سلامت نیوز:بارش برف در بسیاری از استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های غربی، مشکلاتی در پی داشته که اصلی‌ترین آن‌ها انسداد راه‌ها بوده است. صدها جاده در اثر آب‌گرفتگی یا یخ زدن مسیر مسدود شده و تعدادی از پروازها در نقاط مختلف کشور لغو شده است. برخی اصناف در مناطقی به دلیل برودت هوا، کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند و این باعث شده مردم در تهیه مایحتاج خود دچار مشکل شوند. قطعی آب و برق نیز از دیگر مواردی گزارش‌شده در برخی نقاط بود که مسئولان محلی می‌گویند این مشکل برطرف شده است.

درگیری هزاران نفر با برف، کولاک و یخبندان

شش متر برف در «گله بادوش» استان لرستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،راه‌های ارتباطی بیش از هزار روستا در استان لرستان قطع‌شده است. ارتفاع برف در گردنه «گله بادوش» در روزهای گذشته به شش متر رسیده بود و نزدیک 400خودرو در جاده‌ها گرفتارشده بودند. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان می‌گوید بارش سنگین برف در روز پنج‌شنبه باعث قطع ارتباط هزارو 266روستا در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، دلفان و الیگودرز شده است.

او دیروز گفت ۳۷۱راهدار با ۲۵۰دستگاه ماشین‌آلات راهداری و با همکاری بخش خصوصی در حال بازگشایی محورهای ارتباطی لرستان هستند. او در ارتباط با مشکل قطع شبکه برق در این استان نیز گفته که به‌محض بازگشایی راه‌ها برای اتصال دوباره شبکه برق اقدام خواهد شد. صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد: تعداد ٣٩١دستگاه خودروی سبک و سنگین گرفتارشده در برف و کولاک را رهاسازی و امدادرسانی کنند. به گفته او به هزار و۲۴۳نفر امدادرسانی شده و تعداد ٧٠نفر در پایگاه‌هایی امداد و نجات بین‌شهری استان اسکان اضطراری شده‌اند.

سقوط 15بهمن در گردنه «ژالانه» در کردستان

ارتفاع برف در گردنه «ژالانه» که محور ارتباطی شهرستان‌های «سروآباد» و «مریوان» است به بیش از سه متر گزارش‌شده است. این گردنه به دلیل ارتفاع بسیار زیاد هر ساله بارش برف در آن موجب اختلال و کندی تردد می‌شود. در روزهای اخیر نیز سقوط 15بهمن در این گردنه گزارش‌شده بود. در این روزها 200مسافر که در برف و کولاک گرفتارشده بودند اسکان اضطراری پیدا کردند. برف و کولاک باعث انسداد 72ساعته این گردنه شده بود اما به‌واسطه استقرار یک پایگاه دائمی در این گردنه و 10ماشین‌آلات برف‌روبی این گردنه سرانجام بازگشایی شد.

بااین‌حال برخی رسانه‌ها از عملکرد ضعیف مسئولان گزارش داده‌اند. به گفته آن‌ها نظارت ضعیف باعث تعطیلی خودسرانه بسیاری از نانوایی‌های شهر سنندج شده است. صالحی مدیرکل غله استان کردستان گفته: بیش از ۸۰۰واحد خبازی در سنندج مجوز دارند که متأسفانه به بهانه برودت هوا بسیاری از این واحدها به‌صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی واحدهای خود کرده‌اند. او با هشدار به این واحدها اظهار کرد: با همکاری تعزیرات حکومتی پرونده‌های تعزیراتی برای این افراد تشکیل خواهد شد.

امدادرسانی به بیش از هزار و 700مسافر حادثه‌دیده در ایلام

در استان ایلام از پنج‌شنبه‌شب توده بارشی جدیدی وارد استان شد که نسبت به سامانه‌های بارشی قبلی قدرت بیشتری داشت. برف روزهای اخیر در این استان باعث گرفتار شدن بیش از هزار مسافر شده بود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام پنج‌شنبه‌شب اعلام کرد که نیروهای امدادی در این روز ۴۸۶خودرو گرفتار در برف محورهای ارتباطی این استان را رهاسازی کرده و به بیش از یک هزار و ۷۰۰مسافر حادثه‌دیده امدادرسانی کردند.

او همچنین از کمک امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر به چهار خانوار روستایی گرفتار در برف در مناطق روستایی شهرستان ملکشاهی خبر داد و گفت: علاوه بر امدادرسانی به این خانواده، اقلام امدادی شامل پتو، موکت و نایلون پوششی بین آن‌ها توزیع‌شده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام گفت: یک زن باردار توسط امدادگران و نجاتگران این جمعیت از برف و کولاک در روستای سرتنگ شهرستان ایوان نجات و به مرکز درمانی منتقل شد.

بدون زنجیر چرخ اجازه سفر داده نمی‌شود

در کرمانشاه، سرهنگ دستغیب رئیس پلیس‌راه استان نیز به شهروندان توصیه کرده است که تا حد امکان از هرگونه تردد در جاده‌ها خودداری کنند و اگر اضطراری بر سفر وجود داشت ابتدا از سلامت قسمت‌های فنی وسیله نقلیه مانند لاستیک‌ها، چراغ‌ها، برف پاکن، بخاری، پر بودن مخزن شیشه‌شور اطمینان حاصل کرده و تجهیزات زمستانی به‌ویژه زنجیر چرخ همراه داشته باشند. به گفته دستغیب در مقابل پاسگاه‌های پلیس‌راه وسایل نقلیه کنترل می‌شود و به خودروهایی که زنجیرچرخ نداشته باشند اجازه تردد داده نمی‌شود.

 چهارهزار نفر در 30ساعت گرفتار برف و کولاک شدند

برف و کولاک در آذربایجان غربی در طی 30ساعت، چهار هزار شهروند را گرفتار کرده بود که هزار و 500نفر از آن‌ها دچار حادثه شده بودند؛ یک نفر از این افراد زن بارداری بود که در شهرستان سلماس به بیمارستان منتقل شد. در جاده‌های شهرستان باروق یک دستگاه مینی‌بوس و شش خودرو در برف گرفتارشده بودند که پس از حضور نیروهای امدادی و بازگشایی راه، سرنشینان در منازل شخصی در روستای «زاغه» از توابع شهرستان باروق اسکان داده شدند.

پیش‌بینی یخبندان شدید برای اردبیل در روزهای آینده

در اردبیل تا کنون سه موج بارشی استان را در برگرفته و همه نقاط این استان را سفیدپوش کرده است. دمای هوا در این استان بین هشت تا 20درجه در نوسان بوده و برای روزهای آینده نیز یخبندان پیش‌بینی‌شده است. سیاوش محمدی، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفته: در موج اول تا سوم بارش‌ها بین 118سانتیمتر تا 56سانتیمتر در مناطق مختلف استان بارش به ثبت رسیده و در کنار بارش، وزش باد شدید همراه با کولاک نیز کار خدمات‌رسانی دستگاه‌های مختلف را سخت کرده است. محمدی میزان بارش موج سوم را 5 تا 8سانتیمتر در مناطق مختلف استان اعلام کرد و ادامه داد: در اردبیل بیشترین بارش تاکنون به ثبت رسیده و همچنان وضعیت جوی استان ناپایدار خواهد بود و این هفته نیز در کنار وزش تندباد و کولاک، یخبندان شدید رخ خواهد داد.

زنجانی‌ها شاهد برف بی‌سابقه در 30سال گذشته بودند

برفی که در استان زنجان به زمین نشسته به گفته بسیاری مسئولان این استان در 30سال گذشته بی‌سابقه بوده است. عملیات برف‌روبی در شهر زنجان، هنوز به سرانجام نرسیده است و اعضای شورای شهر از فروش ماشین‌آلات برف‌روبی خبر می‌دهند. استاندار زنجان برای رفع چالش‌های پیش‌آمده به دلیل بارش برف سنگین بر پیگیری، برف‌روبی و بازگشایی معابر تأکید کرد تا آسایش شهروندان فراهم شود، اما مسئولان ذی‌ربط اعلام کردند که ماشین‌آلات برف‌روبی در دسترس نیست و احتمالاً به فروش رفته است.

نفربرهای ارتش به میدان آمد

در همدان ارتش با نفربرهای زرهی برای امدادرسانی به خودروها وارد گردنه‌های این استان شده است. سرهنگ «مهرداد صفری» می‌گوید: پس از درخواست استانداری همدان از یگان ارتش برای امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف گردنه اسدآباد، نفربرهای زرهی تیپ ۳۱۶ عازم این گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر اسدآباد شدند و با استفاده از نفربرهای زرهی و بستن سیم بکسل به خودروها در حال بازگرداندن خودروهای منحرف‌شده از مسیر اصلی به جاده شریانی هستند.

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید

سایر استان‌ها نیز از بارش برف و باران بی‌نصیب نماندند. به‌طوری‌که برخی پروازها در ایلام، اردبیل و خراسان شمالی لغو شده‌اند. در محور برفی اردستان در استان اصفهان چهار خودروی سبک و سنگین واژگون شدند که در پی آن شش نفر دچار مصدومیت شده‌اند. در پی برفی و لغزنده شدن جاده‌ها در سایر نقاط کشور نیز مسئولین راهداری وامدادی به شهروندان توصیه می‌کنند از سفرهای غیرضروری در این شرایط پرهیز کنند و برای سفرهای ضروری نیز ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ، از وضعیت ایمنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند و لباس گرم نیز به همراه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha