سلامت نیوز : خیز ششم کرونا در کشور بر اساس نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت آغاز شده و این در حالی است که همچنان خبری از افزایش در بیماران بستری و فوتی‌های کرونا نیست.

شرایط را عادی نبینید/خیز ششم کرونا آغاز شده است؟

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در هفته گذشته شاهد جهش در موارد بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا در کشور بودیم و این میزان به ۱۳ هزار و ۹۶۸ نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد بیماران سرپایی کرونا در هفته قبل‌تر، ۸ هزار و ۴۹۴ نفر بود.

بنابراین به نظر می‌رسد این حجم از افزایش بیماران سرپایی نشان دهنده گسترش سویه اومیکرون در کشور باشد. سویه‌ای که سرعت انتقالی به مراتب بیشتر از سویه‌های قبلی و به خصوص سویه دلتا دارد و این روند سریع را حالا پس از کشورهای اروپایی می‌توان در کشور خودمان هم مشاهده کرد.

شرایط را عادی نبینید/خیز ششم کرونا آغاز شده است؟
جهش موارد سرپایی کرونا در هفته چهارم دی ماه ۱۴۰۰

وضعیت بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا در حالی افزایش پیدا کرده که حتی به گواه مسئولان، از همه افراد تست کرونا گرفته نمی‌شود و می‌توان این روند افزایشی بیماران را حتی در اطرافیان خودمان هم مشاهده کنیم. این روزها افراد زیادی در جامعه دچار علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی می‌شوند، اما حال عمومی چندان نامساعدی ندارند. به هر حال بخشی از جامعه هر دو دوز واکسن کرونا و بخشی هر سه دوز را تزریق کردند و شاید ابتلا به کرونا برای این افراد خطر چندانی نداشته باشد، اما سالمندان و بیماران خاص از این قاعده مستثنی هستند و اگر به کرونا مبتلا شوند، امکان درگیری سخت‌تر با این بیماری و حتی احتمال بستری برای این دسته از افراد وجود دارد.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت درباره تست‌های کرونا و تشخیص اومیکرون گفت: با تست‌های تشخیصی انجام شده تاکنون بیش از دو هزار بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده، اما از همه بیماران تست نمی‌گیریم، بلکه به صورت اتفاقی این تست‌ها انجام می‌شود و میزان آلودگی در سطح جامعه بیشتر از این موارد است.

وی افزود: مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریبا ۴ برابر شده و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می‌یابد، ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد و نگرانی‌هایی در این زمینه داریم.

فعلا در بستری و فوتی خبری از افزایش نیست

هرچند اومیکرون حضور خود را در نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نشان داده، اما همچنان خبری از افزایش بیماران بستری و فوتی‌های کرونا در کشور نیست. البته این وضعیت چندان عجیب به نظر نمی‌رسد و امکان دارد که بین دو تا سه هفته آینده ثابت باشد.

به هر حال در هفته گذشته نیز شاهد افزایش موارد بستری و فوتی به علت ابتلا به ویروس کرونا نبودیم. در هفته گذشته تعداد موارد بستری جدید در کشور هزار و ۸۹۱ نفر بود که این میزان در هفته قبل‌تر، هزار و ۹۳۶ نفر بود.

همچنین موارد فوتی در هفته گذشته نیز ۱۸۱ نفر بود که در هفته قبل‌تر این شاخص، ۲۱۱ نفر بود.

شرایط را عادی نبینید/خیز ششم کرونا آغاز شده است؟
وضعیت بستری و فوتی کرونا در هفته چهارم دی ماه ۱۴۰۰

البته روند بستری با تست مثبت کرونا در استان‌های یزد، تهران، اردبیل و مرکزی در هفته گذشته افزایشی بود.

ولی همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، فعلا در نمودار میانگین کشوری در وضعیت بستری و فوتی خبری از افزایش و شروع خیز ششم مشاهده نمی‌شود، ولی نکته این‌جاست که همواره شروع خیز در نمودارهای سرپایی بیماران کرونا دو هفته زودتر از نمودارهای بستری قابل ردیابی است. بنابراین می‌توان به این فکر کرد که خیز ششم کرونا شروع شده، اما شاید این خیز آثار مخربی که پیش‌تر در وضعیت بستری و فوتی داشتیم را نداشته باشد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست در این زمینه گفت: در صورت وقوع خیز ششم، قله آن در مرگ و میر و بستری به اندازه خیز پنجم نخواهد بود، اما این احتمال وجود دارد که رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.

وی ادامه داد: با وجود این‌که تغییر چشم‌گیری در تعداد موارد مرگ یا بستری ناشی از کرونا نداریم، ولی روند افزایشی ابتلا به اومیکرون مشهود است؛ به شکلی که بر اساس یک تحقیق میدانی کوچک صورت گرفته، مشخص شد ۶۰ درصد کسانی که به مراکز بهداشتی  مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به اومیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته شده بین ۳ تا ۵ درصد اومیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است.

سوری اظهار کرد: اومیکرون در کشور ما هم در گردش است، هرچند که نسبت به کشورهای اروپایی تاخیر داشته، اما در کل به نظر می‌رسد روند افزایشی در کشور ما هم آغاز شده، اما سرعت گسترش آن بستگی به مدیریت اپیدمی و رفتار مردم در تعاملات و تجمعات دارد.

دوز سوم واکسن را بزنید

آن‌چه در شرایط فعلی بیش از هرچیزی اهمیت دارد، تزریق دوز سوم واکسن کرونا است. این در حالی است که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز دوم بهمن ۱۴۰۰ تعداد ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۹۹ دوز واکسن در نوبت سوم تزریق شده است.

تفاوت آماری میان دوز دوم و اول هم حدود ۷ میلیون دوز است و در واقع هنوز این تعداد از افراد دومین دوز واکسن را تزریق نکرده‌اند.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا باید سه ماه پس از دوز دوم واکسن انجام شود و به نظر می‌رسد آن حجم از نگرانی که برای تزریق دوز اول و دوم در جامعه وجود داشت و حتی آن حجم از تلاشی که برای تشویق به تزریق واکسن کرونا انجام می‌شد، در حال حاضر مشاهده نمی‌شود.

ماجرای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به جایی رسید که سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در جلسه روز دوم بهمن ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: رسانه‌ها اهمیت دریافت دوز سوم واکسن کرونا در صیانت از جان مردم را برای افکار عمومی تبیین کنند.

این توصیه رییس جمهوری به رسانه‌ها و جامعه، یعنی دستگاه‌های مسئول هنوز نتواستند اهمیت تزریق دوز سوم را به درستی برای جامعه تبیین کنند و نه تنها از روش‌های فرهنگی و اجتماعی به درستی استفاده نکردند، بلکه هنوز مسیر خود را برای ارتباط موثر با جامعه و تشویق به تزریق دوز سوم و حتی رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، پیدا نکرده‌اند.

هرچند بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت روز ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد مقدس در همین رابطه اظهار کرد: توصیه ما به مردم این است که در اسرع وقت دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. تاکنون حدود ۱۳ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده‌اند و یکی از دلایلی که مرگ و میر بیماران کرونایی در این روزها در کشور کمتر است، واکسیناسیون گسترده‌ای بوده که خوشبختانه تاکنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دوز و حدود ۷۹ درصد نیز دو دوز را تزریق کرده‌اند.

وزیر بهداشت افزود: ایمنی واکسن‌ها محدود به زمان است و به صورت مادام العمر ما را بیمه نمی‌کند و به همین خاطر کشورهای غربی که واکسیناسیون را زودتر شروع کرده بودند، ایمنی در آنها کاهش یافته و شدیدا به مردم‌شان تزریق دوز سوم را توصیه می‌کنند. در ایران عمده واکسن‌های تزریق شده مربوط به ماه‌های شهریور، مهر و آبان بوده که نیاز است به سرعت افرادی که سه ماه از واکسیناسیون‌شان گذشته، دوز سوم را تزریق کنند.

حمید سوری نیز در این زمینه بیان کرد: واکسیناسیون تاثیر مهمی در کنترل اپیدمی دارد، اما همه‌ آنچه برای کنترل شرایط نیاز داریم، این نیست‌ و تاثیر سایر عوامل پیشگیری کننده مانند ماسک، حفظ فاصله اجتماعی بسیار زیاد است. ویروس کرونا برای بقای خود تلاش‌ می‌کند و با این جهش‌ها اثربخشی واکسن‌ها کاهش می‌یابد. به همین دلیل نیاز به تزریق دوز سوم وجود دارد، زیرا ممکن است واکسن‌های موجود اثربخشی کافی را نداشته باشند و نیاز به ساخت واکسن‌های جدید باشد.

شرایط را عادی نبینید

موضوع مهم دیگر که در تمام این دو سال شیوع ویروس کرونا بر آن تاکید شد، عادی انگاری جامعه است. به خصوص پس از آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران، سقوط آزاد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد و این وضعیت همچنان ادامه دارد. در هفته‌های اخیر که شیوع سویه اومیکرون به سرعت در حال پیش رفت است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی که کمتر از ۶۰ درصد گزارش شده، نمی‌تواند سد محکمی در برابر ویروس کرونا و به خصوص سویه اومیکرون باشد.

وزیر بهداشت در این رابطه در مشهد مقدس گفت: یکی از مهمترین نگرانی‌های ما عادی انگاری توسط مردم است و نباید تصور کنند که همه چیز تمام شده است. مهمترین نکته بهداشت فردی، استفاده از ماسک است. ثابت شده که استفاده مداوم از ماسک می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به اومیکرون پیشگیری کند. متاسفانه در فضاهای جمعی می‌بینیم که بخشی از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

به هر حال آن‌چه فعلا در اختیار داریم، تزریق دوز سوم واکسن کرونا و تشویق جامعه به این اقدام مهم است. هرچند اقداماتی که باید برای محدودیت افراد واکسن نزده یا افراد با تست مثبت کرونا انجام می‌شد، به درستی اتفاق نیفتاده و همچنان ابزارهای در اختیار، همان روش‌های قبل است. در عمل نمی‌توان به اعمال محدودیت برای کسانی که واکسن نزده‌اند یا کسانی که با تست مثبت کرونا وارد جامعه می‌شوند، قائل شد. تجربه ثابت کرده که این اقدام در شرایط عدم اعمال قانون، اجرایی نیست و چاره‌ای جز تشویق جامعه، ارائه هشدارهای علمی و پاسخ مستند به سوالات وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha