سلامت نیوز : در حالی‌که هفته گذشته شاهد روند کاهشی مبتلایان به کرونا در کشور بودیم، نمودار ابتلا به این ویروس از دو روز گذشته روند صعودی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد زنگ خطر اومیکرون به صدا در آمده است.

زنگ خطر اومیکرون به صدا در آمد

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، روند افزایشی موارد ابتلا به ویروس کرونا از روز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و در روز ۲۷ دی ماه به شناسایی ۳ هزار و ۱۶۳ بیمار با تست مثبت کرونا رسید. این روند در روز ۲۸ دی ماه نیز ادامه پیدا کرد و به ۳ هزار و ۶۵۳ نفر رسید.

با این روند به نظر می‌رسد که اومیکرون دست به کار شده تا این روند صعودی را به سرعت بالا ببرد. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، در روز ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳ هزار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده که در یک ماه اخیر بی سابقه است. وضعیتی که در روز ۲۸ دی ماه نیز همچنان صعودی بود.

زنگ خطر اومیکرون به صدا در آمد
روند افزایشی مبتلایان کرونا در روزهای اخیر

کارشناسان بهداشت و درمان بارها پیش از این اعلام کرده بودند که سرعت سرایت اومیکرون به نسبت سویه‌های قبلی کرونا بسیار بیشتر است. تجربه‌ای که در هفته‌های اخیر در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا مشاهده می‌شود.

جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در این زمینه گفت: سرایت پذیری اومیکرون بسیار بالا است. خیلی از کشورهایی که درصد بالای واکسن داشتند، وقتی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، پیک بالایی زدند و ما هم باید رعایت کنیم. الان هم درخواست داریم که مردم برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند. پوشش دوز سوم واکسن کرونا مناسب نیست و حدود ۱۷ درصد است و باید به بالای ۸۰ درصد برسد تا اگر بیمار شدیم، بیماری در حد زیادی ما را درگیر نکند. افرادی که هنوز واکسن نزدند هم باید به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنند.

هرچند اعلام شده که تاکنون ۳ نفر از سالمندانی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده بودند، به دلیل ابتلا به سویه جهش یافته اومیکرون، فوت کرده‌اند و حتی افزایش محسوسی در فوتی‌های کرونا مشاهده نمی‌شود، اما روند ابتلا به کرونا در شاخه صعودی قرار گرفته است.

شاید حدود ۱۲ هزار مبتلا به اومیکرون داشته باشیم

موضوع قابل توجه دیگر، احتمال غالب شدن سویه اومیکرون در کشور در هفته‌های پیش رو است. هرچند دلیلی برای انجام تست مختص اومیکرون برای همه مبتلایان نیست، اما با توجه به روند افزایشی که در یک هفته اخیر مشاهده می‌شود، باید بپذیریم که کم کم اومیکرون جای دلتا را در کشور خواهد گرفت.

جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در این زمینه گفت: وضعیت اومیکرون هر هفته رصد می‌شود و تاکنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به این سویه شناسایی شده است. موارد هفته جدید حدود ۲۰۵ مورد بوده و این نشان می‌دهد که این سویه در حال افزایش است و چون از همه تست اومیکرون نمی‌گیریم، این عدد باید ضرب در ۶۰ شود؛ یعنی شاید حدود ۱۲ هزار مورد مبتلا به اومیکرون داشته باشیم.

وی ادامه داد: اومیکرون سرایت بالایی دارد در مدت زمان کمی جایگزین دلتا می‌شود، پس خیلی فرصت نداریم و از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند. الان محدودیت تزریق واکسن نداریم پس از مردم تقاضا می‌کنم برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند.

تست‌ها کم است

تعداد کم تست‌های کرونا و عدم دسترسی به تست رایگان، یکی از دلایل عدم شناسایی به موقع بیماران است. زیرا بسیاری از افراد به دلیل دسترسی سخت به تست رایگان، به دنبال انجام تست نرفته و به گمان این‌که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزای فصلی شده‌اند، همچنان به مراودات خانوادگی و کاری خود ادامه داده و باعث انتقال ویروس به سایر افراد می‌شوند. اتفاقی که می‌تواند برای سالمندان و بیماران خاص خطرناک باشد.

روند تست‌های کرونا در هفته‌های اخیر در محدوده ۹۰ هزار تا ۱۰۲ هزار تست در روز ادامه داشته و تقریبا از اواسط دی ماه این روند دچار سقوط تا روزانه ۸۱ هزار تست کرونا شد.

زنگ خطر اومیکرون به صدا در آمد
جدول تعداد تست‌های روزانه کرونا از ۱۵ تا ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰

بر اساس جدول تعداد تست‌های روزانه کرونا از ۱۵ تا ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ که در بالا مشاهده می‌شود، این روند کاهشی که حدود ۱۲ روز ادامه داشت، کم کم به سمت افزایش سوق پیدا کرده، اما همچنان نمی‌توان این تعداد تست روزانه کرونا را برای شناسایی به موقع بیماران کووید ۱۹ مناسب ارزیابی کرد. در جدول بالا، ردیف پایین نشان دهنده مجموع تست‌های کرونا از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون است که بر این اساس، مجموع تست‌های کرونا تا روز ۲۸ دی ماه به ۴۳ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۷۱ تست رسیده است.

زنگ خطر اومیکرون به صدا در آمد
نمودار تست‌های روزانه کرونا از اول فروردین تا ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰

در نمودار تعداد تست‌های روزانه کرونا در کشور نیز روند کاهشی اخیر در تست‌های پی سی آر مشاهده می‌شود. هرچند کاهش شدید تست‌های روزانه در نیمه اول تابستان ۱۴۰۰ مشهود است، اما پس از آن، تعداد تست‌های روزانه بیش از ۹۰ هزار تست بود و حتی در برخی بازه‌های زمانی به بیش از ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تست روزانه در کشور نیز رسیدیم. قدر مسلم ارزش و اهمیت تست کرونا و در دسترس قرار داشتن و هزینه آن، برای جلوگیری از پیش رفت بیماری و قرنطینه و ایزوله به موقع بیماران بسیار اهمیت دارد. موضوعی که مورد غفلت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واقع شده و تنها بر دو طبل پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن کرونا کوبیده می‌شود و در عمل خبری از گسترش تست‌های روزانه یا احیای مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای انجام تست پی سی آر نیست.

علی رضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از این در همین رابطه گفته بود: از ابتدای زمانی که تعداد تست‌های تشخیصی ما شروع به کاهش کرد، به اهمیت این موضوع اشاره کردم. باید ظرفیت‌های تست‌مان را افزایش دهیم. در حال حاضر عنوان می‌کنند که اومیکرون ضعیف‌تر است و معمولا افراد وقتی که به بیماری تنفسی مبتلا می‌شوند که ضعیف‌تر است، می‌گویند اومیکرون است و عیبی ندارد. در حالی که این موضوع باعث می‌شود، در زمینه میزان شیوع کرونا و اومیکرون در کشور دچار خطا شویم. بنابراین در این مرحله باید سطح تست‌ها را افزایش داده و موارد بیشتری را تشخیص دهیم. همچنین باید پایش ژنتیکی انجام دهیم تا نسبت به تغییراتی که ویروس در ایران انجام می‌دهد، اشراف مناسبی داشته باشیم. بر همین اساس حتما باید تعداد تست‌ها را افزایش دهیم.

ناجی اظهار کرد: اگر شاهدیم که در آمریکا یا کشورهای دیگر تعداد موارد مثبت افزایش یافته، به دلیل افزایش تست‌ها است که می‌توانند مبتلایان بیشتری را شناسایی کنند. هرچقدر تعداد تست‌ها را بالا ببریم، به نفع‌مان است تا بتوانیم تعداد بیشتری از بیماران را شناسایی کنیم. در ایران به انجام روزانه ۱۲۰ هزار تست رسیده بودیم و نباید اجازه دهیم که تعداد تست‌ها کاهش یابد. باید حساسیت‌مان را افزایش داده، همه موارد مشکوک را تست کنیم تا متوجه شویم که در کشور چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد.

مدارس حضوری در شرایط اومیکرون

در شرایطی که تعداد مبتلایان به کرونا در حال افزایش است، حضوری شدن مدارس در دستور کار قرار گرفته است. هرچند با وجود افزایش موارد ابتلا، موارد بستری و فوتی کرونا هنوز در مسیر افزایش قرار نگرفته است، اما به واسطه دانش آموزان می‌توان نگران انتقال ویروس به خانه‌ها و ابتلای سالمندان بود.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس گفت: تاکنون حدود ۹۴ درصد از معلمان واکسینه شده و در حدود ۸۵ درصد دانش‌آموزان نیز دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند، لذا با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان با رعایت پروتکل‌ها در محیط مدرسه وجود دارد. تلاش کرده‌ایم شرایط حضور دانش آموزان را در تمام مدارس مهیا کنیم، ولی اگر تحت هر شرایطی درصد اندکی از مدارس در مناطق شهری، هنوز موفق به ایجاد شرایط لازم برای بازگشایی کامل نشده باشند، می‌توانند از طریق روش‌های منعطف و گروه بندی دانش‌آموزان، امر آموزش را ادامه دهند.

جندقی، رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد برگزاری حضوری امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و دایر شدن کلاس‌های حضوری بیان کرد: توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا به حضوری برگزار شدن امتحانات و حضور دانشجویان و دانش آموزان سر کلاس است و برای  همه این‌ها پروتکل بهداشتی وجود دارد که ابلاغ شده است و باید اهتمام ویژه در زمینه استفاده از ماسک وجود داشته باشد و واکسیناسیون کامل باشد. همچنین تهویه در محیط مهم است و با اتمام زمستان وجود تهویه راحت‌تر می‌شود. همچنین اگر بیمار بودند به هیچ عنوان نباید سر کلاس حاضر شوند و در قرنطینه باشند.

وی اظهار کرد: اگر واکسیناسیون و بیماریابی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی صورت گیرد، حتما کاهش بیماری خواهیم داشت؛ اما شرط آن انجام این موارد است. بررسی‌های ما نشان داده که این موارد افزایش یافته است، زیرا مردم خطر را درک کردند، اما برخی هم کمتر رعایت می‌کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد که اگر مدارس و دانشگاه‌ها به طور کامل بازگشایی شده و اگر جامعه با روش‌های مختلف به تزریق واکسن کرونا در نوبت‌های اول و دوم و سوم تشویق نشوند، این روند صعودی ابتلا می‌تواند بهمن و اسفند سختی را به دنبال داشته باشد.

سرعت سرایت اومیکرون به مراتب بیشتر از دلتا است و تصمیم‌گیری‌های محدود کننده بر اساس وضعیت بستری که تاکنون در کشور انجام شده، نمی‌تواند مانع این روند سریع گسترش اومیکرون باشد. در این صورت باید در انتظار وقوع موج ششم کرونا در دو ماه پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha