سلامت نیوز:وزارت بهداشت دیروز دوشنبه از شناسایی سه هزار و 163بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور خبر داد. این در حالی است که تا روز یکشنبه موارد ابتلا دست‌کم حدود هزار مورد پایین‌تر اعلام می‌شد. افزایش آمار ابتلا به کرونا می‌تواند به معنای تحقق پیش‌بینی‌ها از شکل‌گیری موج ششم کرونا با سویه اومیکرون باشد.

نشانه‌های ورود به پیک ششم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی مقابله با کرونا می‌گوید 40درصد موارد کرونا که در گردش است، از سویه جدید این ویروس است. تنها راه پیش رو برای در امان ماندن از این موج، دریافت واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در غیر این صورت باید شاهد افزایش موارد مرگ‌ومیر در روزهای آینده باشیم.

 آخرین آمار کرونایی کشور

در آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت که دیروز منتشر شد آمده: از یکشنبه تا دیروز دوشنبه ۲۷دی سه هزار و ۱۶۳بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۳۸نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۲۲۴هزار و ۱۹۶نفر رسید. در این مدت، ۲۰بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲هزار و ۹۵نفر رسید. تا کنون ۶میلیون ۶۶هزار و ۸۱۹نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. هزارو ۳۱۳نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 40درصد از موارد کرونایی از سویه اومیکرون است

خبر ابتلای بیش از سه هزار نفر به ویروس کرونا در حالی است که آمارهای اخیر وزارت بهداشت حاکی از روند کاهش ابتلا به این ویروس در طی روزهای گذشته بود. حالا آن‌طور که پیداست پیش‌بینی‌ها درباره شکل‌گیری موج ششم کرونا با سویه اومیکرون در حال محقق شدن است. مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ به ایسنا می‌گوید: اکنون حدود ۴۰درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه اومیکرون است.

درصد ابتلا به این سویه و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اومیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود. او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از نوع سویه اومیکرون است، افزود: طبیعتاً این درصد در حال افزایش است. همچنین تعداد موارد بیماری هم در هفته گذشته از روز شنبه تا روز جمعه، به شکل منظمی در حال افزایش بود.

البته شنبه یک کاهش موارد داشتیم، اما باید توجه کرد که معمولاً روزهای جمعه و روزهای تعطیل تعداد موارد کمتری داریم. موارد ابتلایی را که در روز جمعه گزارش می‌کنیم، مواردی هستند که از پنجشنبه تا صبح جمعه شناسایی شدند و همیشه شنبه‌ها کاهش موارد داریم؛ بنابراین کاهشی که شنبه هفته جاری نسبت به‌روزهای گذشته داشتیم، خیلی قابل استناد نیست و باید روزهای دیگر را مدنظر قرار داد.

 اومیکرون هفته آینده ویروس غالب کشور می‌شود

یونسیان با بیان اینکه واقعیت این است که سویه اومیکرون افزایش‌یافته است، گفت: به‌طوری‌که طی چهار هفته گذشته، تقریباً موارد اومیکرون هفته‌ای ۱۰درصد افزایش‌یافته است. به‌طوری‌که چهار هفته گذشته، هشت درصد موارد ابتلا را شامل می‌شد، در سه هفته گذشته ۱۸درصد، در دو هفته گذشته ۳۳درصد و در هفته اخیر هم ۴۳درصد موارد ابتلا را شامل می‌شده است؛ بنابراین درصد ابتلا به اومیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم. او ادامه داد: در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اومیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.

البته در حال حاضر هم در برخی استان‌ها طبق نمونه‌گیری‌های انجام‌شده، اومیکرون غالب بوده است. منتها ازآنجایی‌که نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی انجام نمی‌شود، خیلی نمی‌توانیم روی درصدهایی که از استان‌ها می‌آید، استناد کنیم. اگر نمونه‌گیری تصادفی انجام می‌دادیم، می‌توانستیم با اطمینان بیشتری صحبت کنیم. بااین‌حال با هر روشی که نمونه‌گیری را انجام داده باشیم، مشخص است که طی چهار هفته اخیر به‌طور متوسط هر هفته ۱۰درصد افزایش داشتیم و با هر روالی که نمونه‌گیری کرده باشیم، شاهدیم که سهم اومیکرون در حال افزایش است و انتظار داریم که در هفته آینده، اومیکرون در کشور غالب شود.

 ۱۰درصد واجدین شرایط واکسن، هنوز واکسینه نشده‌اند

یونسیان در پایان صحبت‌هایش درباره ویژگی‌های پیک ششم کرونا گفت: یکی از ویژگی‌های پیک ششم کرونا این است که تعداد زیادی از افراد بدون علامت یا کم علامت مبتلا می‌شوند، اما افرادی که واکسن تزریق نکرده باشند، ممکن است که درصد موارد شدید بیماری در آن‌ها بیشتر باشد؛ بنابراین افراد واکسن نزده یا افرادی که واکسیناسیونشان کامل نشده است، در خطر بیشتری هستند.
او گفت: انتظار داریم که افرادی که دو نوبت واکسنشان را دریافت کرده باشند، ابتلایشان به اومیکرون خفیف‌تر باشد. توصیه می‌کنم که مردم با هر علامتی به بیمارستان و پزشک مراجعه نکنند؛ چراکه اکثر موارد خفیف بوده و با درمان علامتی بهبود می‌یابند، درصد ناچیزی هم ممکن است نیاز به مراجعه داشته باشند که آن‌ها ممکن است که تنگی نفس یا تب داشته باشند، مابقی موارد با درمان‌های علامتی بهبود می‌یابند، اما باید مراقب باشند که دیگران را آلوده نکنند.

 سه فوتی در اثر اومیکرون در یزد

محسن میرزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز از افزایش موارد ابتلا به اومیکرون در استان خبر داده و می‌گوید تاکنون سه نفر بدر استان یزد به دلیل ابتلا به اومیکرون فوت کردند. میرزایی با اشاره به‌ضرورت استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع اومیکرون، به خبرگزاری فارس گفته: طبق آخرین بررسی‌ها، آمار مبتلایان به اومیکرون در استان به ۴۳مورد رسید. او اضافه کرده است که طبق آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده سه نفر شهروندان استان یزد به این سویه جدید مبتلا به خاطر عوارض ناشی از آن فوت کردند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: دو نفر از افراد فوت‌شده ساکن یزد و یک نفر ساکن شهرستان اردکان بود.

 فوتی‌های ناشی از اومیکرون به پنج نفر رسید

این در حالی است که دو روز پیش محمد هاشمی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت گفته بود هر کدام از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد یک فوتی ناشی از سویه اومیکرون ویروس کرونا داشته‌اند. با این حساب اومیکرون تا کنون دست‌کم پنج فوتی در کشور داشته است؛ اما احتمالاً هفته‌های آینده با رسیدن به پیک ششم کرونا احتمال شاهد مرگ‌ومیرهای بیشتری خواهیم بود. در چنین شرایطی متخصصان بر رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و دریافت هر سه دوز واکسن کرونا تأکید دارند. این در حالی است که بیش از ۱۰درصد جمعیت از افرادی که واجد شرایط، هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. به گفته مسعود یونسیان این رقم در کنار ۱۶.۵میلیون نفر کودک زیر ۱۲سال می‌تواند موج نگران‌کننده‌ای را به راه بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha