سلامت نیوز:نتیجه نشست مشترک چهار وزیر برای تصمیم‌گیری درباره نحوه برگزاری کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه، یک خبر نگران‌کننده بود: با توافق وزرای کشور، بهداشت، علوم و آموزش‌وپرورش، حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی شد و صرفا در موارد استثنا، آموزش مجازی، مجاز و امکان‌پذیر است.

وزیر کشور: حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این تصمیم مشترک بین چهار وزیر در حالی اتخاذ شد که طبق هشدار اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، طی روزهای گذشته، هم میزان ابتلای امیکرون و هم شیوع کرونا از نوع دلتا، باز هم سیر صعودی داشته و آمار همه‌گیری در کشور (بستری‌ها، ابتلای جدید و مراجعات سرپایی) در حال بازگشت به وضعیت چند ماه گذشته است.

وزیر کشور: همه دانش‌آموزان باید از امروز در مدرسه حاضر شوند
احمد وحیدی؛ وزیر کشور دیروز با تاکید بر الزام حضور دانش‌آموزان در کلاس درس، در توجیه این اجبار برای گروه سنی کمتر از 18 سال با وجود آنکه این گروه سنی هنوز هم به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند، گفت: «ما هیچ آمار و گزارشی از ابتلا به علت حضور در کلاس درس نداریم؛ حتی یک مورد بحث مدارس و آموزش بحث مهمی است و چند نوبت در ستاد ملی مقابله با کرونا راجع به کاری که دنیا کرده، بحث و ارزیابی و در نهایت معلوم شد دنیا هم در هیچ جا حتی در شدیدترین شرایط، آموزش‌وپرورش را تعطیل نکرده‌اند و آموزش‌وپرورش برقرار بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که وقتی آموزش‌ها غیرحضوری است، ما دچار ضعف آموزشی می‌شویم و دانش‌آموزان دچار عقب‌ماندگی می‌شوند و لذا مکررا تاکید و در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری شد که مدارس باید باز باشند و دانش‌آموزان ما در مدارس حضور یابند و آموزش به شکل حضوری ادامه یابد. این یک امر مصوب است و وزیر آموزش‌وپرورش هم بارها تاکید کرده و استاندارهای ما کمک می‌کنند و اگر کمبودی در مدارس هست جبران می‌شود تا نشاط آموزشی را مجدد شاهد باشیم. گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد مشکلی در این حوزه نداشتیم و اولیا نگران نباشند.

به لحاظ واکسیناسیون در سطح خوبی هستیم و مدیریت هوشمند هم اعمال خواهد شد و جای نگرانی ندارد و ان‌شاءالله عزیزان ما در مدارس حضور می‌یابند و پروتکل‌ها رعایت می‌شود و لذا خانواده‌ها نباید نگران باشند. هر زمان وضعیت تغییر کرد وزارت بهداشت اعلام می‌کند و اگر لازم باشد تصمیم جدیدی گرفته شود، تصمیم اتخاذ خواهد شد. زمان اجرا از 28 دی و قرار است بلافاصله اجرا شود. از 28 دی، آموزش مجازی، اختیاری نیست و دانش‌آموزان باید سر کلاس بیایند و یک امر الزامی است. اگر در موارد خاصی در شهرستانی اتفاق خاصی افتاد برحسب شرایط تصمیم می‌گیرند.» این اعلام، دقایقی بعد از جلسه مشترک چهار وزیر رسانه‌ای شد. در جلسه مشترکی که دیروز و به دنبال دستور رییس‌جمهوری درباره ضرورت هماهنگی وزرای آموزش‌وپرورش، بهداشت، علوم و کشور برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برگزار شد، وحیدی با ابراز خرسندی از روند مناسب واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در کشور، اعلام کرد که دیگر دلیلی برای تداوم روند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و در توجیه توقف آموزش مجازی، اظهار کرد که آموزش مجازی به آینده علمی کشور آسیب می‌زند و بنابراین، برگزاری آنلاین هرگونه جلسه آموزشی شامل کلاس درس، امتحانات، جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی هم از روز 28 دی در سراسر کشور ممنوع است. 

به نظر می‌رسد که وزرای حاضر در این جلسه مشترک هم با اظهارات وزیر کشور همسو بودند چنانکه وزیر علوم هم با برگزاری تمام جلسات آموزشی به شکل حضوری موافقت خود را اعلام کرد و وزیر آموزش‌وپرورش هم برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس را یک ضرورت نجات‌بخش برای نظام آموزشی کشور دانست و تاکید داشت که این اتفاق باید در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد و البته دیروز هم ساعاتی بعد از این جلسه مشترک، بخشنامه ابلاغی سرپرست دفتر وزارتی وزیر آموزش‌وپرورش بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که خطاب به اعضای شورای معاونان، مدیران آموزش‌وپرورش استان‌ها و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی تاکید می‌کرد: «به پیوست تصویر نامه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تاکید ستاد مدیریت کرونا و ابلاغ ریاست‌جمهوری به برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش، جهت استحضار و اقدام لازم ابلاغ می‌شود.» اشاره این بخشنامه، متن نامه روز 26 دی وزیر کشور خطاب به وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش‌وپرورش و رییس دانشگاه آزاد بود که «اجبار»  به برگزاری حضوری تمام جلسات آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس را موکد کرده بود.

افزایش 13 درصدی آمار مبتلایان امیکرون در کشور ظرف 6 روز
هفته گذشته، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد که 27 درصد تست‌های مثبت کرونا، مبتلایان سویه امیکرون بوده‌اند. روز دوشنبه این هفته و به فاصله 6 روز، دبیر کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد که تعداد موارد امیکرون از تست‌های مثبت کرونا، به 43 درصد رسیده و این درصد، افزایش هم خواهد یافت. مسعود یونسیان در این هشدار، تاکید کرد: «طی چهار هفته گذشته، تقریبا موارد امیکرون هفته‌ای ۱۰ درصد افزایش یافته به‌طوری‌که چهار هفته گذشته، هشت درصد موارد ابتلا را شامل می‌شد، در سه هفته گذشته ۱۸ درصد، در دو هفته گذشته ۳۳ درصد و در هفته اخیر هم ۴۳ درصد موارد ابتلا از سویه امیکرون بوده است. بنابراین درصد ابتلا به امیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده امیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود. امیکرون هم می‌تواند بیماری شدید و هم مرگ به دنبال داشته باشد. زمانی‌که تعداد موارد افزایش می‌یابد، طبیعی است که منجر به مرگ هم می‌شود.» یونسیان با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک، هم از نظر حضور در اجتماعات و... بسیار پایین آمده چون نه دولت اعمال محدودیت را تشدید کرده و نه مردم همراهی کرده‌اند. وقتی دولت سختگیری ندارد، مردم هم همراهی نمی‌کنند.»

یونسیان در توضیح وضعیت تجهیزات تشخیصی سویه امیکرون در کشور گفت: «طی ۲۰ روز اخیر همواره کمتر از پنج درصد تست‌های‌مان مثبت بوده و این نشان می‌دهد که کمبود تست نداشتیم و در حال حاضر به اندازه کافی تست انجام می‌دهیم. صاحب‌نظران اعلام می‌کنند که کیت‌های PCR توانایی تشخیص کرونا را دارند اما مشاهدات برخی پزشکان نشان می‌دهد که برخی افراد علایم امیکرون را دارند، اما تست‌شان مثبت نمی‌شود. نکته‌ای را که باید طی روزهای آینده تعیین تکلیف کنیم، این است که آیا واقعا کیت‌های PCR ما به درستی توانایی تشخیص امیکرون را هم دارند یا خیر. اگر واقعا پایین بودن درصد مثبت تست‌های ما ناشی از این باشد که به کیت جدیدی نیاز داریم، آن زمان وضعیت متفاوت می‌شود. کماکان PCR تست تشخیصی کووید ۱۹ است، اما کشورهای زیادی در کنار این تست، تست‌های رپید را هم برای غربالگری مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر شاهد افزایش موارد باشیم، تعداد تست‌های‌مان ممکن است کم باشد و بنابراین جایگاه تست‌های رپید و سریع بعد از ارزیابی‌های علمی دقیق باید مشخص شود.»


با این توضیحات، اجبار به برگزاری کلاس درس حضوری در کشور در حالی است که وضعیت واکسیناسیون در کشور هم بر خلاف تصور دولت، رضایتبخش نبوده چنانکه در نیمه اول امسال به دلیل سوءمدیریت‌ها و کمبود شدید واکسن، جمعیت عظیمی از تزریق به هنگام واکسن محروم ماندند و پس از آن‌هم اختلال در اعتماد عمومی باعث مقاومت‌هایی در مقابل اصرار مسوولان برای تزریق دوز سوم واکسن شده چنانکه دیروز هم یونسیان در تحلیل وضعیت واکسیناسیون گفت: «نه واکسیناسیون دز دوم ما آن‌طورکه باید باشد اتفاق افتاد و نه واکسیناسیون دز سوم. دز دوم با دز سوم یک فاصله‌ای دارد که مقداری نگران‌کننده است.

وقتی تزریق واکسن دز اول در کشور به بالای ۶۰ میلیون رسیده، انتظار نداریم که تزریق دز دوم‌مان ۵۳ میلیون باشد. در عین حال بخشی از دز دومی‌ها تاخیر داشته و در تزریق واکسن تردید داشتند. تزریق دز اول و دوم جزو واجبات مقابله با این بیماری است. تزریق دز سوم هم توصیه می‌شود که حتما انجام شود، اما به‌رغم فراهم بودن واکسن و به‌رغم اینکه مطالعات نشان داده که هر واکسنی که تزریق کرده باشید، با تزریق دز سوم محافظت خوبی خواهید داشت، اما باز هم استقبال خوبی نشده و آنقدر نیست که برای پیشگیری از انتشار امیکرون خیال‌مان را راحت کند. درصد تزریق دز اول از کل جمعیت کشور ۷۲ درصد و در جمعیت واجد شرایط بالای ۱۲ سال ۹۰ درصد بوده است. همچنین تزریق دز دوم در کل جمعیت کشور ۶۳ درصد و در جمعیت واجد شرایط بالای ۱۲ سال ۸۰ درصد بوده است. در عین حال تزریق دز سوم واکسن در کل جمعیت کشور ۱۵ درصد و در جمعیت واجدین شرایط بالای ۱۲ سال ۱۸ درصد بوده است.

بالای ۱۰ درصد جمعیت واجد شرایطی که باید واکسن تزریق می‌کردند، این اقدام را انجام نداده‌اند. همچنین از کل جمعیت کشور هم ۱۶.۵ میلیون نفر کودک زیر ۱۲ سال واکسن تزریق نکرده‌اند. این تعداد می‌توانند آلوده شوند و درصد عمده‌ای از آنها می‌توانند دیگران را آلوده کنند و از این نظر نگرانی وجود دارد.» دیروز رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم اعلام کرد که میزان تزریق دز سوم واکسن از 17 درصد جمعیت هدف فراتر نرفته درحالی‌که برای مصونیت جمعیت، این عدد باید به 80 درصد برسد آن‌هم در شرایطی که میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.  اجبار به برگزاری حضوری کلاس‌های درس با دستور اکید وزیر کشور در حالی است که تقریبا به فاصله هر سه روز شاهد افزایش 400 بیمار به تعداد مبتلایان سویه امیکرون در کشور هستیم چنانکه روز یکشنبه تعداد مبتلایان امیکرون در کشور 1162 نفر اعلام شد و دیروز تعداد به ۱۵۳۳ نفر افزایش یافته بود علاوه بر آنکه نمودارهای منتشرشده توسط وزارت بهداشت نشان می‌دهد که آمار مراجعات سرپایی و ابتلا در کل کشور رو به افزایش رفته است. 

دیروز رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت یک خبر نگران‌کننده هم داد؛ هر آمار رسمی از تعداد مبتلایان امیکرون باید در عدد 60 ضرب شود تا تعداد نزدیک به واقعیت مبتلایان به دست آید. جعفر جندقی با توضیح بیشتر درباره این روش تخمین گفت: «امیکرون هر هفته رصد می‌شود. تاکنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به امیکرون شناسایی شده که موارد جدید هفته جدید حدود ۲۰۵ مورد بوده است. این سویه در حال افزایش است و چون از همه تست امیکرون نمی‌گیریم این عدد باید ضرب در ۶۰ شود؛ یعنی شاید حدود ۱۲ هزار مورد امیکرون داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha