برخلاف باور عموم که جراحی لاغری در زنان مانع فرزندآوری آنها می شود، تحقیقات نشان می دهند که انجام عمل های لاغری مثل بای پس، اسلیو و غیره قبل از اقدام به بارداری علاوه بر افزایش شانس باروری، باعث کاهش خطر سقط جنین می شود. جراحی لاغری هر روز محبوب تر و متداول تر می شود و زنان بیش از حد چاقی که در سنین بارداری هستند، این جراحی را قبل از اقدام به بارداری انجام می دهند.

آیا می توان بعد از عمل لاغری باردار شد؟

برخلاف باور عموم که جراحی لاغری در زنان مانع فرزندآوری آنها می شود، تحقیقات نشان می دهند که انجام عمل های لاغری مثل بای پس، اسلیو و غیره قبل از اقدام به بارداری علاوه بر افزایش شانس باروری، باعث کاهش خطر سقط جنین می شود. جراحی لاغری هر روز محبوب تر و متداول تر می شود و زنان بیش از حد چاقی که در سنین بارداری هستند، این جراحی را قبل از اقدام به بارداری انجام می دهند.

عمل لاغری انواع مختلفی دارد اما عمل اسلیو معده رایج ترین گزینه است. اگر برای این عمل به سراغ بهترین جراح لاغری بروید، آن را به صورت لاپاراسکوپی و بدون هیچ خطری انجام خواهد داد. در طول جراحی اسلیو حدود 80 درصد از معده برداشته و میزان غذای مصرفی محدود می شود.

آیا می توان بعد از عمل لاغری باردار شد؟

حقایقی درباره بارداری بعد از عمل لاغری

انجام عمل لاغری چه تاثیری بر باروری دارد؟ دوران بارداری بعد از عمل لاغری چگونه خواهد بود؟ در این قسمت درباره نکات مهمی از بارداری بعد از جراحی لاغری صحبت می کنیم.

  1. احتمال افزایش باروری برای شما

خانم ها می توانند بعد از جراحی لاغری باردار شوند. در واقع، جراحی لاغری می تواند تغییر مثبتی در شانس باروری خانم های بسیار چاق ایجاد کند. تخمک گذاری در خانم هایی که از چاقی مفرط رنج می برند، کمتر است. بعد از جراحی، تخمک گذاری بطور مرتب و آنطور که باید انجام می شود.

حتی اگر ناباروری در خانم های بیش از اندازه چاق متاثر از سندروم پلی کیستیک (PCOS) باشد، باز هم جراحی لاغری می تواند در رفع آن موثر واقع شود. دلیل این امر این است که جراحی، تغییرات هورمونی مرتبط با این سندروم را بهبود می بخشد.

کاهش حتی 5 درصد از اضافه وزن می تواند عدم تخمک گذاری مرتبط با چاقی را معکوس کند. یک مطالعه نشان داده است که 70 نفر از 98 زنی که تخمک گذاری نداشتند، طی چند ماه پس از جراحی لاغری، چرخه های قاعدگی طبیعی را شروع کردند. کسانی که شروع به تخمک گذاری کردند، نسبت به کسانی که اینگونه نبودند کاهش وزن بیشتری داشتند.

آیا می توان بعد از عمل لاغری باردار شد؟

  1. کمی قبل از اقدام به بارداری صبر کنید

بهتر است بلافاصله بعد از عمل های اسلیو و بای پس اقدام به بارداری نکنید. اگر مدتی را صبر کنید تا به وزن ثابتی برسید، حاملگی راحت تری را تجربه خواهید کرد. بدن بعد از جراحی تغییرات و کاهش وزن زیادی را متحمل می شود که می تواند برای جنین در حال رشد مشکل ساز باشد. انتظار برای باردار شدن همچنین به شما این امکان را می دهد تا قبل از باردار شدن به اهداف کاهش وزن خود دست پیدا کنید.

اکثر متخصصان برای محافظت از مادران و نوزادانشان در برابر سوء تغذیه احتمالی توصیه می کنند که زنان حداقل تا یک سال پس از جراحی لاغری باردار نشوند. این کار به بدن شما زمان کافی برای رسیدن به وزن ثابت و مطلوب را می دهد. به علاوه، باعث کاهش مشکلات احتمالی ناشی از کمبود مواد مغذی می شود که اغلب پس از جراحی لاغری بروز می کنند.

  1. مصرف مواد مغذی را فراموش نکنید

پس از هر نوع عمل لاغری، بدن شما غذا را مانند گذشته جذب و هضم نمی کند. بیماران برای جلوگیری از مشکلات شدید پزشکی به دلیل سطوح پایین ویتامین و مواد معدنی، باید مادام العمر از ویتامین ها و مواد معدنی مکمل استفاده کنند.

مواد مغذی مورد توجه پس از جراحی لاغری عبارتند از پروتئین، B12، آهن، فولیک اسید، کلسیم و ویتامین D. همانطور که می دانید، مصرف مواد مغذی کافی در طول بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و کمبود این مواد باعث بروز مشکلاتی اعم از کم خونی مادر، زایمان زودرس و نوزاد کوچکتر از حد استاندارد می شود.

پزشکتان با یک آزمایش خون ساده در آغاز و در طول دوران بارداری می تواند سطح مواد مغذی موجود در بدن مادر را بررسی کرده و مکمل های لازم را تجویز نماید. در ضمن می توانید در طول این دوره از راهنمایی های یک متخحصص تغذیه که با پروسه جراحی لاغری آشنایی دارد، کمک بگیرید.

آیا می توان بعد از عمل لاغری باردار شد؟

  1. کاهش برخی عوارض

زمانی که بعد از عمل وزن کم می کنید، خطرات و عوارض چاقی هم کاهش پیدا می کند. این عوارض شامل موارد زیر می گردد.

  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی (اختلال فشار خون در بارداری)
  • کوریوآمنیونیت (عفونت مایع کیسه جنین و غشاهای اطراف کودک)
  • زایمان سزارین
  • ماکروزومی (کودک بزرگتر از حد استاندارد)
  • پذیرش در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU)
  1. مراجعه به متخصص زنان و زایمان آشنا به جراحی لاغری

مراقبت از خانم هایی که بعد از یک عمل لاغری باردار شده اند، نیاز به دانش ویژه ای دارد. پزشک متخصصی که انتخاب می کنید باید به طور مرتب و دوره ای از شما آزمایش خون بگیرد تا نیاز بدن به مواد مغذی و معدنی را تشخیص دهد. سونوگرافی هم برای نظارت بر رشد و کیسه آب جنین ضروری است.

از آنجایی که جراحی لاغری نسبت به گذشته متداول تر شده، بسیاری از متخصصان زنان و زایمان می دانند زنانی که تحت عمل چاقی قرار گرفته اند، در دوران بارداری به چه چیزهایی نیاز دارند. اما در برخی موارد، متخصص دانش لازم را در این زمینه ندارد و شما به متخصص طب مادر و جنین (MFM) ارجاع خواهید شد. شاید فقط برای مشاوره به این متخصص مراجعه کنید، اما بسته به نیازهای سلامتی تان، ممکن است در تمام دوران بارداری و زایمان از شما مراقبت کنند.

برای داشتن بارداری سالم بعد از عمل لاغری چه باید کرد؟

انتخاب های سالم می تواند به شما در گذراندن یک بارداری سالم و بی خط کمک کند. خوردن غذای خوب و فعال بودن مهم ترین کارهایی است که در طول این دوره باید انجام دهید. از راهنمایی ها و مشاوره های یک متخصص تغذیه بهره بگیرید تا مطمئن شوید که چه میزان از چه غذایی را بخورید. ورزش هایی مثل پیاده روی و شنا گزینه های خوبی برای فعال ماندن در طول حاملگی هستند.

منبع : https://www.noskhe.com/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha