سلامت نیوز: پنجم آذر ماه امسال بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مصرف مازوت برای نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی را ممنوع اعلام کرد.

مازوت سوزی برای حذف ماده 13

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، علی سلاجقه، رئیس پردیسان هم از واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها خواست تا به فکر سوخت جایگزین باشند. 11آذر داریوش گلعلیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران از تشکیل پرونده قضایی برای نیروگاه‌هایی که ممنوعیت مازوت را شکسته بودند خبر داد. همان زمان شورای شهر و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی از مصرف مازوت در کلانشهر اصفهان اظهار نگرانی کردند. «ایرج حشمتی»، مدیرکل محیط‌ زیست اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» استفاده از مازوت در این کلانشهر را به طور کامل رد کرد. گلعلیزاده هم اصفهان و کرج را از جمله کلانشهرهایی اعلام کرد که مازوت نمی‌سوزانند. اما نه تنها شکایت سازمان از نیروگاه‌های متخلف به جایی نرسید که استفاده از مازوت - دست کم- در اصفهان و کرج هم در دی ماه ثابت شد. همین موضوع انگیزه‌ای برای گفت‌وگوی روزنامه ایران با گلعلیزاده شد. او در این گفت‌وگو می‌گوید که نیروگاه‌ها به جای نصب سیستم کنترلی به‌دنبال حذف ماده 13 هوای پاک بودند! این ماده تنها در صورتی به وزارت نیرو اجازه مصرف مازوت را می‌دهد که نیروگاه‌ها روی خروجی‌های خود سیستم کنترلی آلودگی هوا نصب کنند.

نتیجه شکایت سازمان حفاظت محیط‌زیست از 11 نیروگاهی که مازوت می‌سوزاندند چه شد؟
نیروگاه‌ها اجازه دارند با هدف جلوگیری از اختلال در تأمین برق، از سوخت مایع، نفت، گاز یا مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین به‌صورت مدیریت شده استفاده کنند. این اجازه برای زمانی است که وضعیت شهرها در اضطرار آلودگی قرار ندارد. هر موقع شاخص آلودگی بالا رفت مصرف مازوت باید متوقف شود. این تصمیمی است که در سطح کلان گرفته شده است.


در حال حاضر مازوت در شرایط اضطرار آلودگی دارد مصرف می‌شود!
سازمان محیط‌ زیست می‌گوید، اگر قرار است که مازوت مصرف شود، نیروگاه‌ها حتماً باید سیستم کنترلی داشته باشند و خروجی دودکش آنها مطابق با استاندارد باشد. رویکرد سازمان همین است. ما نمی‌توانیم رأساً مخزن نیروگاهی را که برخلاف نظر محیط‌ زیست مازوت مصرف می‌کند، پلمب کنیم. سازمان در این مواقع براساس قانون، واحد متخلف را در لیست پرونده‌های آلاینده قرار داده و برای آن پرونده حقوقی تشکیل می‌دهد. تصمیم‌گیری درباره نحوه اعمال قانون بر عهده مرجع قضایی است.


هیچ کدام از نیروگاه‌ها هم سیستم کنترلی ندارد. تا الان واحدی از سوی مراجع قضایی محکوم شده است؟
نیروگاه‌ها را که نمی‌توانند پلمب کنند.


پس فایده پیگیری قضایی چیست؟
 در برخی مواقع مدیران بخش‌هایی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند ولی این موضوع که صرفاً در اختیار محیط‌ زیست نیست. از نظر قانون، اختیار ما در همین حد است. من ابتدا واحدهای متخلف را در لیست صنایع آلاینده قرار می‌دهم، پیگیری حقوقی می‌کنم و در نهایت گزارش آن را به دولت و نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 می‌دهم. این دستگاه‌ها هم می‌روند حرف‌های واحد را می‌شنوند، واقعیت‌های جامعه را می‌بینند و براساس مسائل مطرح شده، تصمیم می‌گیرند. ما در سال‌های گذشته اجازه مصرف مازوت را در کلانشهرهایی که آلودگی هوا داشتند، ندادیم.
پیشتر گفته بودید کرج و اصفهان مازوت مصرف نمی‌کنند. حالا مصرف مازوت در این کلانشهرها تأیید شده است. معاون استانداری اصفهان می‌گوید مسئولان نیروگاه شهید منتظری بدون اطلاع استانداری [اصفهان] از تهران اجازه گرفتند.
آنجا(نیروگاه شهید منتظری اصفهان) با اجازه مراجع قضایی فک پلمب شده است. سازمان محیط‌ زیست اجازه فک پلمب نداده است. رویکرد ما این است که سازمان حفاظت محیط‌ زیست مخالف مازوت‌سوزی بویژه در شرایط اضطرار آلودگی هوا است.


سازمان محیط‌ زیست هم مثل سازمان ملل است فقط محکوم می‌کند؛ کاری از سازمان برنمی آید
من یک دستگاه حاکمیتی نظارتی دولتی هستم. اختیارات و شرح وظایفم مشخص است. بیشتر از شرح وظایفم نمی‌توانم انجام بدهم. شما ببینید با شکایت یک شهروند مصوبه «تعیین سن فرسودگی خودروها» دولت در آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک ابطال شد. الان من چه کار کنم؟ ما به جای سن فرسودگی رفتیم مصوبه جایگزین مرز فرسودگی را گرفتیم. شما می‌گویید چرا سازمان ایستاده و نگاه می‌کند؟ بدنه سیستم برای من اختیارات و شرح وظایف را مشخص کرده‌اند. در مراجع قضایی، قاضی براساس محتویات پرونده و اختیاراتی که دارد تصمیم می‌گیرد. هیچ پرونده‌ای را منع تعقیب نمی‌زند. براساس شرایط کشور تصمیم می‌گیرد.


باعث تأسف است که فردی حقیقی می‌تواند یک مصوبه را لغو کند، اما یک سازمان نمی‌تواند از وظایف قانونی خود دفاع کند. چه نهادی می‌تواند نیروگاه را موظف کند که لااقل سیستم کنترلی داشته باشد؟
ما در جامعه با یک واقعیت روبه‌رو هستیم. الان وضعیت نیروگاه‌ها از نظر سیستم کنترلی خیلی خراب است. به‌دلیل اینکه نیروگاه‌ها فرسوده هستند. یک ضرورتی هم به‌ نام تأمین برق داریم. آلودگی ایجاد نکردن هم جزء ضروریات است. باید یک تصمیم بینابین گرفته شود که در شرایط موجود حداقل آلودگی وجود دارد. ما در سال‌های گذشته هم همین کار را کردیم. گفتیم در شرایط اضطرار آلودگی به هیچ وجه نباید از مازوت استفاده شود. در کلانشهرهای ما نباید مصرف می‌کردند که نکردند.


پارسال توانستید مخازن مازوت را پلمب کنید. امسال چه اتفاقی افتاده که بدون اجازه و مجوز شما فک پلمب صورت می‌گیرد؟
ما اجازه فک پلمب ندادیم. شما یکجا نامه نشان بدهید که ما اجازه استفاده از مازوت را داده باشیم. یکجا در مصاحبه‌ها نشان بدهید اجازه فک پلمب دست کیست؟

چرا سؤال من را با سؤال جواب می‌دهید؟
پارسال توانستند سوخت را بدون مازوت تأمین کنند. هر چقدر میزان مصرف سوخت گاز در بخش خانگی و تجاری بیشتر شود سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شود. به خاطر اینکه اختلال ایجاد نشود به سمت سوخت جایگزین می‌آیند. ما اجازه سوخت مایع را به آنها ندادیم. کی پلمب می‌کند کی فک پلمب می‌کند؟! کسی که پلمب می‌کند فک پلمب هم می‌کند. سازمان اصلاً حق فک پلمب ندارد. غیرقانونی است.
 

 یعنی بود و نبود محیط‌ زیست در این ماجرا فرقی ندارد؟
این را شما می‌گویید. همه شرایط را کنار گذاشتید به این نتیجه رسیدید که بود و نبود سازمان یکی است. خبر از اقدامات سازمان محیط‌ زیست ندارید. دستگاه نظارتی بالای سر ماست. اگر ترک فعل کنیم دستگاه‌های نظارتی وارد موضوع می‌شوند. من که نمی‌توانم مطابق میل خودم هر کاری بکنم.


شما به مراجع قضایی شکایت کردید و مخازن مازوت پلمب شد. نیروگاه‌ها هم به دستگاه‌های قضایی مراجعه کردند و مخازن در شرایط اضطرار آلودگی فک پلمب شد. گام بعدی محیط‌ زیست برای هوای پاک چیست؟
سازمان به آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری، به مجلس و تمامی مراجع گزارش داده است. یک جلسه هم با تمام طرفین دارد. ما اعلام خطر می‌کنیم. الان معطل ماندن تکالیف قانون هوای پاک به‌دلیل نبودن اعتبارات است. اگر اعتبارات پرداخت شود سیستم کنترلی نیروگاه‌ها نصب، خودروهای فرسوده از رده خارج می‌شود و نوسازی ناوگان اتفاق می‌افتد. با دست بسته که نمی‌شود کار کرد.


 اعتبار لازم برای نصب سیستم‌های کنترلی روی نیروگاه‌ها را چه ارگانی باید تأمین کند؟
وزارت نیرو طبق ماده 23 قانون هوای پاک، آیین نامه اجرایی هوای پاک و ماده 13قانون هوای پاک مکلف است اگر سوختش نامناسب باشد، سیستم کنترلی نصب کند.


در تمام این سال‌ها مشکل مالی اجازه نصب سیستم کنترلی نیروگاه‌ها را نداد؟
سال 96 در ماده 13 قانون هوای پاک و سال 97 در آیین نامه اجرایی این موضوع گنجانده شد. در تمام این سال‌ها ما به وزارت نیرو گفتیم اگر قرار است مازوت بسوزانید یک برنامه به ما بدهید که مثلاً در یک دوره پنج ساله سیستم کنترلی روی همه نیروگاه‌ها نصب می‌کنید. برنامه‌ای به ما ندادند! نیروگاه‌ها حتی می‌خواستند ماده 13 را لغو کنند، اجازه ندادیم. ماده 13 می‌گوید هر نیروگاهی که مازوت مصرف می‌کند باید سیستم کنترلی نصب کند. در دنیا علاوه بر مازوت، زغال سنگ هم مصرف می‌کنند اما سیستم کنترلی نصب می‌کنند. زغال سنگ 50 هزار ppm گوگرد دارد. یعنی 50 هزار قسمت در میلیون. ما هر سال یک بهانه‌ای می‌آوریم. الان نزدیک به 24 درصد محصولات پالایشگاه‌های ما به‌دلیل فرسودگی تبدیل به مازوت می‌شود. در حالی که نرم در دنیا 12 درصد است. پالایشگاه‌های ما فرسوده هستند، هم مشکل اعتبارات داریم و هم مشکل تکنولوژی. در چند سال اخیر تکنولوژی جدید وارد کشور نشده است. وزارت نفت می‌داند باید نوسازی کند اما برآورد می‌کند و می‌بیند هزینه بسیار بالاست. این نیست که بگوییم وزارت نیرو رها شده است. برای همه دستگاه‌هایی که ترک فعل کرده‌اند مثل وزارت نفت، وزارت راه، وزارت نیرو و... پرونده قضایی تشکیل شده است.


آیا در همه این سال‌ها دستگاهی مجبور به پرداخت خسارت برای ترک فعل شده است؟
نه!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha