شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 334587

سلامت نیوز:امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارند که اهمیت و نقش تغذیه را در حفظ سلامت بیماران MS ثابت کرده اند.

تاثیر تغذیه بر پیشگیری از ام اس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر رضا غیاثوند، متخصص تغذیه گفت: چربی‌های گیاهی باید به جای چربی‌های حیوانی جایگزین شوند. انواع چربی‌های گیاهی مثل روغن آفتابگردان و روغن گل‌های پامچال (Omega۳)، مواد با چربی‌های حیوانی مثل ماهی تن، شاه ماهی و ماهی خالدار.

او توصیه کرد از پختن و مصرف غذاهای چرب خصوصا گوشت‌های چرب و تمام چربی‌های با منشا حیوانی، فرآورده‌های لبنی پرچرب، سس‌های مایونز و تمامی سس‌های دارای چربی زیاد، غذاهای بسیار شیرین، کیک، بیسکوئیت، شیرینی و آبنبات، غذاهای حساسیت‌زا مثل تخم مرغ، شیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمرها، نان گندم و شکر، برخی از میوه‌ها (بسته به واکنش بیمار)، مواد غذایی با رنگ‌های افزودنی (نوشابه‌ها) و یا مواد نگهدارنده (کنسروها)، ادویه، تمام میوه‌ها و سبزی‌هایی که خوب شسته نشده‌اند، اجتناب شود.

او گفت: روزانه چربی‌های محدود و انتخاب شده (چربی‌های دارای Omega۳, Omega۶)، میوه‌ها و سبزی‌های تازه و تمیز (سبزی‌های دارای برگ سبز پررنگ)، جوانه دانه‌ها خصوصا دانه یونجه که باید موقع شروع به جوانه زدن میل شوند، مایعات مانند آب تازه و تصفیه شده ۲ لیتر (۸ لیوان) در روز، سایر چای‌های گیاهی به جای چای معمولی و آبمیوه رقیق شده مصرف شوند.

به گفته غیاثوند مواد غذایی علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن موجب حفظ عملکرد مناسب و تقویت دستگاه‌های مختلف (دستگاه ایمنی، قلب و عروق، اعصاب و ...) می‌شوند که نتیجه آن احساس خوب بودن و قرار گرفتن در وضعیت روحی و جسمی مطلوب است که در بیماری‌های مزمن اهمیت مضاعفی پیدا می کنند.

برنامه غذایی باید انتخاب شده و شامل مواد مورد نیاز باشد (مغذی و مطلوب). پس باید قبل از خرید، فهرست کلیه احتیاجات سبد خرید خود را از نظر نوع و مقدار اقلام مورد نیاز تهیه کرد.

او گفت: مصرف مناسب و به اندازه ویتامین‌های لازم مانند ویتامین‌های C و E و گروه B و املاح معدنی چون منگنز، منیزیم، مولیبدن، سلنیم و روی نیز در حفظ سلامتی بیماران ضروری هستند و در عین حال مصرف زیاد و نابه‌جای ویتامین هایی چون A می‌تواند خطرناک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha