با وجود گذشت تقریباً دو سال از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، کماکان تب حاصل از بیماری‌زایی ناشی از واریانت‌های مختلف این ویروس خاموش نشده است. امیکرون، واریانت جدیدی از ویروس کرونا است که دوره نهفتگی کوتاه‌تر و قدرت سرایت بیشتری دارد. در این مطلب به بررسی اینکه علائم کرونا امیکرون چیست و چه خصوصیاتی دارد می‌پردازیم.

آیا علائم کرونا امیکرون با کرونای قدیمی متفاوت است؟

امیکرون چیست؟

ویروس‌ها ارگانیسم‌های بیماری‌زایی هستند که نه می‌توان آن‌ها را کاملاً زنده و نه می‌توان به‌عنوان یک موجود غیرزنده دسته‌بندی کرد. ساختار ویروس‌ها به‌طورکلی شامل مقداری ماده ژنتیکی و یک پوشش می‌باشد، علاوه‌بر این‌ها، ویروس‌های مختلف ممکن است، حاوی پروتئین‌ها و مولکول‌های دیگری نیز باشند.

ویروس‌ها با توجه به ویژگی‌های کلی‌ای که بیشتر بر اساس ماده وراثتی و پوشش آن‌ها تعیین می‌شود، در گونه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در بین ویروس‌های یک گونه نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که درواقع به هرکدام از آن‌ها واریانت گفته می‌شود. در حین تقسیم ویروس‌ها در بدن میزبان، بر اثر جهش‌ها، واریانت‌های جدیدی شکل می‌گیرند.

برای پاسخ به این سؤال که امیکرون چیست، باید بگوییم که امیکرون نام واریانت جدید ویروس کووید-19 است که اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد. امیکرون با اینکه ازنظر ویژگی‌های اصلی مانند همان ویروس کرونای مادر است، اما به دلیل تغییراتی که در آن رخ داده است، در بیماری‌زایی و فرار آن از سیستم ایمنی تفاوت‌هایی وجود دارد.

آیا علائم کرونا امیکرون با کرونای قدیمی متفاوت است؟

شیوع امیکرون

با توجه به شواهد موجود، احتمال انتشار امیکرون دو تا سه برابر سویه دلتا است. این سویه اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد و به سرعت در کشورهای مختلف انتشار یافت. درواقع گفته می‌شود که تعداد موارد ابتلا به امیکرون با سرعت چند برابری نسبت به سویه دلتا در حال افزایش هستند.

در سویه‌های دیگر کرونا، یک تا دو هفته طول می‌کشد تا علائم نمایان شوند. اما سویه امیکرون می‌تواند در کمتر از سه روز موجب بروز بیماری بالینی شود. علائم امیکرون اغلب سه تا پنج روز طول می‌کشد.

هنگامی که امیکرون در ایالات متحده شروع به افزایش کرد، بیمارستان‌ها با خطر کاهش تخت خالی مواجه شدند. با وجود رکوردشکنی موارد جدید، تعداد بستری‌های جدید با سرعت بسیار کمتری افزایش یافت. اگرچه این مایه تسکین است که  امیکرون به اندازه دلتا شدید نیست، اما ممکن است به دلیل مسری‌بودن خارق‌العاده، فشار زیادی بر بیمارستان‌ها وارد کند.

علائم امیکرون چیست؟

با توجه به تازه‌ بودن شیوع این واریانت، هنوز اطلاعات دقیقی در مورد آن در دسترس نیست، اما آمار کرونا در جهان حاکی از آن است که برای اکثر مردم، یا حداقل کسانی که واکسیناسیون خود را کامل کرده‌اند، به نظر می‌رسد این واریانت باعث بیماری خفیف‌تری می‌شود که می‌تواند شبیه سرماخوردگی معمولی باشد. درواقع علائم کرونا امیکرون شکل دیگری از همان بیماری اصلی کرونا است.

اصلی‌ترین علائم کرونا امیکرون عبارت‌اند از:

  • سرفه
  • ضعف و خستگی
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • گلودرد
  • سردرد

به گفته پزشکان، برخلاف واریانت‌های قبلی کرونا، از دست‌دادن حس چشایی و بویایی غیرمعمول به نظر می‌رسد. کسانی که واکسن نزده‌اند، ممکن است به نوع شدید بیماری مبتلا شوند و نیاز به بستری‌شدن داشته باشند که می‌تواند حتی مرگ‌ومیر را در پی داشته باشد.

کسانی که دوز بوستر یا دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، در صورت ابتلا به بیماری امیکرون، علائم خفیفی را تجربه خواهند کرد. کسانی که دو دوز واکسن زده‌اند اما هنوز دوز بوستر را دریافت نکرده‌اند، ممکن است به بیماری با شدت متوسط مبتلا شوند، اما اغلب به بستری شدن نیاز ندارند.

آیا علائم کرونا امیکرون با کرونای قدیمی متفاوت است؟

عوارض امیکرون

امیکرون عامل یک بیماری ویروسی تنفسی است که در صورت ابتلا به فرم شدید آن و درگیری گسترده ریه، در صورت تأخیر در بهبودی، ممکن است تا مدت‌ها تنگی نفس ایجاد شود.

همان‌طور که گفته شد، امیکرون در کسانی که واکسن خود را دریافت کرده‌اند، عفونت جدی‌ای ایجاد نمی‌کند، بنابراین آن‌چنان عارضه‌ای نخواهد داشت.

بیمارانی که علائمشان طول کشیده است، ممکن است ماه‌ها بعد از ابتلا، دچار خستگی، ریتم قلبی نامنظم و مشکلات متعددی را تجربه کنند. واکسن‌ها با کاهش طول مدت بیماری، باعث جلوگیری از بروز چنین عوارضی نیز می‌شوند.

در افرادی که نقص ایمنی دارند یا بیماری زمینه‌ای دارند، به علت استرس سیستمیک بدن، عوارض امیکرون می‌تواند شامل نارسایی ریوی، کلیوی و حتی قلبی باشد و درنهایت در صورت عدم کنترل و بهبودی، به مرگ منجر شود.

آیا امیکرون باعث ایجاد بیماری خفیف‌تر می‌شود؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کرونا امیکرون تمایل کمتری برای نفوذ به قسمت‌های تحتانی ریه دارد. البته این نکته هنوز اثبات نشده است. درواقع به نظر می‌رسد که امیکرون مانند برونشیت بیشتر در راه‌های هوایی(  برونش‌ها ) تکثیر می‌یابد تا خود سلول‌های ریوی. بنابراین افراد مبتلا به کرونا امیکرون، تنگی‌نفس کمتر و سرفه و خلط بیشتری دارند.

به گفته مرکز کنترل بیماری‌های واگیر (CDC)، افرادی که به سویه‌های دیگر ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، به دلیل ایمنی که بعد از ابتلا ایجاد شده است، در صورت برخورد با امیکرون، علائم خفیف‌تری خواهند داشت. البته این مورد به‌طور کامل در همه افراد یکسان نخواهد بود.

تشخیص امیکرون

مانند سایر واریانت‌های ویروس کرونا، تشخیص قطعی و اصلی امیکرون نیز با تست PCR است و نمی‌توان بر اساس علائم این بیماری را افتراق داد. هم اکنون سویه دلتا و ویروس آنفلوانزا در سراسر جهان در حال انتشار هستند که این سه ویروس اغلب علائم مشابهی دارند.

بنابراین برای افتراق امیکرون از سایر واریانت‌های کرونا و یا سرماخوردگی و آنفلوانزا نیاز به انجام تست اختصاصی است. پس اگر علائم بیماری دارید، برای محافظت از اعضای خانواده خود و دیگر افراد، حتماً تست بدهید.

آیا علائم کرونا امیکرون با کرونای قدیمی متفاوت است؟

درمان امیکرون

به‌طورکلی درمان بیماری‌های ویروسی حمایتی است. یعنی حفظ وضعیت نرمال و طبیعی بدن تا زمانی که سیستم ایمنی ویروس را پاک‌سازی کند. درمان امیکرون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، داروهای ضد ویروسی در کنترل عفونت ناشی از ویروس کرونا تأثیر زیادی ندارند. ممکن است نیاز به مصرف داروهای تب بر، کاهش دهنده التهاب، تنظیم‌کننده الکترولیت‌ها و اکسیژن‌تراپی باشد. بنابراین در صورتی که به امیکرون مبتلا شده‌اید و علائم شما در حال تشدید می‌باشد، به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید تا توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرید.

باید توجه داشته باشید که مؤثرتر از یک درمان موفق، یک پیشگیری موفق است. جهت پیشگیری از ابتلا به واریانت امیکرون سعی کنید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • حتماً واکسیناسیون خود را تکمیل کنید و دوز بوستر را هم دریافت کنید.
  • فاصله اجتماعی حداقل 1.5 متر را با افراد دیگر حفظ کنید.
  • دست‌های خود را منظم با آب و صابون بشویید.
  • ماسک بزنید.
  • پروتکل‌های پیشگیری را به‌طور کامل اجرا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha