چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 33477
سلامت نیوز: افرادی كه تحت درمان با آنتی بیوتیك هستند باید دو بار در روز ماست تازه بخورند.
 
دكتر رویا كلیشاوی، متخصص اطفال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینكه ماست منبع مناسبی از كلسیم، پروتئن، فسفر، پتاسیم، ریبو فلدوین (ویتامین گروه ب) و اسید پانتوتینك است، گفت: ماست در پیشگیری از بروز برخی سرطان ها و یا بالا رفتن فشار خون  مفید است.
وی در ادامه افزود: ماست با افزایش تولید گاما اینترفرون كه نقش بسیار  مهم و اساسی در مقابله با برخی آلرژی ها و بسیاری از عفونت های ویروسی دارد، سبب بهبود عملكرد دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

** مصرف ماست باعث بهبود اسهال می‌شود

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با تاكید بر اهمیت مصرف ماست هنگام ابتلا به اسهال یاد آور شد: ماست سبب تولید ویتامین ب در روده شده و به میكروب های بیماری زا موجود در روده بزرگ حمله می‌كند و سبب بهبود بیماری هنگام ابتلا به اسهال می‌شود.

دكتر كلیشاوی، با اشاره به اینكه آنتی بیوتیك ها فلور میكروبی طبیعی روده را از بین می‌برند گفت: در افرادی كه تحت درمان با آنتی بیوتیك هستند توصیه می‌شود، 2 بار در روز ماست تازه بخورند.

این متخصص اطفال خاطر نشان كرد: خوردن ماست تازه باید از اولین روز مصرف آنتی بیوتیك شروع شده و تا 10 روز پس از قطع آن نیز ادامه یابد كه این موضوع بر خلاف باور نادرست بسیاری از مردم است كه تصور می‌كنند در شرایط بیماری یا تب كودك، نباید ماست مصرف شود.

وی با بیان اینكه باسیل اسیدو فیلوس نوعی میكروب مفید است كه در اثر مصرف آنتی بیوتیك از بین می‌رود یاد آور شد: ماست به دلیل دارا بودن این میكروب مفید، در پیشگیری و درمان عوارضی كه در اثر مصرف آنتی بیوتیك در كودكان ایجاد می‌شود مفید است.

** مصرف ماست از ایجاد عوارض آنتی بیوتیك جلوگیری می‌كند

دكتر كلیشاوی با اشاره به اینكه بدنبال مصرف آنتی بیوتیك امكان بوجود آمدن دو عارضه در كودكان شایع است، گفت: آنتی بیوتیك ها با از بین بردن فلور میكروبی مفید روده، رشد باكتری های مضر روده را تشدید كرده و سبب بروز و وسعت یافتن ضایعه پوستی  ادرار سوختگی كودكان كم سن و سال می‌شوند وی در ادامه افزود: آنتی بیوتیك با از بین رفتن میكروب های مفید محیط دهان، كودك را مستعد ابتلا به برفك دهان و سایر بیماری های قارچی می‌كند بنابراین مصرف ماست تازه در پیشگیری از ایجاد این دو عارضه شایعی كه با مصرف آنتی بیوتیك در كودكان ایجاد می‌شود بسیار سودمند خواهد بود.

** ماست سبب كاهش چربی مضر خون و بیماری قلبی می‌شود

دكتر كلیشاوی یاد آور شد: مصرف منظم ماست تازه می‌تواند علایم تحریك پذیری روده را نیز كاهش داده، بنابراین مصرف روزانه 200 گرم ماست تازه كه دارای باكتری مفید است، سبب كاهش كلسترول تام خون تا بیش از 3 درصد و كاهش جزئی مصرف كلسترول LDL تا بیش از 4 درصد می‌شود، بنابراین مصرف روزانه ماست تازه كم چرب می‌تواند خطر بروز بیماری های قلبی را به میزان 7 تا 10 درصد كاهش دهد.

وی در پایان خاطر نشان كرد: ارزش غذایی لبنیات از جمله ماست به چرب بودن آن نیست توصیه می‌شود افراد در همه سنین مصرف انواع ماست پرچرب را محدود كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha