سلامت نیوز:سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه اگر تعرفه واقعی خدمات درمانی پرداخت نشود مطب‌ها تعطیل می‌شوند، گفت: برای حل این مشکل، باید سهم پرداختی از تولید ناخالص ملی کشور به حوزه سلامت افزایش پیدا کند.

دولت هیچ خدمتی به مطب‌ها ارائه نمی‌دهد/ درآمد بیش از ۳۰ درصد پزشکان زیر خط فقر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا لاری پور مدیر ورابط عمومی سازمان نظام پزشکی در برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات درمانی در سال آینده گفت: قیمت ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومانی که اعلام شده به معنای بهای واقعی خدمت به بیمار است یعنی اگر یک مطب و یا مرکز درمانی بخواهد به فعالیت خود ادامه بدهد باید این مبلغ دریافت شود.

وی افزود: این تعرفه برای ماما، پزشک، پیراپزشک، دندانپزشک و هتلینگ بیمارستانی و خیلی از بخش‌های مختلف با توجه به تورم سالیانه، استهلاک تجهیزات پزشکی، افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و شرایطی که در کشور است محاسبه و اعلام شده است. هدف از اعلام این تعرفه این است که فاصله بین پرداخت واقعی مردم و عدد واقعی خدمت بدست بیاید.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا مبلغ ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان عدد واقعی خدمت است؟ گفت: عدد واقعی ۱۶۰ هزار تومان است و عددی که هم اکنون پرداخت می‌شود ۸۰ هزار تومان است فاصله این قیمت را چه کسی باید پر کند؟

لاری‌پور گفت: نرخ ویزیت پزشکان هر ساله توسط شورای عالی بیمه تعیین می‌شود. پیشنهاد ما برای قیمت تمام شده خدمت عدد ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است و اگر کسی بیمه نداشته باشد باید این مبلغ را پرداخت کند.

وی اظهار داشت: اگر تعرفه اعلام شده برای سرپا ماندن مطب‌ها پرداخت نشود مطب تعطیل می‌شود که در این شرایط علاوه بر اینکه ۳ نفر بیکار می‌شوند دسترسی مردم نیز به خدمات بهداشت و درمان کم می‌شود که در این صورت باز هم مردم متضرر می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: قطعا قبول دارم بخشی از پزشک‌ها پایبند به اخلاق نیستند و درآمدهای خلاف دارند اما باید توجه کنیم که بیش از ۳۰ درصد جامعه پزشکی درآمد زیر خط فقر دارند. متاسفانه هم اکنون پزشک متخصص جراحی داریم که درآمدش ۱۵ میلیون تومان و پزشک متخصص اورژانس با ۲۰ شب کشیک ۹ میلیون تومان دریافتی دارد. مردم فکر می‌کنند وضع مالی همه پزشک‌ها خوب است رسانه باید واقعیت را به مردم منتقل کند.

مطب پزشکی که وضعیت مالی خوبی دارد همیشه شلوغ است و توجهی به این تعرفه ها ندارد و نکته جالب توجه این است که مردم همین پزشک را که شش‌ماه یکبار وقت می‌دهد انتخاب می‌کنند. باید هزینه سلامت که حق عمومی مردم را تامین کنیم.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه دولت هیچ خدمتی به مطب‌ها ارائه نمی‌دهد، گفت: به این جمله که می‌گویم مطب یک بنگاه اقتصادی است اعتقاد دارم و می‌گویم باید رابطه مالی بیمار و پزشک قطع شود. یعنی پزشک در مطب خود همچون کشورهای دیگر دنیا تنها بیماران را ویزیت کند و وارد مسائل مالی نشود و تنها دغدغه پزشک درمان بیمار باشد.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینکه در کشورهای غربی بیماران تنها با ارائه یک کارت به پزشک ویزیت می‌شوند و با مسائل مالی ورود نمی کنند چرا ما به این نقطه نمی رسیم؟ گفت: باید این سوال را از نمایندگان مجلس بپرسید اینکه سیستم پوشش بیمه‌ای این کشورها چگونه است و چگونه عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: خطا در حوزه سلامت به هیچ عنوان قابل گذشت نیست زیرا با جان مردم در ارتباط است حال به دلیل اهمیت این حوزه باید اهمیت بیشتری به این حوزه بدهیم. باید سهم پرداختی از تولید ناخالص ملی کشور به حوزه سلامت کشور افزایش پیدا کند چون حق مردم سلامت واقعی است.

لاری‌پور اظهار داشت: اگر تعدادی در جامعه پزشکی خلاف می‌کنند نباید این را به کل جامعه پزشکی تعمیم بدهیم مگر قوه قضائیه قاضی‌های رشوه بگیر خود را هر روز در رسانه معرفی می‌کند؟ به نظر من ذهن خود را نسبت به جامعه پزشکی عوض کنید اول از جامعه پزشکی نسبت به خدمات ارائه داده تقدیر کنید ما در ایام کرونا ۲۰۰ شهید دایدیم در هر جامعه‌ای بخشی از افراد در لباس حرفه و خدمت خاصی فعالیت می‌کنند ولی مرتکب تخلف می‌شوند ولی می‌گویم ۲ درصد هستند و دلیل نمی‌شود این دو درصد را به کل جامعه آن خدمت تعمیم بدهیم.

این مسئول باتاکید بر اینکه نباید کوتاهی بیمه را ارائه دهنده خدمت جبران کند گفت: بیمارستان دولتی را برای ارائه خدمت به کسانی است که نمی توانند این مبلغ را پرداخت کنند.

لاری‌ پور با تاکید برانیکه پزشک‌ها عوارض شهرداری، عوارض تابلو و مالیات پرداخت می‌کنند گفت: شهرداری و سازمان مالیات این عوارض را از پزشک‌ها نگیرند تا مابه‌التفاوت پرداخت واقعی مردم با عدد واقعی خدمت ارائه شده تامین شود در اینصورت مطب‌ها تعطیل نمی‌شوند و مردم به خدمات سلامت به راحتی دسترسی خواهند داشت.

هیچکدام از پزشک‌های ارائه دهنده خدمت تمایلی ندارند با مردم رابطه مالی داشته باشد در بسیاری از کشورهای جهان این رابطه مالی حذف شده است. حرف ما این است کسی که پوشش بیمه همگانی ارائه می دهد باید این رابطه مالی را نیز پوشش دهد بیماران نباید نسبت به موضوع درمان نگرانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha