مراکز دارای مجوز مراجعه کنند.

آیا با توجه به شرایط فعلی که افراد بویژه کودکان و نوجوانان استفاده بیشتری از وسایل الکترونیکی دارند، آماری مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان به مشکلات بینایی وجود دارد؟

آمار دقیقی برای مسئله وجود ندارد. اما در این چند ساله که به دلیل شرایط کرونا کار با وسایل الکترونیکی، انواع تب لت و گوشی های موبایل بیشتر شده است و کودکان معمولاً به صورت مجازی آموزش می بینند، این احتمال وجود دارد.
اما واقعیت این است که کار زیاد با وسایل الکترونیکی، خصوصا در فواصل نزدیک، باعث ضعف بینایی در فواصل دور می شود و به همین دلیل افراد باید هنگام استفاده از موبایل و لپ تاب فاصله مورد نیاز را رعایت کنند و این وسایل به چشم خیلی نزدیک نباشند؛ کار زیاد با لپ تاب و گوشی باعث خشکی در چشم ها می شود، بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از این وسایل هر از گاهی پلک زده تا سطح چشم مرطوب شود.

علاوه بر این از عینک های آنتی رفلکس استفاده کنند که برای دوری از خستگی چشم و کاهش عوارض اشعه مضر این وسایل خیلی مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha