سلامت نیوز: روانشناس شخصیت و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران معتقد است، شروع آموزش برخی دانش‌آموزان مصادف با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بود و این امر هویت دانش‌آموزی را تضعیف کرده است.

تضعیف «هویت دانش‌آموزی» ذیل سایه همه‌گیری کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عطاءالله محمدی درخصوص تاثیر آموزش مجازی که طی پاندمی کرونا اتفاق افتاد، اظهار داشت: همه‌گیری کرونا طی دو سال اخیر همه جنبه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داد. برای برخی دانش‌آموزان و دانشجویان، پذیرش در مدارس و دانشگاه‌ها مصادف با پیدایی کرونا بود و این قشر نتوانست محیط حقیقی آموزش (حضور در کلاس درس، حیاط مدرسه و...) را تجربه کند.

وی افزود: این جمعیت در حقیقت «هویت دانش‌آموزی و دانشجویی» را کسب نکرد، محیط مدرسه و دانشگاه را ندید. نتوانست ارتباط چهره به چهره با معلمین و مدرسین و دیگر دانش‌آموزان را تجربه کرده و نقش معلم، دانش‌آموز و دانشجو را در یک جامعه بیاموزد.

محمدی تاکید کرد: برخی مهارت‌ها همچون ارتباط با همسالان باید در فضای واقعی (در مدارس و دانشگاه‌ها) حاصل شود. آموزش مجازی این فرصت را نیز از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفت و بالتبع مهارت‌های ارتباطی تضعیف شد.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران ادامه داد: یادگیری در منزل، دخالت‌های خانواده، پدر و مادر و نوع برگزاری امتحانات مجازی و... نیز تاثیرات مخربی داشته و مانع از دستیابی به ثمرات ارزشمند هویت نقش شده است.

محمدی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیرات کرونا بر کودکان زیر سه سال اظهار داشت: تولد برخی کودکان نیز مصادف با شیوع این بیماری بود، این کودکان هم در بدو تولد با قرنطینه خانگی، کاهش رفت‌آمدهای خانوادگی و ارتباطات اجتماعی حضوری روبه‌رو شدند و هر یک از این مسائل می‌تواند نتایج متعددی همانند تضعیف مهارت‌های ارتباطی داشته باشد.

وی توضیح داد: بررسی تاثیر یک پدیده بر انسان، جامعه، فرهنگ و تمامی عناصر کره زمین مستلزم تحقیق و پژوهش توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. روشنگری تاثیرات یک واقعه نباید صرفا از طریق بیان عقاید و نقطه‌نظرات کارشناسان اتفاق بیافتد.

محمدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های آینده باید این کودکان را با فرزندان دوره‌های قبل و بعد از کرونا مقایسه و سپس نتیجه‌گیری کرد. در حقیقت برقراری ارتباطات اجتماعی این فرزندان، رشد تحصیلی، چگونگی رفتار با دوستان و نزدیکان و... باید در آینده توسط محققان ارزیابی شده و امروز نمی‌توان به طور دقیق در این رابطه نتیجه‌گیری کرد.  

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رئیس جمهوری، ۲۰ آذر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: اختیار بازگشایی مدارس به مدیران استانی داده شده تا به شکل موردی و مقطعی وضعیت مدارس را بررسی کنند و اگر در منطقه‌ای شرایط خاصی پیش آمد، صیانت از جان دانش‌آموزان را در اولویت قرار دهند.

محسن منصوری استاندار تهران نیز ۲۵ دی ماه در هشتاد و سومین جلسه ستاد استانی کرونا گفت: تعطیلی مدارس منجر به افت تحصیلی شده و تاکید مصوبه ستاد ملی کرونا بازگشایی حداکثری مدارس است.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز ۲۸ دی ماه در نشست مشترک با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شد و گفت: ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می‌زند و باید مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha