سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 334768

سلامت نیوز :آمار شناسایی روزانه مبتلایان کووید-19 با روند افزایشی به 7هزار و 691 رسید؛ 2هزار و 547بیمار بیشتر در مقایسه با روز قبل. افزایش آمار مبتلایان در حالی است که متخصصان درمانی کشور از روند رو به رشد و تکمیل ظرفیت ‌بخش بستری و آی‌سی‌یو مراکز درمانی خبر می‌دهند.

 بخش کرونای بیمارستان‌ها در آستانه تکمیل ظرفیت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با اینکه یکشنبه این هفته از میان شناسایی 5هزار و 144بیمار قطعی، 362نفر بستری شدند، حالا این عدد در روز گذشته به 577نفر رسید. افزایش موارد ابتلا و بستری‌، همراه با ورود رنگ نارنجی به نقشه کرونایی کشور بود. حالا اردکان یزد به عنوان اولین شهر پس از فروکش کردن شیوع ویروس، در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. ۳۲شهرستان هم از وضعیت آبی کرونا خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند تا آمار شهرهای زرد به 44 برسد.


بر اساس اعلام متخصصان، حالا سویه اومیکرون در کشور غالب شده و بر اساس اعلام اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ۲۰‌ تا ۸۰درصد مبتلایان، به عنوان بیماران خاموش اومیکرون شناخته می‌شوند. به گفته مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی هم بیش از ۵۰درصد موارد در گردش کرونا مربوط به این سویه است: «در کل دنیا ۷۲درصد موارد ابتلا به کرونایی که بررسی شده، اومیکرون بوده و طبیعی است که کشور ما هم مستثنی نباشد.» حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم معتقد است که کشور در آستانه ورود به پیک اومیکرون است و مردم باید به شدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

بیمارستان‌ها در آستانه پرشدن
میزان بستری مبتلایان کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو و عمومی مراکز درمانی نسبت به 10روز قبل بیشتر شده است. هرچند که به تاکید متخصصان درمانی هنوز نیاز به بازگشایی بخش‌های بستری جدید برای بیماران کرونایی نیست، اما ظرفیت تک‌بخش‌های موجود هم در حال پرشدن است و به‌زودی نیاز به افزایش بخش‌ها وجود خواهد داشت.  محمد نظری اشتهاردی، سوپروایزر بیمارستان امام‌خمینی(ره) درباره وضعیت بخش کرونای این بیمارستان به همشهری می‌گوید: «در بخش عادی کووید-19، 29تخت داریم که تا 2هفته پیش 16 تا 18بیمار داشت، اما حالا این تعداد تقریبا به 25بیمار رسیده و در حال تکمیل‌شدن است.

موارد مراجعات سرپایی هم افزایش پیدا کرده و از 16-15مورد در روزهای اخیر اکنون به 30 تا 40مورد رسیده است.» او در پاسخ به این سوال که آیا اکنون با توجه به شدید نبودن بیماری در سویه اومیکرون، زمان بستری بیماران کاهش پیدا کرده است، توضیح می‌دهد: «تفاوت چندانی نداریم، باز هم بیماران یک‌دوره 4روزه تا یک‌هفته دریافت دارو با کاهش علائم را دارند.» نظری اشتهاردی همچنین درباره وضعیت بستری بیماران مبتلا به کرونا می‌گوید: «سویه اومیکرون کمتر منجر به بستری می‌شود اما در برخی بیماران پس از بستری و آزمایش نهایی مشخص می‌شود که مبتلا به سویه جدید هستند. همچنان موارد بستری با سویه دلتا بیشتر است و در آی‌سی‌یو هم موارد ابتلا به اومیکرون حاد بسیار کم است.»

او درباره وقوع پیک احتمالی اومیکرون هم می‌گوید: «تقریبا 2 تا 3هفته طول می‌کشد تا روند صعودی منجر به شیوع شود. البته تفاوت این پیک با پیک‌های قبلی این است که ما واکسیناسیون با این حجم مناسب را نداشتیم و خوش‌بینی در این‌باره وجود دارد که مانند پیک‌های قبلی با بحران بیماری مواجه نشویم.» سوپروایزر بیمارستان امام‌خمینی(ره) همچنین درباره شیوع بیماری با سویه اومیکرون در میان کادر درمان هم می‌گوید: «در حال حاضر موارد سرماخوردگی و ابتلا به اومیکرون زیاد است اما شدت ابتلا با توجه به واکسیناسیون کمتر است.» 

از سوی دیگر سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری هم افزایش موارد بستری در بخش‌های عادی و آی‌سی‌یو را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «بررسی آمار تعداد مثبت‌ها و فوتی‌های کشوری نشان می‌دهد که در آمار فوتی‌ها این افزایش شیب ملایم دارد اما روند ابتلا با شیب نسبتا تندی در حال افزایش است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده این روند همچنان افزایشی باشد و برای اینکه دچار پیک شدید بیماری نشویم تزریق دوز سوم و بوستر به شدت توصیه می‌شود.»

گزارش‌های رسیده از بیمارستان رسول‌اکرم(ص) تهران هم حکایت از پرشدن بخش بیماران مبتلا به کرونا دارد. تقی ریاحی، رئیس این مرکز درمانی در این‌باره می‌گوید: «اوایل دی تمام بخش‌های آی‌سی‌یو جمع شد و هیچ بیمار کووید-19 در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نبود، اما از 10روز گذشته بخش آی‌سی‌یو بازگشایی شده و یک بخش پر از بیماران کرونایی داریم.

بخش اول عادی هم پرشده و در صدد هستیم که بخش دوم را هم بازگشایی کنیم.»  نوید شفیق، رئیس بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان لبافی‌نژاد هم نسبت به افزایش موارد ابتلا به اومیکرون در کشور هشدار داده و به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی کرونا در روز ۵۰درصد افزایش پیدا کرده که بیشتر آنها هم مبتلا به اومیکرون هستند، به همین دلیل وقوع پیک ششم کرونا حتمی است.»  مواد ابتلا به کرونا در کشور تقریبا 4برابر شده و این افزایش موارد ابتلا یکی از عوامل افزایش بستری عنوان می‌شود. بر اساس اعلام مجید نوری، متخصص بیماری‌های عفونی، گلودرد، خستگی، بدن‌درد، تب خفیف یک تا دوروزه، ضعف و بی‌حالی را از علائم اومیکرون می‌داند.

چرا اردکان نارنجی شد؟‌
رنگ‌بندی جدید شهرها بالاخره بدون هیچ تغییری در معیارها اعلام شد و حالا اردکان اولین شهری است که با افزایش موارد بستری به رنگ نارنجی درآمده است. در یزد تا 2هفته قبل 20 تا 30درصد موارد ابتلا به کرونا، اومیکرون بود و اکنون این عدد به 60درصد رسیده و 40درصد باقیمانده هم دلتاست.حمیدرضا دهقان، مسئول آزمایشگاه کرونا در استان یزد درباره دلایل افزایش موارد ابتلا و بستری در اردکان  می‌گوید: «اردکان یکی از شهرهایی است که از نظر وضعیت تست‌گیری شرایط مطلوب و بالایی دارد.

اینکه با انجام تعداد زیادی تست، موارد بیماری با تعداد بالاتر شناسایی شوند، به هیچ عنوان خطرناک نیست و می‌توان اقدامات پیشگیرانه بهتری در این‌باره انجام داد. اما اگر موارد ابتلا افزایشی باشد، نمی‌توان از افزایش موارد بستری جلوگیری کرد؛ به ویژه اینکه در سویه اومیکرون قدرت انتقال بیماری 5.6برابر نسبت به سویه دلتا که خودش هم از سویه‌های با قدرت بالای سرایت‌پذیری بود، بیشتر است. به همین دلیل در مواجهه با بیماری حتی یک گام عقب‌ماندن هم منجر به شیوع گسترده آن می‌شود و به جایی می‌رسیم که حریف بیماری نیستیم و با افزایش موارد ابتلا، درصد بستری هم افزایش پیدا می‌کند.»


معاون سابق بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد یکی دیگر از دلایل نارنجی‌شدن اردکان زودتر از سایر شهرهای کشور را صنعتی‌بودن این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: «این شهرستان، منطقه صنعتی بسیار بزرگی است که جمعیت قابل توجه کارگر شاغل از شهرهای دیگر دارد. به همین دلیل در سویه دلتا هم اردکان اولین شهرستان یزد بود که زودتر دچار پیک شد، چراکه بیماری از جنوب کشور به سرعت به اینجا انتقال پیدا کرد. نباید به نارنجی‌شدن اردکان خرده گرفت، چراکه ما همه در یک قطار و یک مسیریم  و این شهرستان زودتر از سایر نقاط وارد تونل افزایش موارد بستری شده است. البته برداشت من این است که دیگر شهرها هم به زودی همین وضعیت را خواهند داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha