دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

سلامت نیوز: موضوع دیگری که شهر تهران را درگیر کرده است، روند افزایشی بیماری ویروسی در کودکان است که البته بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده، همه این مبتلایان درگیر ویروس کرونا نیستند بلکه طبق روال هر سال در این فصل از سال این بیماری در کودکان دیده می‌شود که به دلیل مسائل مربوط به آزمایش، امکان تفکیک همه مبتلایان به امیکرون از آنفلوآنزا وجود ندارد.

خطر سرماخوردگی سراسری

به گزارش سلامت نیوز، در یادداشتی در روزنامه جام جم آمده است: «تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران روندی افزایشی دارد.‌ روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵۱۴۴ ابتلا به کووید-۱۹ در کشور ثبت شد که ۳۶۲ نفر از آنها در کل کشور بستری شدند. آماری که نشان از یک روند افزایشی با شیب ملایم دارد؛ موضوعی که در شهر تهران هم صدق می‌کند و به دلیل شیوع سویه امیکرون، تعداد مبتلایان در تهران نیز رو به افزایش است. البته لازم به ذکر است که خوشبختانه وضعیت بحرانی نیست و این روند افزایشی فقط در تعداد ابتلا دیده می‌شود و خوشبختانه منجر به روند افزایشی در تعداد بستری‌ها نشده است. طبیعی است که این اتفاق به دلیل غالب‌شدن سویه امیکرون در تهران است و بر اساس الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است.

افزون بر این، موضوع دیگری که شهر تهران را درگیر کرده است، روند افزایشی بیماری ویروسی در کودکان است که البته بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده، همه این مبتلایان درگیر ویروس کرونا نیستند بلکه طبق روال هر سال در این فصل از سال این بیماری در کودکان دیده می‌شود که به دلیل مسائل مربوط به آزمایش، امکان تفکیک همه مبتلایان به امیکرون از آنفلوآنزا وجود ندارد. این اتفاق از این جهت جای نگرانی نداشته که بر اساس نظر متخصصان، همه موارد ابتلا به ویروس امیکرون نیاز به تست ندارد؛ چرا که علائمی بسیار شبیه به آنفلوآنزا داشته و بیماری سیر بسیار آرامی دارد؛ چنان که مدت زمان قرنطینه آن از ویروس دلتا کمتر و چیزی حدود پنج روز تا یک هفته است. به همین علت است که تاکیدی روی تست وجود ندارد و هر نوع علائمی شبیه به سرماخوردگی می‌تواند امیکرون تلقی شود و فقط نیاز به یک هفته قرنطینه دارد؛ قرنطینه‌ای که بیمار می‌تواند با خودمراقبتی‌هایی مانند مصرف مسکن‌ و مایعات و البته استراحت علائم خفیف بیماری را کاهش دهد.

بدیهی است که در چنین وضعیتی، احتمال وقوع پیک ششم نه به روال پیک‌های قبلی بلکه به صورت سرماخوردگی سراسری وجود دارد؛ یعنی پیش‌بینی می‌شود که گرفتار موجی از بستری و خدایی‌ناکرده فوتی‌های ناشی از بیماری نخواهیم شد بلکه تعداد مبتلایان به این ویروس که شدت سرایت بالا اما قدرت کمی دارد بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی توصیه ما این است که برای پیشگیری از همین پیک کم‌خطر هم با استفاده از دو ماسک معمولی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه وقوع موج جدیدی از بیماری را ندهیم.

ضمن این‌ که به نظر می‌رسد تشویق هموطنان به تزریق دوز سوم واکسن می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف و بازگشت به روند نزولی تعداد مبتلایان این بیماری یاری کند؛ چرا که مشاهدات ما نشان می‌دهد که پوشش گسترده واکسیناسیون سراسری، در رسیدن کشور و تهران به جایگاه فعلی تاثیر بسیار زیادی داشته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha