سلامت نیوز:متخصصان در بررسی های اخیر، شاخص‌های زیستی را شناسایی کرده اند که می توانند با خطر ابتلا به بیماری اوتیسم مرتبط باشند.

نقش تب و التهاب حاملگی در ابتلای کودک به اوتیسم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک تیم از متخصصان علوم پزشکی بین‌المللی در بررسی انجام گرفته نشانه‌های مولکولی التهاب حاملگی را شناسایی کردند که با خطر ابتلا به اختلال اوتیسم (ASD) مرتبط است.

این یافته‌ها که به فهم و درک رشد غیرطبیعی مغز کمک می کند در نهایت می تواند به انجام آزمایشی برای غربالگری اختلال اوتیسم در بدو تولد منجر شود.

این مطالعه توسط متخصصان دانشکده بهداشت عمومی میلمن در دانشگاه کلمبیا و موسسه ملی بهداشت عمومی نروژ انجام شد.

نتایج آزمایشات جدید با شواهد فزاینده ای مطابقت دارد که نشان می دهد خطر ابتلا به اختلال اوتیسم با قرار گرفتن جنین در معرض التهاب افزایش می یابد. در مطالعات قبلی، متخصصان خطر ابتلا به این اختلال را با قرار گرفتن در معرض تب مادر در دوران بارداری، عفونت آنفلوآنزا و ویروس "هرپس نوع دو" مرتبط دانستند که از محرک‌های بالقوه در بروز التهاب در بدن مادر است.

در این مطالعه، متخصصان وجود ۶۰ نشانگر مولکولی واکنش ایمنی از جمله سیتوکین ها و فاکتورهای رشد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نمونه های خون در دوران بارداری (نمونه خون مادر در اواسط بارداری) و هنگام تولد (خون بند ناف) از ۹۵۷ کودک جمع آوری شد که تقریبا در نیمی از آنها بعدها اختلال اوتیسم تشخیص داده شد.

در میان مولکول های پیش بینی کننده، اینترلوکین هایی مانند IL۱RA و IL۴ نیز وجود داشتند. چهار مولکول که تصور می شد در رشد مغز جنین نقش دارند نیز با خطر ابتلا به اختلال اوتیسم در دختران و پسران مرتبط بودند، شامل TNFa، Serpin E۱، VCAM۱ و IL۱b.

به گزارش هندوستان تایمز، متخصصان تاکید کردند: تحقیقات ما دوره‌ای از آسیب‌پذیری را در دوران بارداری نشان می‌دهد که التهاب می‌تواند در رشد سیستم عصبی مرکزی در جنین اختلال ایجاد کند. ما نشانه‌های ایمنی را در نمونه‌های خون مادران در اواسط بارداری و در خون بند ناف کودکانی که بعدها به اوتیسم مبتلا شدند، مشاهده کردیم که با واکنش به عفونت و مولکول‌های مهم برای رشد مغز و خونرسانی آن ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha