سلامت نیوز:امیکرون رسمی‌تر و شدیدتر از همیشه شروع به گردش در کشور کرده است. رسمی‌تر از آن بابت که بالاخره وزیر کشور نیز روز گذشته نسبت‌به شیوع شدید امیکرون در کشور طی روزهای گذشته واکنش نشان داد و شدیدتر از این بابت که تعداد بیماران جدید فاصله چندانی تا بازگشت به تعداد 10هزار نفر در روز ندارد. این وضعیت در شرایطی به وجود آمده است که رسانه‌ها و نیز تعدادی از کادر درمانی و پزشکان در هفته‌های اخیر مدام از لزوم بازگشت برخی محدودیت‌ها گفته بودند اما در چنین شرایطی نه‌تنها محدودیت‌ها بازنگشت حتی دستور بازگشایی کامل مدارس و مراکز آموزش عالی نیز صادر شد.

امیکرون به شما نزدیک است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،احمد وحیدی، وزیر کشور گفته است: «اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و امیکرون شدت پیدا کند، بی‌تردید محدودیت‌ها بازمی‌گردد.» این در حالی است که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور روی عدد58 قرار گرفته است که در وضعیت امیکرون اصلا خوب نیست.وزیر کشور در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه برگزار شده موارد متعددی مورد بحث قرار گرفت که نخست امیکرون و شدت شیوع آن بود. در همین راستا تاکید شد رعایت مقررات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

بی‌تردید اگر در رعایت این مورد کوتاهی کنیم شیوع امیکرون و افزایش بستری‌ها دردسرساز خواهد شد.وی افزود: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم به‌شدت مراقبت‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. مدیریت هوشمند وجود دارد اما عادی‌سازی اوضاع نباید انجام شود؛ لذا همه مراکز درگیر که تجمع در آن وجود دارد همچون تالارهای غذاخوری، مراکز حمل‌ونقل عمومی، آموزشی و... باید رعایت کنند؛ البته یکی از آن‌ها زدن واکسن است. واکسن دوز دوم تکمیل شود و دوز سوم را دنبال کنیم. متاسفانه براساس گزارش‌ها، تزریق دوز سوم ۱۷درصد اعلام شده است که باید افزایش پیدا کند؛ چراکه ایمنی بیشتر و اطمینان‌بخشی را ایجاد می‌کند.
 
سردرگمی در آموزش
 وحیدی که هفته گذشته دستور بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی عالی را صادر کرده بود، در این خصوص اظهار داشت: مراکز آموزشی غیر از کلاس‌های درس که حضوری شدن آن‌ها پیگیری می‌شود، برنامه‌های فوق‌برنامه را که نیاز به تجمع دارند به زمان دیگری موکل کنند. درحقیقت سایر اجتماع‌هایی که نیاز به دورهمی دانشجویان و دانش‌آموزان دارند باید به وقت دیگری موکل شود. همچنین درمورد تالارها حتما باید قوانین فاصله اجتماعی پیش‌بینی‌شده رعایت شود.

وی ادامه داد: درمورد سفرهای خارجی موضوع همچنان پیگیری می‌شود؛ لذا افرادی که وارد کشور می‌شوند باید تاییدیه بهداشتی، تزریق واکسن و گواهی «پی‌سی‌آر» منفی باید داشته باشند که مقرر شد هلال‌احمر مراکز معتبر اخذ گواهی «پی‌سی‌آر» را اعلام کند و وزارت راه‌وشهرسازی به ایرلاین‌ها اعلام کند تاییدیه‌های معتبر درمورد تست‌های «پی‌سی‌آر» از این مراکز اخذ شود. وزیر کشور درخصوص مترو نیز گفت: باید سازوکار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

در مدیریت هوشمند افرادی که از قبل بلیت تهیه می‌کنند حتما باید واکسن زده باشند و برای جلوگیری از معطل شدن در مترو شهروندان این موارد را رعایت کنند.وزیر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص بازگشت محدودیت‌ها درصورت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در رنگ‌بندی کرونایی ،گفت: بی‌تردید این اتفاق خواهد افتاد اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور بیشتر شود. فعلا یک شهر نارنجی داریم که اگر رعایت نشود و امیکرون شدت پیدا کند، محدودیت‌ها برمی‌گردد.
 
مطب‌های شلوغ و امیکرون فراگیر
 مراجعه سرپایی به مراکز درمانی و مطب‌های پزشکان عفونی و داخلی نشان می‌دهد که تعداد مراجعان بیمارانی با علائم سرماخوردگی و نیز گرفتگی صدا افزایش یافته است که تقریبا تمام این بیماران مبتلا به امیکرون هستند. اما برخی این بیماری را ساده گرفته‌اند یا حتی فکر می‌کنند آن‌ها مبتلا به امیکرون نمی‌شوند. این در حالی است که مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت(WHO)  توصیه کرده است که افراد محتاط باشند؛ زیرا این سویه به‌طور موثر بین مردم منتقل می‌شود.

«ماریا ون کرخو» همچنین گفته است: سویه امیکرون نسبت‌به دلتا شدت بیماری‌زایی کمتری دارد اما همچنان می‌تواند منجر به طیف کامل بیماری شود؛ همان‌طورکه در سویه‌های قبلی مشاهده شد. او همچنین درمورد علت اینکه چرا مردم هنوز روانه بیمارستان شده یا جان خود را از دست می‌دهند، توضیح داد: در افرادی که به سویه امیکرون آلوده شده‌اند نیز طیف کاملی از بیماری از عفونت بدون علامت گرفته تا بیماری شدید و حتی احتمال مرگ مشاهده می‌شود.

به گفته وی، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، میانسالان، افرادی که واکسینه نشده‌اند ممکن است به‌دنبال ابتلا به این سویه از ویروس کرونا به نوع شدید بیماری دچار شوند. وی همچنین درمورد این پرسش که آیا همه درنهایت به امیکرون آلوده می‌شوند، گفت: امیکرون از نظر میزان گردش از دلتا پیشی می‌گیرد و به‌طور اثرگذاری بین مردم شیوع پیدا می‌کند.
 
9378 بیمار جدید در یک روز شناسایی شدند
 مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد که در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه 5بهمن‌ماه، 9378بیمار جدید کرونایی در سراسر کشور شناسایی شده و نیز در همین مدت 23بیمار هم جان خود را دست دادند. همچنین 632نفر از بیماران جدید هم در مراکز درمانی کشور بستری شدند. مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور هم به 132هزار و 274نفر و مجموع بیماران کرونایی کشور به 6میلیون و 267هزار و 559نفر رسید.

همچنین 1241نفر از بیماران هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر هستند. آمار واکسیناسیون در کشور هم حکایت از آن دارد که تا صبح دیروز ۶۰میلیون و ۵۴۴هزار و ۱۵۵نفر دوز اول، ۵۳میلیون و ۷۳۳هزار و ۷۶۸نفر دوز دوم و ۱۵میلیون و ۲۵۴هزار و ۵۰۴نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۹میلیون و ۵۳۲هزار و ۴۲۷دوز رسید. همچنین در روز دوشنبه هم ۵۱۰هزار و ۱۵۱دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha