سلامت نیوز: مشاهدات عینی از مراکز درمانی و مطب برخی پزشکان عفونی نشان می‌دهد که تعداد بیماران با علائم سرماخوردگی نسبت‌به دو هفته قبل افزایش قابل‌توجهی دارد؛ البته این بیماران و حتی برخی از هموطنان خود فکر می‌کنند که سرماخوردگی دارند اما در اصل آن‌ها به سویه جدید کرون یا همان امیکرون مبتلا شده‌اند.

گردش 40درصدی امیکرون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، موردی که با توجه به گستردگی واکسیناسیون در ماه‌های اخیر موجب شده ایمنی مناسبی ایجاد شده و افرادی که مبتلا می‌شوند در خیال خود یک سرماخوردگی ساده را متصور شوند. این در حالی است که افرادی که واکسن نزده یا دچار بیماری‌های خاص هستند همچنان هدف نخست امیکرون هستند.

ساده‌انگاری درباره امیکرون اصلی‌ترین مشکلی است که این روزها در گوشه و کنار کشور دیده می‌شود. بسیاری از هموطنان کشنده بودن امیکرون را باور ندارند و آن را محدود به یک سرماخوردگی ساده می‌دانند. این در حالی است که یافته‌های علمی نکات دیگری را نشان می‌دهد. همچنین کادر درمانی و مسوولان وزارت بهداشت و درمان مدام درباره رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هشدار می‌دهند.

روز گذشته نیز دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه درحال‌حاضر حدود ۴۰درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه امیکرون است، گفت: درصد ابتلا به امیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور درحال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده امیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.دکتر مسعود یونسیان با اشاره به وضعیت ابتلا به امیکرون و مقایسه آن با یک سرماخوردگی ساده ازسوی برخی افراد یادآور شد: زمانی که تعداد موارد افزایش می‌یابد، طبیعی است که منجر به مرگ‌ومیر هم می‌شود.
 
آمار روزهای شنبه کاهش می‌یابد
وی در ادامه تاکید کرد: تعداد موارد بیماری هم در 
هفته گذشته از روز شنبه تا جمعه، به‌شکل منظمی درحال افزایش بود؛ البته شنبه یک کاهش داشتیم اما باید توجه کرد که معمولا روزهای جمعه و روزهای تعطیل تعداد موارد کمتری داریم. موارد ابتلایی را که در روز جمعه گزارش می‌کنیم، مواردی هستند که از پنجشنبه تا صبح جمعه شناسایی شدند و همیشه شنبه‌ها کاهش موارد داریم؛ بنابراین کاهشی که شنبه هفته جاری نسبت‌به روزهای گذشته داشتیم، خیلی قابل استناد نیست و باید روزهای دیگر را مدنظر قرار داد.
 
امیکرون هفته‌ای 10درصد بیشتر می‌شود
یونسیان با تاکید بر روند افزایشی امیکرون در کشور 
اظهار داشت: طی چهار هفته گذشته، تقریبا موارد امیکرون هفته‌ای ۱۰درصد افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که چهار هفته گذشته، هشت درصد موارد ابتلا را شامل می‌شد، در سه هفته گذشته ۱۸درصد، در دو هفته گذشته ۳۳درصد و در هفته اخیر هم ۴۳درصد موارد ابتلا را شامل می‌شده است. دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ادامه داد: در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده امیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود. یونسیان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک، هم از نظر حضور در اجتماعات و ... بسیار پایین آمده است. از طرفی نه دولت اعمال محدودیت را تشدید کرده و نه مردم همراهی کرده‌اند. وقتی دولت سخت‌گیری ندارد، مردم هم همراهی نمی‌کنند.
 
فریب نخوریم
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا یادآور شد: از نظر بهداشتی هم نباید به محض فروکش کردن یک موج، فکر کنیم که همه چیز تمام شده است. نباید فریب ادعاهایی نظیر اینکه امیکرون پایان کروناست خورد. درحالی‌که اینطور نیست. هنوز میلیون‌ها نفر در دنیا واکسن تزریق نکرده‌اند و احتمال جهش‌های دیگری هم وجود دارد که ممکن است شدید باشند.


یونسیان درباره شیوه تست‌گیری کرونا در کشور هم گفت: صاحب‌نظران اعلام می‌کنند که کیت‌های PCR توانایی تشخیص کرونا را دارند. برای تعیین نوع سویه و واریانت هم به توالی‌یابی نیاز داریم. بر این اساس در کشور قابلیت تشخیص امیکرون وجود دارد و نگرانی نداریم. بااین‌حال مشاهدات برخی پزشکان نشان می‌دهد که برخی افراد علائم امیکرون را دارند اما تست‌شان مثبت نمی‌شود.

حال درباره اینکه آیا این موارد کروناست یا آنفلوآنزا و ... درحال‌حاضر نمی‌توان اظهارنظر کرد اما نکته‌ای را که باید طی روزهای آینده تعیین تکلیف کنیم، این است که آیا واقعا کیت‌های PCR ما به‌درستی توانایی تشخیص امیکرون را هم دارند یا خیر؟حال اگر پاسخ این سوال با قطعیت مثبت باشد، پاسخ من هم به این سوال که آیا نسبت تست‌هایی که انجام می‌دهیم، کافی بوده یا خیر، مثبت است اما اگر واقعا پایین بودن درصد مثبت تست‌های ما ناشی از این باشد که به کیت جدیدی نیاز داریم، آن زمان وضعیت متفاوت می‌شود.


وی درباره وضعیت واکسن‌نزده‌ها، گفت: بالای ۱۰درصد جمعیت واجد شرایطی که باید واکسن تزریق می‌کردند، این اقدام را انجام نداده‌اند. همچنین از کل جمعیت کشور هم ۱۶.۵میلیون نفر کودک زیر ۱۲سال واکسن تزریق نکرده‌اند. این تعداد می‌توانند آلوده شوند و درصد عمده‌ای از آن‌ها می‌توانند دیگران را آلوده کنند و از این نظر نگرانی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha