پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 334970

روز جهانی بهداشت، مناسبتی است که همه ساله، روز هفتم آوریل (مصادف با ۱۸ فروردین) گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی بهداشت

سلامت نیوز : روز جهانی بهداشت سالروزی است که تحت حمایت  سازمان بهداشت جهانی قرار داشته و تحت نظارت مجمع بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مرتبط جشن گرفته می‌شود.در سال 1948، سازمان بهداشت جهانی، اولین مجمع جهانی بهداشت را  در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور  برگزار کرد و تصمیم گرفت که از سال ۱۹۵۰ به بعد، هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت برگزیده شود. از آن پس ، هر سال  روز جهانی بهداشت در کشور ها و جوامع مختلف گرامی داشته می شود. این روز در تقویم ما نیز با نام «روز سلامتی» ثبت گردیده است.

بهداشت جهانی به چه معناست ؟

بهداشت جهانی به این معنی است که مردم در هر کجا که باشند، بدون هیچ گونه تبعیضی و مشکلات مالی به خدمات و سرویس های با کیفیت در زمینه های مختلف  دسترسی داشته باشند. دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی با کیفیت می تواند سلامت  را حفظ کرده و از بیماری جلوگیری کند، خطر ابتلا به نقص و ناتوانی  و مرگ زودرس را  نیز کاهش دهد. هنگامی که فرد به سلامت خود اهمیت می دهد، کار های خود را نیز کارآمدتر انجام می دهد و می تواند تاثیر مستقیم بر سلامت اجتماع نیز بگذارد. سلامت و بهداشت مانند یک سرمایه گذاری است، زیرا یک فرد سالم نه تنها به خود بلکه به دیگران نیز کمک می کند. جمعیت سالم، طولانی تر و بهتر زندگی کرده و سازنده تر هستند.

دنیایی رویایی

آیا بار دیگر قادر خواهیم بود دنیایی را به چشم ببینیم که در آن هوایی تمیز را نفس می کشیم و آب تمیز و غذای سالم به طور عادلانه در اختیار همه قرار دارد؟ دنیایی که اصول مدیریتی و اقتصاد آن مبنی بر سلامت ورفاع جوامع باشد؟ جهانی زیبا که  شهرهای آن امکانات  رفاهی داشته باشند و بتوان در آن ها زندگی کرد؟ مردمان آن بر سلامت خود، دیگران و جهان تمرکز داشته و برایش ارزش قائل باشند؟ جهانی که کودکان آن بخاطر نوشیدن آب آلوده بیمار نشوند و بخاطر بازی در محیط های آلوده در معرض خطر قرار نگیرند. دنیایی که هیچگاه ترس به پایان رسیدن آب آشامیدنی و منابع غذایی آسایش را از ما نگرفته باشد؟تصورش  هم زیباست! بهتر است همگی تلاش کنیم تا بتوانیم دنیایی را که با هم تصورش کردیم را دوباره از نو بسازیم، چرا که سلامتی و رفاه ارزش تلاش کردن را دارد! سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد. هر کدام  اگر بخواهیم زندگی باکیفیتی داشته باشیم ناگزیر باید به سلامت فردی و حتی اجتماعی خود  توجه داشته باشیم.این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال، یک هفته را به عنوان «هفته سلامت» در نظر گرفته و شعاری هم برای آن برمی‌گزیند. شعار سال ۲۰۲۲ نیز « سیاره ی ما، سلامت ما» می باشد. شعار سال های پیش نیز به صورت زیر بوده است :

  1. سال 1394 / 2015  : ایمنی غذا از مزرعه تا سفره
  2. سال 1395 / 2016 : غلبه بر دیابت
  3. سال 1396 / 2017 : افسردگی ،  بیاید صحبت کنیم
  4. سال 1397 / 2018  : سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان
  5. سال 1398 / 2019  : مراقبت های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت
  6. سال 1399 /  2020 :  پشتیبان پرستاران و ماماها باشیم
  7. سال 1400 / 2021  : ایجاد جهانی عادلانه و سالم برای همه

خطرات پیش روی جوامع

دنیای ما گرفتار پاندمی جهانی کرونا شده که به نوبه ی خود آسیب های جسمی و روحی شدیدی را به همگان وارد کرده است. از طرف دیگر آلودگی شدید سیاره زمین، افزایش دمای آن، افزایش بیماریی هایی نظیر سرطان، آسم و بیماری های قلبی و ... بسیار نگران کننده شده است. در سال ۲۰۲۲، سازمان بهداشت جهانی توجه خود و جهانیان را بر روی اقدامات فوری و ضروری مورد نیاز برای سالم نگه داشتن انسان ها و سیاره زمین و ایجاد جنبشی با هدف تمرکز بر موضوع بهداشت و سلامت و رفاه همگانی متمرکز کرده است. این سازمان تخمین می زند که هر سال  علل بیش از ۱۳ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان به علل اجتناب ناپذبر زیست محیطی است. نظیر بحران های آب و هوایی که بزرگترین تهدید پیش روی بشر است.

بهداشت

« جوامع خوب، جوامع سالم هستند»

تصمیماتی که دولت ها و جوامع در بخش سیاسیی، اجتماعی و تجاری می گیرند، کنترل کننده ی بحران ها و چالش های آب-هوایی و بهداشتی است. بیش از ۹۰ درصد مردم هوای ناسالم  ناشی از سوختن سوخت های فسیلی را تنفس می کنند. گرمایش زمین نیز عامل دیگری است که باعث افزایش پشه ها می شود که خود عامل بزرگی در انتقال و گسترش بیماری ها هستند. رویدادها و آلودگی های شدید آب و هوایی، نابودی و تخریب زمین، پایین آمدن کیفیت آب و کمیاب شدن آن باعث جابجایی جمعیت می شود و بر سلامت آنها اثر مستقیم می گذارد. ضایعات پلاستیکی تولید شده به دست بشر ، حتی در عمیق ترین بخش اقیانوس ها و  مرتفع ترین نقاط کوهستان ها یافت می شوند و به مرور زمان به زنجیره ی غذایی ما راه پیدا می کنند.سیستم هایی که مواد غذایی و نوشیدنی های فرآوری شده و ناسالم را تولید می کنند، باعث افزایش درصد چاقی،سرطان ، و بیماری های مختلف می شوند، این در حالی است که خود عامل تولید  یک سوم گازهای گلخانه ای جهان هستند.

با وجود اینکه ویروس کرونا سراسر جهان را در برگرفت و آسیب های زیادی به ما وارد کرد،قدرت علم را در تشخیص و درمان بیماری نشان داد و به ما خاطر نشان کرد که در زمینه ی بهداشت در سراسر جهان، نابرابری و بی عدالتی موج می زند. این بیماری همه گیر، نقاط ضعف بسیاری را در تمام زمینه های جامعه به خصوص بهداشتی  اشکار کرده و یادآور شد که نسل حال و آینده بشریت لایق دستیابی به سلامت عادلانه است و تاکید بر ضرورت و فوریت ایجاد جوامعی با سطح رفاهی پایدار کرد. با این حال شیوه ی مدیریتی اشتباه و اقتصاد بیمار، منجر به توضیع ناعادلانه ی درامد، ثروت و قدرت شده است،به طوری که بسیاری از مردم  در سراسر جهان در فقر شدید زندگی کرده و سطح بهداشت پایینی دارند.

سازمان بهداشت جهانی همواره تاکید کرده است که یک اقتصاد سالم، سلامت انسان، عدالت اجتماعی و پایداری اکولوژیکی را به عنوان اهداف خود مد نظر دارد. در راستای رسیدن به این اهداف نیز دولت ها باید متحد شده و با سرمایه گذاری های بلند مدت، تعیین بودجه های رفاهی و استراتژی های حقوقی و مالی برنامه ریزی دقیق، زمینه را برای فراهم کردن بهداشت و رفاه مهیا کنند. شکستن این  چرخه  که باعث آسیب دیدن دنیا و تهدید زندگی ما می شود، نیازمند برنامه ریزی و قانون گذاری برای افراد و شرکت هاست تا برای دستیابی به سلامت کافی و آسایش خود انگیزه ی کافی را داشته باشند.

روز جهانی بهداشت

راهنمایی های ساده برای زندگی سالم

  1. فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
  2. آب بیشتری بنوشید.
  3. تنقلات و خوراکی های جایگزین سالم تری مصرف کنید.
  4. بهداشت عمومی خود را رعایت کنید.
  5. استرس  نداشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید.
  6. به خود احترام بگذارید و خودتان را دوست داشته باشید.
  7. اگر می‌خواهید، گریه کنید. گریه کردن به معنی ضعف شما نیست.
  8.  برای لذت بردن از آرامش صبحگاهی، صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید.
  9.  از گفتن «دوستت دارم» به کسانی که برایتان مهم هستند نترسید.
  10.  اگر از انجام کاری نفرت دارید، از انجام آن دست بکشید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha