سلامت نیوز: بدون هیچ اغراقی تاکنون صدها هزار نفر در اثر استاندارد نبودن خودروهای داخلی جان‌شان را از دست داده‌اند. در نمونه اخیر این تصادفات در جاده بهبهان 59ماشین در یک مسیر به هم گره خوردند. در این حادثه تعدادی جان‌شان را از دست دادند و گروهی مجروح شدند.

کیفیت خودروها، زیر ذره بین تحقیق

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، درست زمانی که باز نشدن کیسه‌های هوا و استاندارد نبودن خودروهای داخلی گوش فلک را کر کرده است، خودروسازان هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. اما بعد از چند روز یکی از معاونان ایران‌خودرو در رسانه حاضر شده و می‌گوید: «اگر همه چیز ثابت شود، از شرکت سازنده ایربگ شکایت می‌کنیم.» این مقدار از بی‌مسوولیتی در هیچ شرکت خودروسازی جهان دیده نمی‌شود. درحالی‌که شرکت‌های معروف خودروسازی جهان سخت و محکم پشت محصولات‌شان ایستاده‌اند و حاضرند تمام آنچه را دارند فدا کنند تا یک مشتری‌شان را از دست ندهند؛ خودروسازان بی‌رقیب داخلی پای‌شان را روی پا انداخته و تجارت خود را بر سر جان مردم ادامه می‌دهند. خودروسازان خیلی راحت 85مورد استاندارد را رعایت نمی‌کنند درحالی‌که نمونه‌های صادراتی خودروهای وطنی با مواد مناسب و بهترین کیفیت تحویل می‌شوند. سمند ایرانی در کشور روسیه آنقدر طرفدار دارد که همچنان بعد از توقف صادراتش خیلی‌ها درخواست می‌کنند که ایران سمند با استاندارد جهانی را به آنان برساند. اما گویی برای خودروسازان تنها مرغ همسایه غاز است و ایرانی‌ها باید به اجبار چارچرخ‌های بی‌استاندارد را بخرند و دم نزنند.

هنوز افکارعمومی جهان حیرت‌زده این است که چطور شرکت تویوتا 10میلیون از جدیدترین مدل‌های خودرویش را به دلیل باز نشدن ایربگ از سراسر جهان جمع‌آوری کرد. شرکت‌های تولیدکننده خودرو تمام تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا استاندارد خودروهای‌شان را بالا ببرند؛ البته استانداردی که کیفیت بالا و امنیت مشتری را کاملا حفظ کند. آن‌وقت ما باید شاهد واکنش‌های ناپسند خودروسازان داخلی باشیم. خودروسازان داخلی آن‌قدر سوار بر رانت و لابی هستند و آن‌قدر منافع پشت‌پرده دارند که وقت اینکه به مشتری‌مداری توجه کنند پیدا نمی‌کنند. نه حرف مجلس شورای اسلامی را بها می‌دهند و نه پیگیر هشدارهای وزیر و رییس‌جمهوری در تغییر رویه خود هستند. سازمان استاندارد هم هر هفته و هر ماه تذکر و اولتیماتوم می‌دهد.
 
وابستگی دولتی و سنگینی
 «احسان منصوری»، کارشناس طراحی و ایمنی خودرو به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «خودروسازی صنعت بسیار پیچیده و بزرگی است. خودروسازان ایرانی به‌دلیل وابستگی به دولت و ساختار پیچیده‌ای که از گذشته در آن حاکم است بسیار سنگین‌تر از هر شرکت خودروساز دیگر در جهان عمل می‌کند. این توجیه نیست یک واقعیت تلخ است که اصلاح آن کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. خودروسازان ایرانی بعضا هزینه‌ها ی بالایی دارند که برای تامین آن به هر دری می‌زنند. هزینه‌های بسیار سنگین در بخش‌های مختلف، تیم بسیار وسیع تولید و خیلی از موارد قیمت تمام‌شده خودرو را بالا می‌برد. درنهایت باعث می‌شود که خیلی از مسائل مثل استاندارد برای خودروی داخلی پیاده نشود.»
یکی از مسائلی که استانداردهای خودروسازی نمی‌تواند به‌روز شود، تکنولوژی‌هایی است که برای خودروسازی استفاده می‌شود. اما چرا خودروهایی که به کشورهای همسایه صادر می‌شود از درجه کیفیت بالا و استانداردی درست برخوردار است؟ این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «صنعتگران ایرانی این توان را دارند که با هر درجه کیفیتی و استانداردی خودرو و محصولات‌شان را تولید کنند چون کنترل کیفیت در کشورهای دیگر بسیار دقیق عمل می‌کند. این درحالی است که قطعات خودرو با نظارت شرکت‌های کنترل کیفیت لب مرزی تاییدیه می‌گیرند. اجرای استانداردها، محدودیت‌ها و شرایط را می‌خواهد که خودروسازان آن را ندارند یا توان مهندسی انجامش را ندارند. به‌طورمثال، خودروی پژو وقتی می‌توانست استانداردهایش را به‌درستی رعایت کند که ناظران شرکت فرانسوی در خط ایران‌خودرو حضور داشتند. باید توجه داشته باشیم که شرکت‌های خودروساز مونتاژکار هستند، نه تولیدکننده.»او می‌افزاید: «میزان تولید شرکت‌های داخلی آن‌قدر بالاست و آن‌قدر برای تحویل به مشتری تعهد دارند و آن‌قدر خط‌های تولید ترافیک داشته که همه‌چیز دقیقه نودی انجام می‌شود. اگر واردات خودرو آزاد شود و مردم بتوانند قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند، بار تامین خودرو از روی دوش خودروسازان داخلی برداشته می‌شود. همچنین شرکت‌های خودروسازی باید خصوصی‌سازی و کوچک شوند. تکنولوژی‌های‌مان باید بتوانند نفسی تازه بگیرند تا درنهایت بتوانیم خودروی استاندارد تولید کنیم.»
 
همه می‌گویند خودروی ایرانی استاندارد نیست
 دامنه اظهارات پیرامون تصادف رخ‌داده در محور

 بهبهان-رامهرمز همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آن‌ها، معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور نسبت‌به سخنان دبیر انجمن خودروسازان که بازنشدن ایربگ خودروها در این حادثه را توجیه کرده بود، واکنش نشان داد.سرهنگ عین‌الله جهانی گفته است: «از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیب‌دیدگی شوند و این موضوع به‌عنوان دلیلی برای بازنشدن ایربگ اعلام شود؟ خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ‌کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟» جهانی در ادامه گفته است: «انتظار این است به‌جای پاسخ‌های غیرفنی و غیرمنطقی و به‌جای مخدوش کردن افکارعمومی با اینگونه نگرش‌ها،  همه و همه به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل باشیم تا ضمن عمل به وظایف، گامی را برای ایمنی بیشتر مردم برداریم.» او به نکته مهم دیگری هم اشاره کرده و گفته است: کارشناسان پلیس ضمن بررسی صحنه تصادفات مواردی را احصا کردند که برخی از آن‌ها را در راستای تنویر افکار عمومی اعلام می‌کنم؛ نخست اینکه عمده خودروها در این حادثه دارای مدل‌بالای سال۱۳۹۱ بوده‌اند، یعنی باید ایربگ داشته باشند. دوم اینکه شدت تصادفات، اظهارات شهود و بررسی‌های کارشناسی نشان‌دهنده سرعت بالای خودروها در زمان بروز تصادف بوده که بر هر بیننده‌ای حتی غیرکارشناس نیز واضح و مبرهن است، پس باید ایربگ در این سرعت باز شود.»
 
تعهد نادیده گرفته‌شده
 «فرهاد طهماسبی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم هم پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف بهبهان را ممکن دانسته و گفته بود: «کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آن‌ها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند.»درحالی‌که انتقاد از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل ادامه داشت و واکنش‌های زیادی نیز در همین خصوص ازسوی کاربران فضای مجازی مطرح شده بود. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارنظری درباره این تصادف را مطرح کرد. او درباره حادثه بهبهان و بازنشدن ایربگ خودروها گفته بود: «اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده‌اند. درمجموع عدم آسیب‌دیدگی خودروهای ال90 از روبه‌رو باعث شد تا ایربگ‌های آن‌ها عمل نکند. از میان ۱۵خودروی پراید هم ۱۱خودرو به دلیل سال ساخت تولید، فاقد ایربگ بودند. در این حادثه از محصولات سایپا هشت خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته، ایربگ‌ها عمل نکرده‌اند.»
 
درباره کیفیت تحقیق می‌کنیم
 «سیدعلی موسوی»، دبیر هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس درمورد باز نشدن ایربگ‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان گفت: شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بی‌تدبیری خودروسازان شده‌اند. مساله فقط باز نشدن ایربگ نیست؛ ما وظیفه داریم از کیفیت خودروی ایرانی تحقیق و تفحص کنیم. وظیفه یک مدیر یا مدیران این است که در تولید خودروی ایرانی دقت عمل را به کار ببرند. اگر کسی ترک فعلی داشته باشد یا در دقت عملش تسامح به خرج دهد، باید پاسخگو باشد. مردم مهربان ما با گذشت بسیار، در جهت حمایت از تولید داخل، خودروی ایرانی می‌خرند اما متاسفانه مدیران ما هیچ اعتنایی به تعهدات‌شان ندارند.» آنچه مسلم است پاسخ به این اظهارنظرها و نارضایتی مردم گفته معاون طراحی مرکز توسعه محصولات ایران‌خودرو نیست که گفته است: اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده، ما مطابق قراردادهای بین‌المللی باید به سراغ تولیدکننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هواست.» بلکه آنچه باید روشن شود سرشکل گرفتن شرکت‌های داخلی تولید خودرو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha