سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

سلامت نیوز:کودکان و بزرگسالان ممکن است از آسیب‌های دندانی رنج ببرند و معمولا  نمی دانند  در این زمان‌ها چه باید کرد؟ ترومای دندان صدمه‌ای است که در اثر ضربه فیزیکی به دندان، استخوان و  بافت های نگه دارنده آن وارد می شود. این موضوع هم بر زیبایی و هم بر توانایی جویدن و صداگذاری فرد تأثیر می‌گذارد.  

اگر دندان آسیب دید چه کار کنیم؟

کودکان؛ بیشتر در معرض شکستگی دندان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،شکستگی و آسیب به دندان در دوران کودکی و نوجوانی مکرر پیش می‌آید. هنگامی که کودک اولین قدم‌های خود را برمی دارد و هنوز تعادل کافی ندارد، همچنین در اثر ضربات هنگام بازی یا تمرین برخی از ورزش ها، دندان‌هایی که بیشترین آسیب را می بیند معمولاً دندان‌های پیشین بالاست.


عواقب ناشی از ضربه به دندان
شکستگی مینای دندان یا عاج|دندان شکسته است، اما ساختار دندان از بین نمی رود.
حرکت دندان| آسیب هایی به بافت های نگه دارنده دندان وارد می شود و در حفره خود حرکت می کند.
شکستگی تاج دندان| دندان می شکند و قسمتی از تاج را از دست می دهد. ممکن است پالپ به خطر بیفتد.


 وقتی دندان شیری آسیب می‌بیند
وقتی دندان شیری آسیب می‌بیند دندان پزشکان باید تخمین بزنند که آیا این دندان ارزش نگه‌داشتن را دارد یا خیر. گاهی اوقات ایده خوبی است که آن را بردارید زیرا دندان دایمی در حال بیرون آمدن است.


 وقتی دندان دایمی آسیب می‌بیند
اگر آسیب دندان در یک دندان دایمی رخ دهد، هدف اصلی نگه داشتن آن در دهان است. هم در بزرگ سالان و هم در کودکان، اگر دندان از دهان خارج شود و بتوانند دوباره آن را کاشت کنند، باید این کار را انجام دهند.


 پس از ضربه به دندان
 کاملا خونسردی خود را حفظ کنید، عملکرد درست شما به کودک بیشتر از هر چیز دیگر کمک خواهد کرد.
 دندان را از ناحیه تاج بگیرید و اصلا به ریشه آن دست نزنید. سلول‌های مهم در ناحیه ریشه با لمس دندان از بین می‌روند.
 دندان را برای پاک شدن آلودگی‌ها چند ثانیه زیر جریان ملایم آب بگیرید. دقت کنید که شدت جریان زیاد آب و نگه داشتن طولانی دندان زیر آب هم سلول‌ها را از بین می برد.
  از پاک کردن دندان با دستمال کاغذی جدا خودداری کنید.


 تحت هیچ شرایطی ریشه را لمس نکنید. دندان را به سرعت در محل خود قرار دهید. در این شرایط اگر سریع عمل نکنید به علت تشکیل لخته خون در انتهای حفره دندان کاملا سرجای خود قرار نخواهد گرفت. دقت کنید که بخش محدب تاج دندان به سمت بیرون و بخش مقعر به سمت داخل دهان قرار بگیرد. دندان را به کمک گاز یا دستمال در محل نگه دارید و به دندان پزشک مراجعه کنید. بهترین زمان برای انجام تمام این کارها تا ٢٠ دقیقه پس از افتادن دندان است. هرچه سریع‌تر عمل کنید احتمال موفقیت آن بیشتر می‌شود.


 اگر موفق  به جاگذاری دندان نشدید...
 شیر بهترین ماده برای نگهداری دندان است.
  اگر شیر در دسترس نداشتید، در مقداری سرم قرار دهید.
 آخرین انتخاب برای نگهداری آب است.
 هرگز دندان را به صورت خشک و پیچیده در دستمال کاغذی قرار ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha